به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از افت 729 واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 541 هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص هموزن با افزایش 1،336 واحد مواجه شد تا به عدد 429 هزار واحد دست یابد. مصاف با رسیدن به مقاومت 1،6 میلیون واحدی شاهد گزارشات نه چندان مطلوب پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها بودیم و در کنار آن با به پایان نرسیدن داستان ارزش‌گذاری بلوک خودروسازان و مصاحبه‌های ضد و نقیض سازمان خصوصی‌سازی جو نامناسبی در بازار ایجاد شد بطوریکه ارزش معاملات خرد طی روزهای اخیر با شیپ کاهشی به کمتر از 5 هزار رسیدکه خبر خوبی نیست. از سویی دیگر بازار در پی آهنگ نامنظم عرضه‌های اولیه دچار کمبود نقدینگی در کوتاه مدت شد لذا تا زمانی که پولی سمت بازار نیاید و ارزش معاملات خرد به بالای 8 هزار نرسد این حالت نوسانی که ماهیت اصلاح دارد را در پیش خواهیم داشت و در این حین با توجه به در پیش بودن فصل مجامع رشد ارزشی یا سهام سود محور را انتظار داریم که این رشد همه بازار را در بر نمی‌گیرد.

از طرفی آنچه در این روزها مهم است نرخ ارز نیما است، اختلاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد برخلاف حرف‌های آقای صالح آبادی بنا به برقراری اختلاف 5 درصدی به 20 درصد رسیده که نوعی بلاتکلیفی را ایجاد کرده است. طی روزهای اخیر نرخ ارز نیما و آزاد خلاف جهت یکدیگر در حال حرکت بوده‌اند که شاید علتش وابسته شدن نرخ کالاهای اساسی به نرخ نیما باشد که اگر چنین باشد یک ارز ترجیحی نیمایی در حال ساخت است که بانک مرکزی در پی سرکوب آن است حال تا زمانی که دلار آزاد بالای سقف فعلی تثبیت نشده باشد و ارزش معاملات خرد حداقل بالای 12 هزار قرار نگیرد بازار تحت تاثیر شرایط روانی رشد گله‌ای قرار نخواهد گرفت و البته تنها چیزی که می‌تواند جلوی بالا رفتن دلار را بگیرد برجام است.

در رابطه با بازار روز دوشنبه باید گفت که فردا روز مهمی قلمداد می‌شود چرا که اگر بازار بالای خط روند قرمز رنگ به تثبیت برسد شاید نزول بازار متوقف شود در غیر این صورت شاخص در مقیاس هفتگی نیز نزولی شده و وارد اصلاح زمانی می‌شود و تثبیت آن مدت زمان بیشتری می‌خواهد البته باید گفت که در بازار فروشنده جدی و قوی وجود ندارد و بازار در پی بحث برجام و نرخ دلار  در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد و گروه‌هایی از قبیل پالایشی و فلزی و. بانکی تمایلی به اصلاح بیشتر ندارند لذا انتظار بازار متعادلی می‌رود، البته که اگر بنا به اصلاح باشد محدوده‌ 1480_1520 محدوده حمایتی بعدی بازار خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید