به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

رکود در بازار بیلت صادراتی منطقه CIS

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در هفته منتهی به پنجشنبه 2 دسامبر بازار بیلت صادراتی منطقه CIS عمدتا راکد و آرام بود زیرا مشتریان در بیشتر مقاصد صادراتی در حاشیه بازار منتظر هستند تا به ارزیابی دقیق تری از جهت گیری آینده بازار برسند.

البته انتظار می رفت مقداری تقاضا را از منطقه شمال آفریقا شاهد باشیم و مذاکراتی با مشتریان احتمالی در مراکش، تونس و لیبی انجام شد. به خصوص در مراکش مذاکرات انجام شده در حدود قیمت 615 دلار در تن فوب دریای سیاه برای بیلت درجه پایه بود. قیمت های صادراتی برای تونس کمی بالاتر بود زیرا این کشور عمدتا بیلت با درجه مفتول خریداری می کند که معمولا حدود 10 دلار در تن گرانتر است.

به گزارش فست مارکتس شنیده ها از فروش یک محموله بیلت تولید اوکراین به مصر در دامنه 630-640 دلار در تن فوب دریای سیاه حکایت دارد. به گفته برخی منابع این معامله احتمالا یک محموله برای ارسال فوری را شامل می شود اما هیچ یک از این جزئیات تا زمان انتشار خبر حاضر تایید نشده است. یکی از منابع بازرگانی مستقر در اوکراین می گوید که خبر فوق تنها یک شایعه است. او می گوید: “پیدا کردن مشتری حتی در قیمت 615 دلار در تن فوب دریای سیاه هم دشوار است.” بنابراین تا زمان انتشار این خبر هیچ سفارش تایید شده ای برای گزارش وجود ندارد.

قیمت تقاضای مشتریان ترکیه ای در دامنه 630-635 دلار در تن cfr شنیده شده که معادل 595-600 دلار در تن فوب دریای سیاه می باشد. این در حالی است که عرضه ها در دامنه 615-620 دلار در تن فوب دریای سیاه است.

در نتیجه شاخص روزانه فست مارکتس برای قیمت بیلت صادراتی منطقه CIS در روز پنجشنبه 2 دسامبر بدون تغییر هفتگی معادل 611 دلار در تن فوب دریای سیاه اعلام شد.

کاهش ارزش لیر و افزایش بهای میلگرد در ترکیه

به دنبال کاهش سریع ارزش لیر ترکیه قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور همچنان صعودی است. بانک مرکزی ترکیه در ماه های اکتبر و نوامبر امسال نرخ بهره بنچمارک را کاهش داد. این اقدام به عنوان دلیل سرعت گرفتن کاهش ارزش لیر مطرح می شود.

به دنبال نشست سیاست گذاری بانک مرکزی ترکیه در روز 18 نوامبر ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا افت قابل توجهی داشت. بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بنچمارک را با 1 درصد کاهش به 15 درصد رساند. روز 2 دسامبر هر دلار آمریکا در مقابل 13.3155 لیر مبادله شد در حالی که هر دلار آمریکا در تاریخ 18 نوامبر معادل 12.3619 لیر ترکیه بود.

با توجه به اینکه فروش داخلی فولادسازان ترکیه به لیر است، قیمت عرضه محصولات فولادی در بازار داخلی این کشور روندی صعودی دارد. به خصوص که بخش زیادی از مواد اولیه تولید فولاد در ترکیه به دلار از بازارهای خارجی تهیه می شود و فولادسازان ترکیه مجبورند دست کم بخشی از هزینه بالاتر مواد اولیه را به مشتریان داخلی خود منتقل کنند.

فولادسازان منطقه استانبول میلگرد فولادی را به قیمت 11300-11400 لیر (843-851 دلار) در تن ex-works عرضه می کنند که در مقایسه با عرضه های هفته گذشته 100-200 لیر افزایش داشته است. این قیمت 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز شامل می شود. لازم به ذکر است که سقف این دامنه یعنی 11400 لیر در تاریخ 25 نوامبر معادل 916 دلار بود که در تاریخ 2 دسامبر به 856 دلار کاهش پیدا کرد.

روز پنجشنبه 2 دسامبر ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه 11200-11500 لیر در تن ex-works بود که در مقایسه با ارزیابی 10800-11200 لیر برای 25 نوامبر، افزایش داشته است. با توجه به تقاضای ضعیف، قیمت مفتول فولادی در طول هفته پایدار بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید