به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار فلزات

بررسی ظرفیت جدید تولید و توزیع کنسانتره مس در جهان

طبق آمار شانگهای متالز مارکت، معادن مس جهان در سال 2022 می توانند 164 هزار تن ظرفیت جدید ایجاد کنند (در این رقم مقدار تولید هیدروکاپر لحاظ نشده است.) از جمله می توان به فاز 2 کوبرادا بلانکا در شیلی اشاره کرد که 40 هزار تن محتوای مس تولید خواهد کرد. در پرو نیز شروع به کار کوئلاوکو به تولید 40 هزار تن محتوای مس می انجامد. در فدراسیون روسیه 30 هزار تن به تولید معدن مس اودوکان اضافه می شود.

در سال 2022 از کل ظرفیت اضافه شده به تولید جهانی، 49 درصد به منطقه آمریکای لاتین، 18 درصد به روسیه و 15 درصد به آمریکای شمالی اختصاص دارد. از کل رقم افزایش تولید مس 10 درصد به آسیا و 8 درصد به  آفریقا مربوط می شود.

به گفته شانگهای متالز مارکت، افزایش تولید کنسانتره مس در جهان و رشد تولید معادن جدید مجموعا 1.023 میلیون تن محتوای مس را در سال 2022 به بازار جهانی عرضه خواهد کرد. امسال انتظار می رود افزایش تولید معادن مس آسیا و رشد تولید معادن جدید به 271 هزار تن برسد که بیشتر آن به طرح توسعه گرسبرگ بلاک کیو در اندونزی مربوط می شود که 130 هزار تن محتوای فلز عرضه خواهد کرد.

انتظار می رود در سال 2022 افزایش تولید معادن مس اروپا به 58 هزار تن برسد که بیشتر آن به طرح توسعه معدن مس تیموک در صربستان با ظرفیت 48 هزار تن مربوط می شود. در آمریکای لاتین طرح های توسعه جدید مقدار تولید را به میزان 337 هزار تن افزایش خواهد داد. در سال 2022 افزایش تولید معادن جدید در آفریقا به 230 هزار تن می رسد که عمده آن به طرح توسعه مدن مس کاموئا کاکولا در زیمباوه با مقدار رشد 180 هزار تن محتوای فلز مربوط می شود.

کاهش بهای آلومینیوم به رغم افت سطح موجودی ها در LME

سطح موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در حال کاهش است که معمولا به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه اتفاق می افتد و در شرایط عادی به افزایش بهای آلومینیوم منجر می شود اما در واقع قیمت این فلز سبک صنعتی روندی کاهشی دارد. این در حالی است که پرمیوم ها برای تحویل فیزیکی در سطح بالایی قرار دارند.

امسال در بورس فلزات لندن سطح موجودی آلومینیوم با قیمت آن همبستگی مستقیم داشت. برتری تقاضای آلومینیوم بر عرضه و کاهش سطح موجودی ها باعث شده که برخی از تحلیل گران افزایش قیمت ها را پیش بینی نمایند. اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

طبق گزارش رویترز، در سال جاری سطح موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن بصورت مستمر کاهشی بوده بطوری که طی چهار ماه ابتدایی امسال سطح این موجودی ها 479 هزار تن کاهش پیدا کرد. اما از آغاز ماه مارس قیمت آلومینیوم روند نزولی داشت و از قله 3839 دلار به 2577 دلار در تن رسید. به این ترتیب قیمت ها از رقم 2813 دلار که در ابتدای سال ثبت شد هم پایین تر آمده است. با وجود کاهش موجودی ها در بورس فلزات لندن، WBMS گزارش می کند که بازار جهانی آلومینیوم از ژانویه تا آوریل 2022 معادل 400 هزار تن مازاد داشت.

برای توضیح این اختلاف باید توجه کنیم که طی 10-15 سال گذشته قیمت ها در بورس فلزات لندن بازتاب واقعی از قیمت های واقعی در بازار نبوده و نه تنها برای ارزیابی هزینه واقعی برای مشتریان نمی توان به قیمت های بورس لندن اتکا کرد، در واقع این قیمت ها واقعیت عرضه و تقاضا در بازار را نیز به خوبی نشان نمی دهد. به نظر می رسد پرمیوم های تحویل فیزیکی معیار بهتری برای سنجش قیمت واقعی برای مصرف کنندگان و همچنین تقاضای بازار باشد.

امروز پرمیوم های تحویل فیزیکی نسبت به قرارداد نقدی LME به نزدیک رکوردهای تاریخی در 600 دلار در تن برای بازار اروپا و 750 دلار در تن در مید وست آمریکا رسیده است. با توجه به این اختلاف زیاد نسبت به قیمت های بورس لندن جای تعجب نیست که محصولات کمتر و کمتری در این بورس عرضه می شود و سطح موجودی انبارهای LME روندی کاهشی دارد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید