به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

فلزات اساسی

بهبود بازار فلزات اساسی در چین ( جمعه 6 آگوست)

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز جمعه قیمت فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای صعودی بود. آتی مس 1.11 درصد و آلومینیوم 1.07 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. روی با 2.29 درصد صعود بهترین عملکرد را در این مجموعه داشت.

روز جمعه قرارداد آتی مس SHFE 2109 در بورس آتی شانگهای با 1.11 درصد یا 770 یوان صعود به 70300 یوان در تن رسید. تعداد موقعیت‌های باز در این قرارداد با 254 لات افزایش به 120500 لات رسید.

از نظر اقتصاد کلان، تعداد متقاضیان مزایای بیکاری در ایالات متحده پس از تعدیل فصلی با 14 هزار نفر کاهش به 385 هزار نفر رسید که برای دومین هفته پیاپی کاهشی می باشد. بازار کار این کشور بطور مستمر روندی رو به بهبود داشته اما شیوع کرونای نوع دلتا می تواند در روند بهبود بازار اختلال ایجاد کند. شاخص PMI تولیدی در منطقه یورو در برخی موارد کمتر از انتظارات اعلام شد در نتیجه احتمالا کاهش برنامه خرید دارایی توسط بانک مرکزی اروپا فعلا به تعویق بیافتد. از سوی دیگر قدرت نسبی بازار سرمایه ایالات متحده عاملی است که تا حد زیادی بازار مس را تثبیت کرده است. بحث اعتصاب در معدن اسکوندیدای شیلی در صورت شکست مذاکرات عامل دیگری است که می تواند از بازار مس حمایت کند.

روز جمعه قرارداد آتی آلومینیوم SHFE 2109 با 1.07 درصد یا 210 یوان صعود به 19925 یوان در تن رسید. روز پنجشنبه محدودیت‌های مصرف برق و تولید به کارخانه های آلومینیوم دیگری نیز در چین تسری پیدا کرد که این امر می تواند کمبود عرضه را به دنبال داشته باشد. آتی سرب SHFE 2109 با 0.03 درصد یا تنها 5 یوان افزایش قیمت به 15785 یوان در تن رسید. آتی روی با جهش 2.29 درصدی در سطح 22580 یوان در تن بسته شد.

کاهش بهای مس برای پنجمین روز متوالی

هفته گذشته قیمت مس در بورس فلزات لندن عمدتا نزولی بود در حالی که نگرانی از کاهش تقاضای چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده مس در جهان از جمله دلایل این روند منفی می‌باشد.

روز پنجشنبه هفته گذشته قیمت مس در بورس فلزات لندن با 0.3 درصد نزول به 9440.5 دلار در تن رسید. قیمت این قرارداد برای پنجمین روز متوالی منفی بود و از قله 10747.5 دلار که در ماه مه به ثبت رسیده بود فاصله زیادی گرفته است. البته در مجموع هنوز قیمت مس طی سال جاری بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

تحلیل‌گر ساکسو بانک می گوید: ” بازار با نیروهایی در جهت های مختلف درگیر است. افق مثبت در بلندمدت هنوز تغییری نکرده اما بازار کمی درباره کاهش رشد اقتصادی چین نگران است.” به گفته او حمایت مهم بازار مس در محدوده 8700 دلار است که هم اکنون میانگین متحرک 200 روزه در آن قرار دارد.

مس در انتقال برق، ساختمان و بسیاری از لوازم خانگی کاربرد دارد و به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران در راستای جایگزینی سوخت های فسیلی با برق انتظار می‌رود تقاضای آن افزایش پیدا کند. در مقابل مقدار تولید مس در جهان رشد چندانی نخواهد داشت.

روز جمعه گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی در ایالات متحده منتشر شد که بهتر از انتظارات بود. این خبر با تقویت شاخص دلار فشار نزولی بر بازار کالا و فلزات گرانبها وارد کرد و در نتیجه احتمال کاهش بیشتر قیمت در هفته پیش رو وجود دارد. تحلیل‌گر کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که در سال های 2021 و 2022 قیمت مس روندی کاهشی داشته باشد و طبق برآورد آنها میانگین قیمت مس در سه ماه چهارم امسال 7500 دلار در تن خواهد بود.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید