به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

گزارش معاملات طلا

رشد جزئی قیمت طلا در بازار جهانی

صبح دوشنبه 6 ژوئن ( 16 خرداد) قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت در حالی که بحث افزایش نرخ بهره دلار مانعی برای پیشرفت معنادار بازار این فلز گرانبها است. کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا از جمله دلایل تقویت اخیر قیمت طلا می باشد.

ساعت 8 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.26 درصد یا 4.9 دلار صعود به 1856.07 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1850.31 و 1856.10 دلار بود. البته طلا همچنان زیر قله های هفته گذشته معامله می شود. روز جمعه آمار اشتغال در ایالات متحده قوی تر از انتظارات بود و باعث شد قیمت طلا حدود 1 درصد افت پیدا کند.

استراتژیست بازار در IG می گوید: “به دنبال انتشار آمار اشتغال در ایالات متحده، فعالان بازار حسیاست زیادی به جهت گیری های بانک های مرکزی خواهند داشت. این هفته اطلاعات جدیدی از سیاست های بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی استرالیا همراه با شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده منتشر خواهد شد.

جمعه آینده شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا اعلام می شود که می تواند تاثیر زیادی در جهت گیری آتی بانک مرکزی این کشور در زمینه افزایش نرخ بهره داشته باشد. قرار است در ماه های ژوئن و ژوئیه فدرال رزرو آمریکا نیم درصد افزایش نرخ بهره را به تصویب برساند. گزارش قوی بازار کار که روز جمعه منتشر شد باعث شده که احتمال افزایش نرخ بهره دلار قوی تر ارزیابی شود.

سرمایه گذاران همچنین پیش بینی می کنند که امسال بانک مرکزی اروپا هم افزایش نرخ بهره داشته باشد. افزایش نیم درصدی نرخ بهره یورو در جلسه ماه اکتبر محتمل خواهد بود. افزایش بهای نفت خام باعث شده که نگرانی از تداوم شرایط تورمی در جهان ادامه پیدا کند. تورم بیشتر بانک های مرکزی را تحت فشار قرار می دهد تا به منظور کنترل رشد قیمت ها نرخ بهره را بالا ببرند. نرخ بهره بالاتر فاکتور منفی برای طلا به شمار می رود هر چند که تورم در مجموع عامل مثبتی برای رشد قیمت طلا است.

صعود دوباره طلا با کاهش شاخص دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا

در معاملات روز پنجشنبه قیمت طلا در بازار جهانی روندی صعودی دارد در حالی که کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا و عقب نشینی شاخص دلار از بازار این فلز گرانبها حمایت می کند.

ساعت 14:40 پنجشنبه طلای نقدی با 0.46 درصد یا 8.54 دلار صعود به 1854.57 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1844.33 و 1854.86 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.3 درصد صعود به 1855 دلار رسید.

حدود یک هفته ای است که طلا در دامنه 1828 و 1864 دلار نوسان دارد و عمدتا تغییرات قیمت حول 1850 دلار اتفاق می افتد. تحلیل گر گلد سیلور سنترال ضمن اشاره به این موضوع افزود که معامله در این دامنه احتمالا ادامه خواهد داشت و برخی از سرمایه گذاران به دلیل نبودن اخبار مهم و تاثیرگذار در حاشیه بازار منتظر هستند.

سرمایه گذاران هنوز منتظر هستند که واکنش بازار طلا به لغو محدودیت های کرونا در شانگهای را مشاهده نمایند. احتمالا تقاضای فیزیکی برای طلا در چین افزایش پیدا کند اما در مقابل ممکن است برخی از سرمایه گذاران نهادی بزرگ برای کسب نقدینگی اقدام به فروش کنند. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا روز پنجشنبه مقداری تضعیف شد که این امر هم به تقویت بازار طلا کمک میکند.

تحلیل گر سیتی ریسرچ در یادداشتی می نویسد: “برخی از صحبت های فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره و انتظار برای توقف رشد تورم در میان مدت باعث شده که مومنتوم صعودی طلا گرفته شود.” او می افزاید: “همچنین به نظر می رسد که برخی از ریسک های ژئوپلیتیک ناشی از جنگ روسیه و اوکراین تدریجا اثر خود را از دست داده باشد. اما افزایش نوسان پذیری در بازار دارایی های پرریسک، احتمال خرید بیشتر بانک های مرکزی از بازار طلا و نگرانی از تورم رکودی باعث شده که 1800 دلار حمایت مهمی برای طلا باشد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید