به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۸ تیر ۱۴۰۰

گزاش تحلیلی شرکت مارگارین (غمارگ)

محتوای این گزارش در خصوص تحلیل شرکت مارگارین به تنهایی برای انجام سرمایه‌گذاری کافی نیست. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار،  هیچ گونه تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری ارائه نکرده است. در این گزارش به هیچ وجه نباید به دنبال ارائه راه حل سرمایه‌گذاری, پیشنهاد معامله و یا ایجاب برای خرید و فروش هر گونه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی بود. اطلاعات و فرضیات این گزارش ممکن است در هر لحظه تغییر کند بنابراین  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مسئولیتی در رابطه با بروزرسانی آنان نمی‌پذیرد.      

نکات کلیدی

1-رتبه دوم در بین شرکت‌های فعال در صنعت در زمینه میزان تولید

2-پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 840,000 میلیون ریال به مبلغ 10,430,000 میلیون ریال از محل سود انباشته ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظورجبران مخارج سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی

معرفی شرکت

عمر روغن‌های نباتی در ایران به زمان تاسیس شرکت مارگارین یعنی سال 1332 برمی‌گردد. در آن زمان کارآفرینان و صاحبان این شرکت، مارگارین را به عنوان اولین تولیدکننده روغن‌های گیاهی با ظرفیت 8 تن روغن در روز تاسیس کردند. محصول این شرکت نیز برای اولین بار با برند خروس به بازار عرضه شد. مدیریت شرکت مارگارین از ابتدای تاسیس توسط آقایان قریشی و انوشیروانی بود سپس خانواده لاجوردی با خرید 49 درصد سهام شرکت  مارگارین به جمع سهامداران این شرکت پیوست و این تا سال 1357 ادامه یافت.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شرکت مارگارین مشمول بند “ب” ماده یک قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شد. به موجب بند “2” ماده “3” آئین نامه اجرایی قانون مزبور این شرکت از سال 1359 تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و این امر تا اواخر سال 1371 به دست مدیران دولتی سازمان صنایع ملی ایران اداره گردید.

در سال 1371 بیش از 63 درصد سهام شرکت مارگارین به هلدینگ توسعه صنایع بهشهر واگذار شد. از آن تاریخ شرکت مارگارین از پوشش سازمان صنایع ملی ایران خارج شد و مدیران منتخب مجامع عمومی شرکت براساس قانون تجارت به اداره این مجموعه پرداختند. شرکت مارگارین در سال 1372 تصمیم به افزایش قیمت گرفت و در سال 1376 ظرفیت تولید خود را از 200 تن در روز به 400 تن در روز در سال 1376 افزایش داد و در مرحله دوم طرح توسعه ظرفیت شرکت را در سال 1379 به 1000 تن در روز رسانید.

در سال 1383 هلدینگ توسعه صنایع بهشهر همکاری خود را با شرکت صاف لای عربستان آغاز و شرکتی به نام “صافولا_بهشهر” با 51 درصد سهام متعلق به شرکت توسعه صنایع بهشهر و 49 درصد سهام متعلق به شرکت صافولای عربستان تاسیس شد. شرکت صافولای بهشهر سهام عمده دو شرکت صنعتی بهشهر و مارگارین را در اختیار گرفت. در سال 1387 سهم شرکت صافولای عربستان به 80 درصد از سهام شرکت صافولا_بهشهر افزایش و سهم توسعه صنایع بهشهر به 20 درصد کاهش یافت.

در دی ماه سال 1392 طبق توافق بین دو سهامدار عمده، شرکت مارگارین از زیر نظر مجموعه صافولا_بهشهر خارج شد و شرکت توسعه صنایع بهشهر مجددا شرکت مارگارین را در اختیار خود گرفت. بدین ترتیب مدیریت تام شرکت مارگارین به طور رسمی به شرکت توسعه صنایع بهشهر واگذار شد. در 31 اردیبهشت ماه سال 1393 شرکت توسعه صنایع بهشهر احکام مربوطه را نیز صادر و مدیران خود را منصوب کرد. سهم این شرکت در بازار که بعد از جدا شدن از صافولای عربستان به زیر 4 درصد رسیده بود با مدیریت جدید بار دیگر به 8 درصد صعود کرد. اکنون نیز 8 درصد از سهم بازار رقابتی روغن‌های نباتی به شرکت مارگارین اختصاص دارد.

صورت سود وزیان

نتیجه‌گیری

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید