به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش بهای طلا در معاملاتی کم حجم

روز دوشنبه در معاملاتی کم حجم قیمت جهانی طلا کاهش داشت. انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره دلار عاملی در جهت تضعیف بازار طلا بود اما در مقابل شاخص دلار هم مقداری تضعیف شد که به تثبیت طلا کمک کرد.

ساعت 6:30 صبح سه شنبه 29 آذر هر اونس طلا تقریبا بدون تغییر در سطح 1787.40 دلار معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت طلا تا این ساعت بین 1784.71 و 1788.11 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.01 درصد افزایش به 104.73 واحد رسیده است.

جیم وایکوف، تحلیل گر ارشد کیتکو متالز می گوید: ” بازار کم رونقی را شاهد هستیم. تدریجا وضعیت معاملات به روزهای پیش از تعطیلات شبیه می شود و به دنبال انتشار آمارهای اخیر از سوی بانک های مرکزی، بازارهای طلا و نقره منتظر اطلاعات بنیادی جدید هستند.”

روز دوشنبه بازده اوراق خزانه آمریکا افزایش یافت در حالی که شاخص دلار مقداری تضعیف شد. افزایش نرخ بهره و بالا رفتن بازده اوراق خزانه هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بدون بهره افزایش می دهد و از جذابیت این فلز گرانبها می کاهد.

هفته گذشته رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که در سال آینده هم نرخ بهره دلار افزایش خواهد داشت. همچنین بانک های مرکزی در نقاط دیگری از جهان سیگنال های مشابهی داده اند. تحلیل گر کیتکو متالز می افزاید که احتمالا تا پایان سال قیمت طلا نوسانی باشد و با شروع مجدد فعالیت نهادها و صندوق های بزرگتر، کاهش قیمت به افزایش خرید در کف کمک خواهد کرد.

در چین که بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است، کرونا شیوع زیادی در پکن داشته و به سرعت خود را به هاب مالی شانگهای می رساند. به نظر می رسد دولت چین قصد دارد برای تثبیت شرایط اقتصادی سیاست های کمکی اتخاذ نماید. یکی از تحلیل گران مستقر در شیکاگو می گوید: “برای بهبود قیمت ها در مجموعه فلزات صنعتی لازم است که فعالیت های اقتصادی در چین رونق پیدا کند.”

ثبات بهای طلا با وجود پیش بینی رشد بیشتر نرخ بهره دلار

صبح دوشنبه 19 دسامبر ( 28 آذر) قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت هر چند که انتظار برای افزایش بیشتر نرخ بهره دلار در سال آینده مانعی برای پیشرفت معنادار بازار فلزات گرانبها است.

ساعت 6 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.12 درصد یا 2.09 دلار صعود به قیمت 1794.80 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1790.98 و 1795.35 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.12 درصد نزول به 104.57 واحد رسیده است.

سه نفر از اعضای فدرال رزرو آمریکا روز جمعه اشاره داشتند که احتمالا لازم است نرخ بهره یا همان هزینه استقراض در ایالات متحده از 5.1 درصد بالاتر برود و در سال 2024 همچنان در سطوح بالا باقی بماند تا از این طریق تورم بالا در آمریکا کنترل شود. نرخ بهره بالاتر معمولا تاثیر منفی بر بازار طلا دارد زیرا هزینه فرصت نگهداری آن را بالا می برد.

پس از افزایش قیمت ها در هفته گذشته در هند فروشندگان طلا به منظور جذب مشتری مجبور شدند تخفیف بیشتری ارائه کنند. در مقابل کاهش محدودیت های کرونا و بازگشایی اقتصاد چین باعث شده که پرمیوم طلا در این کشور پایدار باشد. چین بزرگترین خریدار طلا در جهان است.

روز جمعه موجودی طلای نگهداری شده توسط صندوق SPDR Gold Trust که بزرگترین ETF سرمایه گذاری طلا در جهان است با 0.4 درصد کاهش به 910.40 تن رسید. در بین دیگر فلزات گرانبها نقره در بازار نقدی با 0.3 درصد نزول به 23.14 دلار رسید. پلاتین با 0.3 درصد صعود در 994.53 دلار معامله شد. پالادیوم با 1.1 درصد جهش به 1732.59 دلار در اونس رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید