به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۷ دی ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

آغازی مثبت برای بازار طلا در سال 2023

بازار طلا سال نو میلادی را در محدوده مثبت آغاز کرد و صبح چهارشنبه قیمت این فلز گرانبها به قله های شش ماهه رسیده در حالی که سرمایه گذاران منتظر انتشار جزئیات نشست دسامبر فدرال رزرو آمریکا هستند.

ساعت 5:10 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.61 درصد یا 11.08 دلار صعود به 1840.31 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1836.55 و 1840.31 دلار بود. شاخص دلار با 0.04 درصد بهبود در سطح 104.56 واحد قرار دارد.

بازده اوراق خزانه آمریکا نزدیک به کف یک روزه خود قرار دارد و از این جهت به افزایش بهای طلا کمک می کند. اما در مقابل شاخص دلار مقداری تقویت شده که عاملی منفی برای بازار طلا است. تحلیل گر بانک UBS می گوید: “در سال جدید جریان ورودی سرمایه به همه گروه دارایی ها دیده می شود.” او می افزاید که تا زمان پایان سیکل انقباض پولی، بهره بالاتر و کاهش تورم می تواند بازار طلا را تحت فشار نگه دارد. به اعتقاد او این وضعیت ممکن است تا پایان سال 2023 ادامه پیدا کند.

اکنون تمرکز بازار بر روی جزئیات نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا معطوف است که قرار است امروز منتشر شود. همچنین اواخر هفته برخی آمار اقتصادی دیگر اعلام خواهد شد. اگر این جزئیات نشان بدهد که فدرال رزرو قصد دارد شتاب افزایش نرخ بهره را کاهش دهد و همچنین اگر هدف نهایی آنها برای نرخ بهره چندان بالا نباشد، در این صورت طلا می تواند رشد بیشتری داشته باشد. اگرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم و عدم اطمینان تلقی می شود اما معمولا در فضای نرخ بهره بالا جذابیت آن کمتر است. به گفته تحلیل گر ساکسوبانک از نظر تکنیکال طلا در سمت بالا با مقاومت های 1850 و 1878 مواجه خواهد بود.

جهش طلا به بالاترین سطح از ژوئن 2022

روز جمعه 6 ژانویه ( 16 دی) قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافت در حالی که پس از انتشار آمار جدید اقتصادی در ایالات متحده سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که فدرال رزرو پیگیری سیاست های انقباضی پولی را با شتاب کمتری دنبال کند. به این ترتیب طلا برای سومین هفته پیاپی صعودی بود.

در پایان معاملات روز جمعه هر اونس طلا با 1.82 درصد یا 33.29 دلار صعود به 1866.13 دلار رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1830.80 و 1870 دلار بود. شاخص دلار با 1.08 درصد نزول به 103.91 واحد رسید.

مدیر بخش معاملات فلزات در شرکت های ریج فیوچرز می گوید: “صبح جمعه گزارش بازار کار منتشر شد که به مقدار جزئی بهتر از انتظارات بود اما سرعت رشد دستمزدها کم شده است. به نظر من در این مقطع اطلاعات زیادی نداشتیم که بتواند جهت حرکت فدرال رزرو را تغییر دهد و مشخصا تمرکز امروز بازار بر این نکته معطوف است که ما تدریجا به پایان سیکل افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نزدیک می شویم.”

طبق آمار منتشر شده توسط وزارت کار ایالات متحده، در ماه دسامبر آمار اشتغال در بخش غیرکشاورزی 223 هزار واحد افزایش پیدا کرد. اما در مقابل طی ماه دسامبر فعالیت صنایع خدماتی آمریکا برای اولین بار در سه سال گذشته انقباضی بود که می تواند نشانه کاهش تورم باشد. در این شرایط شاخص دلار بیش از 1 درصد کاهش پیدا کرد و ضمن تضعیف بازده اوراق قرضه به تقویت بهای طلا کمک شد. بهره بالاتر از جذابیت طلا می کاهد زیرا بهره رقیبی برای طلا است و هزینه فرصت آن را بالا می برد.

جیم وایکوف، تحلیل گر ارشد کیتکو متالز پیش بینی می کند که احتمالا در سه ماه اول امسال طلا بدون روند و نوسانی باشد. نقره با 2.8 درصد صعود به 23.87 دلار رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید