به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود قیمت طلا در آخرین روز هفته

روز جمعه 16 دسامبر ( 25 آذر) قیمت طلا در بازار جهانی افزایش داشت و بخشی از زیان چهارشنبه و پنجشنبه جبران شد در حالی که فدرال رزرو آمریکا بر این باور است که برای کنترل تورم می بایست نرخ بهره به مقدار بیشتری افزایش داشته باشد.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 0.93 درصد یا 16.56 دلار صعود به 1793.13 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1774.88 و 1794.09 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.27 درصد صعود به 104.84 واحد رسید.

تحلیل گر کارگزاری OANDA می گوید: “بسیاری از سرمایه گذاران بر روی تصمیمات بانک های مرکزی آمریکا و اروپا تمرکز دارند که هر دو به سمت افزایش بیشتر نرخ بهره و سیاست های پولی انقباضی حرکت می کنند. در این شرایط نرخ بازده اوراق قرضه در جهان افزایش یافته و به همین دلیل قیمت طلا در یک هفته گذشته کاهش پیدا کرد.”

همانطور که انتظار می رفت روز چهارشنبه هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را 0.5 درصد افزایش داد و جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که می بایست سال آینده هم افزایش نرخ بهره ادامه پیدا کند. این در حالی است که سرمایه گذاران نگران هستند بهره بالاتر به رکود اقتصادی بیانجامد. بانک مرکزی اروپا و بانک انگلیس هم استراتژی های مشابهی را دنبال میکنند. طلا به عنوان سپری در مقابل تورم دیده می شود اما بالا رفتن بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد.

جیم وایکوف، تحلیل گر کیتکو متالز می گوید که پس از فشار فروش طلا در جلسه قبل، روز جمعه بازگشت و اصلاحی را در بازار این فلز گرانبها شاهد بودیم. او می افزاید: “ممکن است طلا مقداری تقویت شود زیرا با توجه به سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای افزایش بیشتر نرخ بهره، بازارهای سهام در آمریکا با فروش گسترده مواجه هستند.”

نوسان نزولی طلا پس از صحبت های رئیس فدرال رزرو

روز چهارشنبه قیمت طلا در بازار جهانی نزولی بود در حالی که رئیس بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست این نهاد گفت که در سال آینده هم نرخ بهره دلار می بایست در سطح بالا باقی بماند و هنوز زود است که بخواهیم درباره کاهش نرخ بهره صحبت کنیم.

صبح پنجشنبه 15 دسامبر ( 24 آذر) طلای نقدی با 0.82 درصد یا 14.77 دلار نزول به 1794.96 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا ساعت 8:30 صبح بین 1792.70 و 1812.18 دلار بود.

روز گذشته جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: “فعلا تمرکز ما بر اجرای سیاست هایی است که بازگشت تورم به هدف 2 درصد را در طول زمان محقق گرداند و در این راستا اولویت ما کاهش نرخ بهره نیست.” با وجود صحبت از افزایش نرخ بهره و  عدم کاهش آن شاخص دلار به زیر 104 واحد افت کرد. صبح پنجشنبه این شاخص با 0.14 درصد بهبود در سطح 103.92 واحد قرار دارد. تضعیف شاخص دلار فاکتور مثبتی برای طلا است.

یکی از معامله گران فلزات گرانبها در نیویورک به رویترز می گوید: ” جروم پاول هشدار داد در سال 2023 کاهش نرخ بهره نخواهیم داشت و سیگنال هایی درباره افزایش بیشتر نرخ بهره ارائه داد، با وجود این صحبت ها طلا به خوبی پایدار بود و حتی بخشی از زیان اولیه خود را جبران کرد. تضعیف شاخص دلار قطعا به موقعیت طلا کمک می کند. بازار بر این باور است که فدرال رزرو تبل توخالی است و هنگام رویت رکود اقتصادی یا افزایش بیکاری نرخ بهره را کاهش خواهد داد.”

روز سه شنبه آمار تورم نشان داد که رشد شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه نوامبر کمتر از انتظارات بود. در نتیجه قیمت طلا افزایش قابل توجهی داشت زیرا این تصور وجود داشت که با توجه به کاهش تورم فدرال رزرو می تواند نرخ بهره را کاهش دهد. بهره بالاتر فاکتور منفی برای طلا است و به عنوان رقیبی برای طلا عمل می کند.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید