به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار فلزات

بهبود جزئی قیمت طلا در انتظار مشخص شدن مسیر نرخ بهره دلار

صبح چهارشنبه 7 دسامبر ( 16 آذر) در جلسه معاملات آسیا طلا سعی دارد مومنتوم صعودی بدست آورد در حالی که سرمایه گذاران منتظر نشست هفته آینده فدرال رزرو و مشخص شدن مسیر و سرعت افزایش نرخ بهره هستند.

ساعت 6 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.29 درصد یا 5.11 دلار افزایش قیمت در سطح 1774.25 دلار قرار دارد. تا این ساعت قیمت طلا بین 1767.25 و 1774.49 دلار در اونس نوسان داشت. شاخص دلار با 0.03 درصد کاهش در سطح 105.54 واحد قرار دارد. این شاخص که ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از شش ارز خارجی نشان می دهد طی 1 ماه اخیر 4.53 درصد کاهش داشت.

افزایش نرخ بهره تاثیر منفی بر طلا به عنوان سپری در مقابل تورم دارد هر چند که عدم اطمینان و ریسک های مختلف در سال جاری به عنوان عامل تقویت بازار طلا عمل کرده و مانع کاهش قابل توجه قیمت این فلز گرانبها شد. در مجموع بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و از جذابیت آن می کاهد.

روز سه شنبه صندوق ETF طلای SPDR Gold Trust که بزرگترین ETF طلا در جهان است گفت که مقدار موجودی آن با 0.3 درصد افزایش به 906.06 تن رسیده است.

در ماه اکتبر کسری تراز تجاری آمریکا افزایش زیادی داشت. کاهش تقاضای بین المللی و تقویت دلار باعث شد که صادرات ایالات متحده به پایین ترین سطح در هفت ماه اخیر برسد. در صورت تداوم این روند می توان پیش بینی کرد که رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماه چهارم سال دچار مشکل شود.

فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا روز سه شنبه گفت که حتی اگر تورم به قله خود نزدیک شده باشد، باز هم این بانک می بایست چند نوبت دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

تداوم واگرایی در بازار فلزات اساسی

روز سه شنبه 6 دسامبر ( 15 آذر) مجموعه فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن روند قیمتی متفاوتی را دنبال کردند. در بورس لندن مس و روی صعودی و آلومینیوم و سرب نزولی بودند. در بورس آتی شانگهای مس، آلومینیوم و روی به ترتیب 0.05 درصد، 0.78 درصد و 0.96 درصد رشد قیمت و در مقابل سرب 0.91 درصد افت قیمت داشت.

روز گذشته در بورس فلزات لندن قرارداد آتی مس پس از گشایش در سطح 8378 دلار به کف 8363 دلار تنزل یافت و سپس تا 8495 دلار در تن پیشروی کرد و در نهایت با 0.54 درصد صعود به قیمت 8405.5 دلار در تن بسته شد. حجم معاملات 13 هزار لات و موقعیت های باز در این قرارداد 145 هزار لات بود.

در زمینه تحولات کلان اقتصادی، انتشار آمار قوی اشتغال و رشد فعالیت در بخش خدمات ایالات متحده باعث شد که شاخص دلار تقویت شود. قرار است جمعه این هفته هم آمار جدیدی از جمله شاخص قیمت تولیدکننده منتشر شود. در این شرایط بازارها سعی دارند مسیر آینده افزایش نرخ بهره دلار را پیش بینی کنند. هفته آینده نشست سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا برای ماه دسامبر انجام خواهد شد.

از منظر تحولات بنیادی، مقدار موجودی مس در سطح چین طی ماه نوامبر 3700 تن کاهش داشت و به 899600 تن رسید. با توجه به مشکل در تجهیزات، یکی از کارخانجات ذوب مس در چین مجبور شد زودتر از موعد برنامه تعمیرات خود را آغاز نماید و در مجموع مقدار عرضه مس بلیستر و قراضه مس نسبتا کم گزارش می شود. در نتیجه مقدار تولید مس تصفیه شده در ماه نوامبر محدود بود. پیش بینی می شود مقدار تولید کاتد مس چین در ماه دسامبر با 2 درصد رشد سالانه به 887900 تن برسد. قرارداد آتی آلومینیوم در لندن با 0.28 درصد نزول به 2500 دلار در تن رسید. سرب و روی به ترتیب با 1.17 درصد نزول و 0.37 درصد صعود در سطوح 2205 و 3126 دلار در تن بسته شدند.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید