به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی شرکت تولید مواد اولیه داروپخش

محتوای این گزارش در خصوص تحلیل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش به تنهایی برای انجام سرمایه‌گذاری کافی نیست. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، هیچ گونه تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری ارائه نکرده است. در این گزارش به هیچ وجه نباید به دنبال ارائه راه حل سرمایه‌گذاری, پیشنهاد معامله و یا ایجاب برای خرید و فروش هر گونه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی بود. اطلاعات و فرضیات این گزارش ممکن است در هر لحظه تغییر کند بنابراین  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مسئولیتی در رابطه با بروزرسانی آنان نمی‌پذیرد. 

صنعت دارو

صنعت دارو سازی به دلیل اثر گذاری بر سلامت انسان ها از مهم ترین ارکان نظام سلامت و اقتصادی دنیای امروز می باشد. امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدی ترین و عظیم ترین صنایع جهان مطرح است و برخورداری از توانمندی و شایستگی در چنین صنعتی، به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها شناخته می شود. از این رو ، خودکفایی در زنجیره ارزش صنعت داروسازی و قطع وابستگی ها برای تامین مواد اولیه و تولید داروهای مورد نیاز بازار ، همواره از اولویت های اساسی می باشد.

در سال 2019 میلادی ، از 87.8 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی جهان ،مبلغ 8.7 تریلیون دلار در بخش سلامت و یک هشتم این مبلغ نزدیک به 1 تریلیون دلار در بخش دارو مصرف شده است.صنعت دارویی ایران ،یکی از کلیدی ترین و راهبردی ترین صنایع کشور می باشد که گسترش توانمندی و قابلیت ها در این حوزه ، می تواند موقعیت و جایگاه کشور را در منطقه و در سطح مجامع بین المللی ارتقای شایان توجهی بخشد. خود کفایی در زنجیره ارزش صنعت داروسازی و قطع وابستگی ها برای تامین مواد اولیه و تولید دارو های مورد نیاز همواره از اولویت های اساسی این صنعت در کشور بوده است. صنایع دارو جز صنایهع مصرف کننده ارز 4200 می‌باشد که البته چون با جامعه بیماران سروکار دارد حاشیه‌های خاص خود را به همراه دارد. سیاست حذف دلار 4200 تومانی صنعت دارو از سال گذشته با حذف این دلار از داروهای مکمل، OTC  و داروهای دامی آغاز شد و امسال نیز طی چند مرحله سایر داروها به این لیست افزوده شده است و سیاست کلی این است که حذف ارز 4200 تومانی برای این صنعت به صورت تدریجی رخ دهد. تاثیر این رویدادها به محصولات شرکت‌ها متفاوت بوده است. ولی به طور کلی می‌توان گفت 15 تا 30 درصد مواد اولیه شرکت‌های دارویی شامل ارز 4200 تومانی می‌شود و در صورت حذف آن و تبدیل به نرخ نیمایی، نرخ فروش محصولات نیز به تناسب افزایش پیدا می‌کند به طوری که تقریبا حاشیه سود ثابت بماند. با توجه به کسری شدید بودجه دولت طی امسال و سال آتی و توزیع رانت و فساد در این تخصیص‌ها به نظر می‌رسد در سال 1401 دیگر شاهد تخصیص دلار 4200 تومانی به این صنعت نباشیم. از ریسک‌های این صنعت می‌توان به عدم افزایش نرخ فروش با آزادسازی نرخ ترجیحی اشاره کرد، همچنین ممکن است با فشاری که روی دولت و بیمهخ‌ها به وجود بیاید، بیمه‌ها نتوانند به موقع تعهدات خود را به شرکت‌های داروسازی انجام بدهند و در نتیجه دوره وصول مطالبات افزایش پیدا می‌کند و متناسب با آن  نسبت هزینه مالی به فروش برای این صنعت افزایش پیدا خواهد کرد. از پتانسیل‌های این صنعت می‌توان به چند مورد اشاره کرد از جمله این که این صنعت مانند برخی صنایع کمتر شامل قطعی برق و گاز می‌شود و صنعتی است که مصرف همیشگی مردم است.

تاریخچه شرکت تولید مواد اولیه داروپخش

شرکت تولید مواد اولیه داروپخش در تاریخ 1375/12/28 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و شرکت در تاریخ 1380/01/28 به شرکت سهامی عام تبدیل و در سال 1381 در بورس اوراق و بهادار پذیرفته شده است. در حال حاضر شرکت تولید مواد اولیه دارو پخش (سهامی عام) جزء واحد های تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (سهامی عام) است.

شرکت تولید مواد اولیه داروپخش

شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) یکی از شرکت های گروه دارویی تامین (TPICO) از خانواده اقتصادی بزرگ شستا است. این شرکت افتخار دارد به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه دارویی از سال ۱۳۷۵ در دو دسته عمده مواد اولیه موثره (API) و نیمه ساخته پلت و دی سی (Semi Finished) در صنعت داروسازی کشور حضور فعال داشته و در راستای توسعه حیطه کسب و کار خود با نگاه به بازارهای صادراتی از سال ۱۳۹۶، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم و مقتضی را جهت ورود به حوزه محصولات نهایی(Finished) انواع شربت، قرص و کپسول با حفظ بیشترین سهم بازار مواد اولیه نارکوتیک و غیرنارکوتیک جهت شرکت‌های داروسازی داخل کشور و خاورمیانه نموده است. در حال حاضر این شرکت با ۱۷ خط تولید فعال( ۸ خط سایت البرز و ۹ خط سایت مشهد) و بیش از 80  قلم محصول دارویی شامل نارکوتیک، غیرنارکوتیک، LVHV ، کورتون ها، تزریقی، داروهای جایگزین جهت ترک اعتیاد؛ قرص بوپرنورفین۲ میلی گرم، قرص متادون 20، 40 و 5 میلی گرم  شربت متادون ، شربت اپیوم ۱ درصد، شربت گایاکدین و فرآورده‌های پلت که مطابق با استانداردها و قوانین GMP و ضوابط WHO در حوزه مواد دارویی تولید شده و بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی USP، BP، EP و JP کنترل و ارزیابی می‌شود. تولیدات شرکت در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازار داخلی و نیز 25 محصول خود را به 47 کشور در ۵ قاره جهان صادر می نماید، لذا تماد با حضور موثر خود به‌عنوان یکی از رقبای بین‌المللی سهم مهمی در حوزه تأمین مواد اولیه و داروهای نارکوتیک در بازارهای جهانی را دارا می‌باشد.

ترکیب سهامداران:

شرکت در راستای برنامه راهبردی ضرورت طرح اصلاح ساختار مالی و سرمایه در گردش طی سال جاری در نظر دارد سرمایه شرکت از مبلغ 715 میلیارد ریال  به مبلغ 1750 میلیارد ریال از مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد.

تاریخچه افزایش سرمایه:

اطلاعات کلی شرکت:

مفروضات:

*هر سال شامل 3 ستون می‌باشد، ستون دوم در رابطه با میزان درآمد و هزینه‌ها به ازای فروش همان سال است و ستون سوم در رابطه با درصد تغییرات نسبت به دوره مشابه سال قبل می‌باشد.

P/E پیشرو شرکت تولید مواد اولیه داروپخش در سال 1400 برابر با 6.56 برآورد می‌گردد که با P/E 12 ماه اخیر  برابر با 6.6 برابر می‌باشد. قیمت سهم در شرایط ارزندگی به سر می‌برد و می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری باشد. از لحاظ تکنیکالی نیز موقعیت خیلی خوبی دارد مستعد چرخش است اما تا شروع چرخش و بالا رفتن قیمت از ابر بهتره است صبر کرد.

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید