به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید

کارمزد سبدگردانی براساس مقررات و مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار و قرارداد منعقد شده با مشتریان محاسبه می‌شود.

فرمول پیشنهادی کارمزد توافقی است و معمولا از دو بخش کارمزد مدیریت و عملکرد تشکیل می‌شود که کارمزد مدیریت مبتنی بر اخذ کارمزد ثابت مختصر و براساس دارایی تحت مدیریت تعیین می‌شود؛ اما کارمزد عملکرد کاملا متغیر بوده و متناسب با افزایش بازده سبد سهام مدیریت شده و با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود.

کارمزد ثابت مدیریت + کارمزد عملکرد= کارمزد سبدگردانی

به‌عنوان‌مثال برخی سبدگردان‌ها جهت پوشش هزینه‌های جاری سبد یک درصد دارایی تحت مدیریت را به‌عنوان کارمزد ثابت مدیریت سبد اخذ می‌کنند.

کارمزد سبدگردانی کاملا متغیر بوده و متناسب با افزایش منافع مشتری و با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود

کارمزد عملکرد اخذ شده فرمول‌های مختلفی دارد؛ ولی در تمامی این فرمول‌ها هدف این است که منافع سبدگردان و سرمایه‌گذار در یک راستا قرار گیرد.

به‌عنوان‌مثال سبدگردان‌ و سرمایه‌گذار با هم توافق می‌کنند که تا بازده ۲۰ درصد، سبدگردان فقط کارمزد مدیریت دریافت کند و هر چه بازده کسب شده از نرخ ۲۰ درصد بیشتر باشد، از مازاد سود کسب‌شده درصدی نیز به سبدگردان اختصاص یابد. مثلاً سرمایه‌گذاری که یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، در مرحله اول با سبدگردان توافق می‌کند که تا سود سالانه ۲۰ درصد فقط کارمزد مدیریت پرداخت کند و اگر احیاناً سود مذکور به ۳۰ درصد رسید، یک‌پنجم از سود مازاد کسب‌شده هم به سبدگردان اختصاص یابد؛ بنابراین درصورتی‌که بازده سرمایه‌گذار ۳۰ درصد باشد، دو درصد از این بازده بابت کارمزد عملکرد به سبدگردان اختصاص می‌یابد و نهایتاً بازده سرمایه‌گذار به ۲۸ درصد می‌رسد. روش فوق باعث می‌شود تا منافع سبدگردان در جهت افزایش بازده بیشتر برای سرمایه‌گذار بوده و یک بازی برد برد شکل گیرد. به‌این‌ترتیب هر چه سبدگردان عملکرد بهتری در مدیریت دارایی داشته باشد، سرمایه‌گذار منافع بیشتری کسب کرده و سبدگردان نیز از محل افزایش بازده سود بیشتری بدست خواهد آورد.