به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

صعود طلا با وجود تقویت شاخص دلار

روز جمعه در آخرین معاملات هفته قیمت طلا در بازار جهانی افزایش داشت هر چند که شاخص دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا نیز صعودی بودند. سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که از سال آینده فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را با روندی آهسته تر پیگیری کند.

در پایان معاملات روز جمعه 9 دسامبر ( 18 آذر) طلای نقدی با 0.57 درصد یا 10.18 دلار صعود به قیمت 1797.34 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1787.48 و 1805.54 دلار بود. شاخص دلار با 0.15 درصد صعود به 104.93 واحد رسید.

تحلیل گر شرکت High Ridge Futures به رویترز می گوید: “به نظر می رسد که تمرکز بازار بر روی روشنایی در انتهای تونل معطوف شده باشد یعنی جایی که فدرال رزرو کار خود را با افزایش نرخ بهره تمام کرده و بر همین اساس حمایت از قیمت طلا را شاهد هستیم.”

اکثر سرمایه گذاران بر این باور هستند که در نشست 13-14 دسامبر، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره دلار را تنها 0.5 درصد افزایش خواهد داد. هدف از افزایش نرخ بهره این است که رشد تورم کنترل شود ولی بهره بالاتر رقیبی برای طلا است و مانع پیشرفت بازار طلا می شود.

یکی دیگر از تحلیل گران معتقد است که تداوم فضای روانی مثبت در بازار طلا به این نکته بستگی دارد که آیا فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره را آهسته خواهد کرد یا خیر. در این راستا صحبت های رئیس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست هفته آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود.

البته باید توجه داشته باشیم که شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه نوامبر بیشتر از انتظارات افزایش داشت و در این شرایط به نظر می رسد که تورم همچنان بطور کامل کنترل نشده باشد. به دنبال انتشار آمار تورم شاخص دلار کمی تقویت شد و بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا افزایش پیدا کرد.

نوسان طلا در دامنه محدود

روز پنجشنبه 8 دسامبر ( 17 آذر) قیمت طلا در بازار جهانی در دامنه نسبتا محدودی نوسان دارد و فعالان بازار منتظر روشن شدن تصمیم فدرال رزرو درباره نحوه افزایش نرخ بهره دلار هستند که پس از نشست هفته آینده اعلام خواهد شد.

ساعت 14:40 پنجشنبه طلای نقدی با 0.18 درصد یا 3.28 دلار نزول در سطح 1783.88 دلار در اونس معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت حدود 9 دلار و بین 1781 تا 1790.22 دلار بود. شاخص دلار با 0.12 درصد صعود به 105.23 واحد رسیده است.

یکی از تحلیل گران به رویترز می گوید: “به نظر می رسد پیش از برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا برای طلا دشوار باشد که بخواهد به سمت بالا و یا پایین مومنتوم پیدا کند.”

بیشتر سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که در جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا 0.5 درصد افزایش نرخ بهره دلار به تصویب برسد. روز 13 دسامبر شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا برای ماه نوامبر منتشر می شود که این آمار هم اهمیت زیادی خواهد داشت.

تحلیل گر و استراتژیست OCBC FX می گوید که تا قبل از جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا احتمالا طلا بین 1765 و 1795 دلار نوسان خواهد کرد. همچنین توجه بازار به این موضوع معطوف است که آیا فدرال رزرو در زمینه افزایش نرخ بهره رویکردی تهاجمی خواهد داشت یا خیر.

در شرایط عادی طلا به عنوان ابزاری برای گرفتن پوشش در مقابل تورم استفاده می شود و ارزش خود را حفظ می کند اما در شرایطی که نرخ بهره برای کنترل تورم بالا می رود، در مقاطع اولیه هزینه فرصت نگهداری طلا افزایش می یابد و به همین دلیل از جذابیت آن کاسته می شود.

شورای جهانی طلا (WGC) اعلام کرده که موجودی صندوق های ETF طلا در ماه نوامبر برای هفتمین ماه پیاپی کاهشی بود و مقدار جریان خروجی این ماه به مقدار 34 تن با ارزش 1.8 میلیارد دلار گزارش می شود.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید