به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۸ تیر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

تقویت شاخص دلار و تضعیف بازار طلا

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح سه‌شنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی کاهش داشت در حالی که تقویت شاخص دلار و موضع‌گیری‌های جدید اعضای فدرال رزرو آمریکا به عنوان دلیل این روند ذکر می شود.

ساعت 8:50 صبح سه‌شنبه طلای نقدی با 0.21 درصد یا 3.73 دلار نزول به 1774.56 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت حدود 6 دلار و بین 1774.29 تا 1780.26 دلار بود.

یکی از تحلیل‌گران به رویترز گفت که رفتار معامله‌گران در بازار طلا از بی‌تابی حکایت دارد زیرا بسیاری از فعالان بازار هنوز موضع فدرال رزرو را متوجه نشده‌اند. با وجود آمار کمتر از انتظار تورم در هفته گذشته بعضی از اعضای فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره در آینده صحبت می‌کنند.

رئیس بانک فدرال رزرو ریچموند گفت که بانک مرکزی پیشرفت قابل توجهی در جهت اهداف تورم داشته و می‌تواند در آینده خرید دارایی را تدریجا کاهش دهد.

شاخص دلار در نزدیکی قله دو ماهه خود قرار دارد و این امر طلا را برای دارندگان سایر ارزها گرانتر می‌کند. به گفته این تحلیل‌گر: “من پیش‌بینی می‌کنم که شاخص دلار دوباره تضعیف شود زیرا دست کم تا 18 ماه تا 2 سال آینده به احتمال زیاد افزایش نرخ بهره نخواهیم داشت.”

طلا غالبا به عنوان سپری در مقابل تورم استفاده شده ولی افزایش نرخ بهره می تواند با بالا بردن هزینه فرصت نگهداری طلا از جذابیت آن بکاهد.

OCBC در یادداشت خود می‌نویسد: “گرچه طلا از کف اخیر خود کمی بالا رفته اما همچنان زیر میانگین متحرک 100 روزه قرار دارد. پیش‌بینی ما این است که این هفته روند نزولی از سر گرفته شود زیرا بازار ریسک‌پذیری بالایی دارد و بازارها منتظر برقرار شدن شرایط برای کاهش سیاست‌های پولی انبساطی توسط فدرال رزرو هستند.”

بهبود بازار طلا پس از نزول تا کف یک هفته‌ای

صبح دوشنبه 28 ژوئیه ( 7 تیر) قیمت طلا در بازار جهانی پس از نزول تا کف یک هفته‌ای دوباره صعودی شد در حالی که همچنان نوسانات این فلز گرانبها از تغییرات شاخص دلار و مباحث مربوط به فدرال رزرو تاثیر می‌پذیرد.

ساعت 10:15 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.05 درصد یا 0.81 صعود به قیمت 1783.12 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه تغییر قیمت این فلز گرانبها بین 1771.66 و 1784.19 دلار بود.

تحلیل‌گر IG Market می گوید: “هنوز برنامه زمانی کاهش یا توقف سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو مشخص نیست. از یک طرف باید به افزایش نرخ بهره و کاهش سیاست‌های انبساطی فکر کنیم. از سوی دیگر بسیاری از اعضای فدرال رزرو می‌گویند که تورم موقتی و گذرا است و در نتیجه نیازی به ترمز نیست. در نتیجه سیگنال‌های ضد و نقیضی به بازار مخابره می شود.”

روز جمعه قیمت طلا حدود 0.8 درصد افزایش یافت. انتشار آمار مخارج مصرفی افراد که معیار فدرال رزرو برای سنجش تورم است کمتر از انتظارات بود. رئیس فدرال رزرو مینیاپلیس می‌گوید که به نظر او تورم بالا ادامه نخواهد داشت. روز جمعه شاخص دلار صعودی شد و در نتیجه قیمت طلا را تحت فشار قرار داد.

یکی از تحلیل‌گران می‌گوید احتمالا بازار طلا فعلا به صورت نوسانی و بدون روند باقی بماند تا اینکه یا سقف 1800 دلار و یا کف 1760 دلار در اونس شکسته شود.

نقره در سطح 26.07 دلار در اونس پایدار است. پالادیوم با 0.1 درصد صعود به 2640.31 دلار و پلاتین با 0.7 درصد نزول به 1103.4 دلار در اونس رسید.

بهبود هفتگی قیمت طلا

روز جمعه انتشار آمار ضعیف‌تر از انتظار برای شاخص مخارج مصرفی در آمریکا باعث شد که بحث سیاست انقباضی زودهنگام منتفی شود. در نتیجه قیمت شمش طلا برای اولین هفته در چهار هفته گذشته افزایش داشت.

در پایان معاملات روز جمعه 25 ژوئن ( 4 تیر) طلای نقدی در بازار جهانی با 0.21 درصد یا 3.78 دلار صعود روزانه به 1781.29 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت بین 1773.75 و 1789.81 دلار در اونس بود.

تحلیل‌گر بانک استاندارد چارترد می‌گوید: ” طلا از وضعیت تورم منتفع شده زیرا در این شرایط احتمال افزایش نرخ بهره زودهنگام و یا توقف سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو کمتر می‌شود. ” به اعتقاد وی سطح 1770 دلار به عنوان حمایت طلا در کوتاه مدت قابل استفاده است و مقاومت آن در میانگین متحرک 100 روزه می‌باشد.

داده‌های منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد که شاخص مخارج مصرفی افراد (PCE) برای ماه مه بیشتر از انتظارات بود. این آمار در ابتدا شاخص دلار را تحت فشار قرار داد اما دوباره تقویت شد و پیشرفت طلا را آهسته کرد.

تحلیل‌گر بازار فلزات در کیتکو می‌گوید: “به نظر می‌رسد که بازار بحث تورم را جدی تر گرفته و انتظارات قبلی مبنی بر موقتی و گذرا بودن تورم با چالش مواجه خواهد شد.”

هفته گذشته فدرال رزرو بحث افزایش نرخ بهره در سال 2023 را مطرح کرد که موجب شد قیمت طلا تحت فشار قرار بگیرد. گرچه از آن پس قیمت‌ها مقداری تثبیت شده اما هنوز هم سیگنال‌های ضد و نقیض فدرال رزرو بازار این فلز گرانبها را متزلزل نگه داشته است. تحلیل‌گر کیتکو می‌گوید: “از نظر تکنیکال، در نمودار طلا الگوی نزولی می‌بینیم که نشان می‌دهد طی هفته آینده احتمالا فشار نزولی بیشتر خواهد شد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید