به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۸ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار نهم تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، طی روزهای گذشته شاخص کل توانست مقاومت یک میلیون و 240 هزار واحدی را پشت سر بگذارد و هرچند با این مقاومت اصطکاک داشت و از سرعت رشد آن کاسته شد ولی به نظر میرسد با ادامه روند صعودی در قیمت دلار، بازار بار دیگر روند صعود در پیش بگیرد و در کوتاه مدت به مهمترین مقاومت پیش روی خود یعنی یک میلیون و 309 هزار واحد که شاخص ابتدای سال جاری است حمله کند. رشدی که در صورت احتمال وقوع بر عهده سهم‌هایی مانند شستا است و البته شستا تا به حال توانسته به خوبی از پس این مسئولیت برآید.
هفته آینده دور بعدی مذاکرات آغاز می شود و با وجود اظهارات منفی و بعضا متناقض طرف‌های مذاکره کننده, ولی رسیدن به توافق در دولت فعلی و قبل از مراسم تحلیف و یا در ابتدای کار دولت بعدی دور از انتظار نیست. در صورت توافق, شرکت‌هایی که فروش داخلی دارند و به ویژه آنهایی که از قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برند بیشترین سود را خواهند برد. زیرا فشار از طرف دولت به این شرکتها برای قیمت‌گذاری کمتر می‌شود و آنها اجازه خواهند یافت تا با دست بازتر و نرخ‌های بالاتر, محصولات خود را به فروش برسانند. خودرویی‌ها یکی از این گروهها هستند. قیمت‌گذاری فعلی خودرو منتقدان زیادی دارد و کار حتی به شکایت سهامداران شرکت‌های این صنعت از شورای رقابت که مرجع قیمت‌گذاری است, کشیده شده است.در صورت لغو تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی, بسیاری از شرکت‌ها محصولات خود را با قیمت‌های نزدیک‌تر به قیمت‌های بازار آزاد داخلی خواهند فروخت. خساپا یکی از این شرکت‌هاست که در قیمت‌های فعلی سهم و همچنین چشم انداز مثبت مذاکرات, مناسب برای سرمایه‌گذاری است و می توان بخشی از پرتفوی که متعلق به سهام ریسکی است را به آن اختصاص داد.محصولات جدید,تعدیل مثبت قیمت‌های دستوری و همچنین با احتمال هرچند ضعیف, بازگشت فرانسوی‌ها به بازار خودرو ایران و همکاری مجدد آنها با شرکت سایپا, موقعیت ممتازی را می‌توان برای شرکت متصور بود. البته همانگونه که گفته شد باید ریسک ناشی از توافق و مذاکرات را لحاظ کرد و با توجه به آن اقدام به خرید کرد.
صنعت غذایی نیز از جمله صنایعی است که از لغو تحریم‌ها سود خواهد برد و احتمال کاهش اعمال نرخ‌های دستوری از سر آن برداشته می‌شود. در این میان سهم غزر را می‌توان بررسی کرد. با توجه به محصولی که این شرکت تولید می‌کند (ماکارونی) و حساسیت کمتر به این محصول نسبت به محصولات دیگر صنعت غذایی, رفع تحریم‌ها باعث رشد آسانتر و قوی تر سود شرکت می‍‌شود.
البته باید ریسک سرمایه‌گذاری در سهام ریالی را هم پذیرفت و فقط بخشی از پرتفوی را به آنها اختصاص داد. زیرا در صورت عدم توافق و یا توافقی با امتیازات محدود, فشارهای دولت برای محدود کردن نرخ‌های فروش محصولات این صنایع ادامه خواهد داشت.


نکته مهم بازار امروز, وارد شدن قیمت دلار به کانال 25 هزار تومان بود. بخشی از این رخداد ناشی از برخی اظهارنظرها به ویژه از طرف آمریکایی‌ها در مورد مذاکرات است که کمی چشم‌انداز را تیره و تار می‌کند و حصول سریع توافق را با ابهام مواجه می‌کند, ولی از طرف دیگر می‌توان این سناریو را هم در نظر گرفت که هرچه قیمت دلار در محدوده ای مشخص در قیمت‌های بالاتری دادوستد شود, کار برای دولت بعدی راحت‌تر و با دردسر کمتری همراه است. به هر حال شرایط منابع ارزی مناسب نیست و از طرفی قیمت پایین دلار باعث خروج ارز از چرخه اقتصادی می‌شود و همچنین بدنامی قیمت بالای دلار برای دولت فعلی خواهد بود.


با توجه به نفوذ و قدرت بالای دولت آینده در تمام ارکان حاکمیت, ظاهرا تلاش همه جانبه دولت فعلی در پایین آوردن نرخ ارز جهت پاسخ به تاریخ در این موضوع خاص! بی‌نتیجه بوده است و بی‌نتیجه خواهد بود.
نکته مهم بعدی تیم اقتصادی دولت آینده است.رییس جمهور منتخب باید تصمیم بگیرد که تیم اقتصادی‌اش شامل افراد متخصص مانند فرهاد رهبر, پورابراهیمی و خاندوزی باشد که معتقد به اصول پذیرفته شده علم اقتصاد هستند و یا اینکه عبدالملکی و صمصامی و داوودی اساس تیم اقتصادی وی را تشکیل دهند که اقتصاد خوانده‌اند ولی به علم اقتصاد رایج در دنیا اعتقاد چندانی ندارند. دسته اول به ویژه آقایان پورابراهیمی و خاندوزی که در حال حاضر در مجلس حضور دارند, به کارکرد عرضه و تقاضا در بازار معتقد هستند و حضورشان می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری در بازارهای مالی را تصویر کند. اما دسته دوم اعتقاد به کاهش دستوری نرخ ارز و نرخ بهره دارند که هرچند در کوتاه مدت در ظاهر به نفع مردم است اما در بلندمدت می‌تواند چالش‌های عظیمی را به وجود بیاورد. ضمن اینکه دسته دوم اعتقاد کمتری به رابطه با برخی کشورهای دنیا دارد.

با توجه به مواضع اقتصادی رییس جمهور منتخب در تشکیل یک تیم هماهنگ اقتصادی و همچنین نقش کلیدی دکتر فرهاد رهبر در برنامه های اقتصادی ایشان, به نظر می‌رسد که شانس گروه اول در تصمیمات اقتصادی بیشتر است و مسئله اساسی هماهنگی هرچه بیشتر در نهادهای مهم اقتصادی به ویژه وزارت اقتصاد, بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است.
با توجه به اتفاقات امروز و ورود مجدد دلار به کانال 25 هزار تومان و همچنین رنج‌های مثبتی که در لحظات پایانی تایم بازار در بعضی سهام بزرگ و موثر بازار مانند تاپیکو و وبملت شاهد بودیم ,بازار فردا نیز مانند بازار امروز مثبت ارزیابی می‌شود. گروههای پالایشی و پتروشیمی تاثیر بیشتری از این فضا می‌برند و پیشتازان بازار فردا خواهند بود. هرچند باید به این نکته نیز اشاره کرد که فردا آخرین روز معاملاتی هفته جاری است و ممکن است برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند, ولی اذعان این نکته لازم است که شرایط تغییر کرده در حال حاضر ریسک فروختن به ویژه در سهام بنیادی گروههای پالایشی, پتروشیمی و همچنین فلزی بیش از ریسک خریدن آن است. چه بسا با فروش در قیمت‌های فعلی, مجبور شویم همان سهم را مجددا در قیمتهای بالاتری خریداری کنیم. نویسنده این مطلب در بازار فردا در گروههای گفته شده بیش از آنکه فروشنده باشد ,خریدار خواهد بود. می‌توان پرتفو را کمی اصلاح کرد و مجموعه ای از سهام بنیادی پتروشیمی و فلزی و پالایشی به همراه سهام ریسکیتر گروههایی مانند غذایی و دارویی و خودرویی که احتمال افزایش نرخ فروش محصولات‌شان را دارند در کنار هم قرار داد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید