به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز هم با مثبت بالا بسته شد. در ابتدای شروع معاملات قیمت‌ها خوب بودند ولی هرچه به ساعت دوازده و سی دقیقه نزدیک‌تر شدیم, عرضه‌ها قوت گرفتند و آخرین معامله‌ها کمی پایین‌تر آمدند.
ارزش معاملات امروز در حد قابل قبولی بود و خروج پول حقیقی‌ها از سهام زیاد نبود. در کل بازار متعادل بود و روند معمول اخیر را طی کرد. با ثابت شدن دلار در حوالی قیمت 25هزار و 600 تومان, روند فعلی نیز قابل پیش‌بینی بود و هم در بین ریالی و هم دلاری‌ها سهام مثبت و منفی داشتیم.
در خبرها آمده بود که امروز قرار است اسامی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس جهت بررسی تایید صلاحیت‌ها سپرده شوند, اما این اتفاق نیفتاد. آنطور که یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس اطلاع داده است اسامی در روز سه شنبه به مجلس ارسال خواهد شد و اختلافات برای انتخاب اعضای اقتصادی کابینه بین رئیس جمهور و معاون اول ایشان یعنی آقای مخبر کمی بالا گرفته است. معمولا معاون اول رئیس جمهور در دولت‌های گوناگون یک فرد اقتصادی با رویکرد توسعه‌ای بوده است و وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه‌های اقتصادی در دولت با نظرات و پیشنهادات معاون اول و با هماهنگی و تایید رئیس جمهور انتخاب می‌شوند. گویا در برخی وزارتخانه‌ها نظرات آقای مخبر به کار گرفته نشده است و حتی صحبت‌هایی از انصراف ایشان از معاون اولی به گوش می‌رسید ولی در نهایت امروز به طور رسمی اعلام شد که ایشان معاون اول دولت آینده خواهد بود. البته تمام این صحبت‌ها و لیست‌ها تا زمانی که رئیس جمهور اسامی افراد پیشنهادی را به مجلس ندهد در حد شایعه است, اما اینکه اعلام اسامی مدام به تاخیر می افتند, یعنی جمع‌بندی صورت نگرفته است و این نگران کننده است. البته از زاویه دیگر نیز می‌توان به این ماجرا نگاه کرد که این دولت با هدفی مشخص بر سر کار آمده است و اسامی پیشنهادی نیز باید برنامه های مشخص شده در نهادهای بالادستی را پیش ببرند و وزرا زیاد در سیاست‌های کلان تاثیری ندارند. بنابراین باید در مورد سیاست‌های اقتصادی و کلان که به ویژه روی بازار سرمایه موثر است, به رویکرد نظام سیاسی و اقتصادی حاکم در کشور توجه کرد. اگر رویکرد ها منطبق بر اهداف بلندمدت توسعه ای و رفع اشکالات در حوزه اقتصادی و سیاسی بود می توان به آینده امیدوار بود ولی اگر قرار است که روند فعلی که ده‌ها سال است در حال امتحان پس دادن است و کاملا مردود شده است, ادامه پیدا کند, احتمالا شاهد بحران‌های عظیمی خواهیم بود.


حال نگاهی گذرا به اونس طلا و اوره بیاندازیم :


اونس طلا در دو روز گذشته توانست حمایت هزار و 795 دلار را رد کند و به سمت پایین بیاید. دلیل اصلی این شکست حمایتی, گزارش تغییرات استخدام بخش غیرکشاورزی یا همان NFP در آمریکا بود که بهبود یافته است و همچنین نرخ بیکاری نیز در گزارش جدید کاهش یافته. هر دو این گزارش‌ها باعث تقویت شاخص دلار و تضعیف طلا در بازار جهانی شد و هر اونس طلا در حال حاضر در حدود هزار و 762 دلار معامله می‌شود. اگراونس این حمایت را نیز بشکند, حتی احتمال افت به محدوده هزار و 733 دلار را دارد. بنابراین تا آمدن گزارش های جدید در اولین جمعه ماه میلادی بعد و در صورت رخ ندادن اتفاق خاص دیگر, قیمت‌ها در همین محدوده‌های فعلی خواهد بود و انتظار افزایش قیمت طلا را نداریم.
اوره اما با تقاضای بالایی مواجه است و نرخ‌های فیوچر با توجه به نزدیک شدن به شش ماه دوم سال و افزایش تقاضای اوره, در محدوده قیمتی مناسب قرار دارند. همچنین به نظر می‌رسد که کمی از شدت تخفیف‌ها و فاصله قیمتی اوره سازان ایران با نرخ‌های بین‌المللی کاسته شده است و این می تواند خبر خوبی برای شرکت‌هایی مانند شپدیس و شیراز و کرماشا باشد.
به نظر می رسد بازار فردا نیز مانند بازار امروز مثبت و متعادل باشد و باید منتظر ماند و دید که در روز سه شنبه چه کسانی به عنوان وزرای کابینه دولت سیزدهم توسط رئیس‌جمهور معرفی خواهند شد. هرچند همانطور که گفتیم, این دولت با سیاست و برنامه‌های مشخص روی کار آمده است, اما ترکیب هیئت دولت نیز می تواند ما را با برنامه‌های احتمالی آشنا کند و تأثیر آن را روی بازار سرمایه تجزیه و تحلیل کنیم. فعلا باید تا دو روز آینده صبر کنیم و ببینیم که چه کسانی مسئولیت‌های دولت جدید را به ویژه در حوزه اقتصادی بر عهده خواهند گرفت و به ویژه وزیر اقتصاد چه کسی خواهد بود و رویکردها در مورد بازار سرمایه به چه شکل پیش خواهد رفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید