به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار فلزات

کاهش فعالیت صنایع تولیدی چین در ماه دسامبر

همزمان با افزایش شیوع کرونا در خطوط تولید صنایع مختلف در چین سطح فعالیت کارخانجات این کشور در ماه دسامبر برای سومین ماه پیاپی کاهش پیدا کرد. افزایش نرخ بهره و احتمال رکود اقتصادی در سطح جهان عامل دیگری است که سطح سفارش های دریافتی توسط کارخانجات چینی را تحت تاثیر قرار داده و می تواند افزایش تولید را با مشکل مواجه سازد.

طبق اعلام روز شنبه دفتر آمار ملی چین، مقدار رسمی شاخص مدیران خرید (PMI) برای ماه دسامبر با 1 واحد کاهش ماهانه به 47 واحد رسید. نظرسنجی رویترز از اقتصاددان ها انتظار داشت که شاخص PMI حداقل به 48 واحد برسد. مقادیر زیر 50 واحد از رشد منفی فعالیت اقتصادی حکایت دارند. این بالاترین میزان کاهش تولید از اوایل شیوع کرونا در فوریه 2020 می باشد.

در اوایل ماه دسامبر چین بخشی از محدودیت های سخت برای مهار کرونا را لغو کرد. تحلیل گران بر این باورند که افزایش شیوع کرونا می تواند بطور موقت کمبود نیروی کار و افزایش اختلال در زنجیره عرضه را به دنبال داشته باشد. رویترز روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که شرکت تسلا قصد دارد در کارخانه مستقر در شانگهای طی ماه ژانویه برنامه تولید محدودتری را اجرا نماید. کاهش سطح تولید این کارخانه از اوایل ماه دسامبر آغاز شده بود.

تضعیف تقاضای داخلی چین در کنار نگرانی از رکود اقتصادی در جهان، بحث افزایش نرخ بهره، تورم و جنگ اوکراین از جمله عوامل دیگری است که تاثیر منفی بر صادرات چین دارد و ضمن آسیب به فعالیت تولیدی در چین، بهبود اوضاع اقتصادی این کشور را دشوار می سازد.

یکی از شرکت های مشاوره در زمینه زنجیره عرضه می گوید: “بیشتر کارخانجاتی که می شناسم سطح سفارشاتی پایین تر از مقدار عادی دارند. بسیاری از کارخانجات که با آنها صحبت کردم در سطح 50 درصد و برخی هم زیر 20 درصد قرار دارند. در نتیجه حتی اگر چین اقتصاد خود را باز کند و محدودیت های کرونا را کنار بگذارد، هنوز هم سطح تولید پایین خواهد بود زیرا رشد اقتصادی در سایر نقاط جهان کاهش یافته است.”

واگرایی بازار فلزات اساسی در آخرین جلسه سال 2022

روز جمعه 30 دسامبر مجموعه فلزات اساسی در بورس فلزات لندن معاملات واگرایی را تجربه کردند. در این مجموعه مس و روی نزولی و در مقابل آلومینیوم و سرب صعودی بودند. این هفته جزئیات نشست ماه دسامبر فدرال رزرو آمریکا منتشر خواهد شد و می تواند در جهت دهی به قیمت ها موثر باشد. در یک سال گذشته دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها حدود 8 درصد تقویت شد که بیشترین صعود دلار در هفت سال گذشته به شمار می رود.

روز جمعه قرارداد آتی مس در بورس فلزات لندن به قیمت 8420.5 دلار در تن باز شد و پس از ثبت قله و دره 8465.5 و 8357 دلار نهایتا با 0.66 درصد نزول به قیمت 8374 دلار بسته شد. حجم معاملات 11 هزار لات و موقعیت های باز 237 لات بود. این هفته جزئیات نشست سیاست گذاری ماه دسامبر فدرال رزرو آمریکا منتشر خواهد شد که می تواند اشاره هایی به جهت گیری آینده سیاست پولی در ایالات متحده داشته باشد.

از نظر بنیادی روز جمعه 30 دسامبر موجودی مس در بازارهای اصلی چین با 18200 تن افزایش نسبت به روز جمعه و 21700 تن افزایش نسبت به 13 دسامبر در سطح 97900 تن اعلام شد که بالاترین سطح در سه هفته گذشته می باشد. در روزهای پایانی سال مقدار مصرف صنایع پایین دستی ضعیف بود و در کنار این موضوع بحث افزایش شیوع کرونا در چین هم به تضعیف تقاضا و مقدار مصرف در صنایع پایین دستی کمک کرد. در نتیجه بازار مس همچنان از نظر بنیادی شرایط دشواری دارد. شانگهای متالز مارکت پیش بینی می کند که فعلا قیمت این فلز صنعتی بصورت نوسانی و با فشار نزولی همراه باشد.

قرارداد آتی آلومینیوم در بورس لندن روز جمعه با 0.53 درصد صعود به 2388.5 دلار رسید. سرب 0.66 درصد رشد قیمت را تجربه کرد و در 2292 دلار بسته شد. آتی روی با 0.22 درصد نزول به 2967.5 دلار رسید.

منبع:msn

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید