به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش بهای طلا پس از انتشار آمار اشتغال در آمریکا

روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی کاهش داشت زیرا آمار اشتغال بهتر از انتظارات در ایالات متحده باعث شده که تحلیل گران افزایش سریع تر نرخ بهره دلار را محتمل ارزیابی نمایند.

در پایان معاملات روز جمعه 15 مهر طلای نقدی با 1.38 درصد یا 23.73 دلار نزول به 1694.85 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1693.40 و 1715.06 دلار بود. شاخص دلار با 0.44 درصد صعود به 112.75 واحد رسید.

یکی از معامله گران در نیویورک می گوید: ” با توجه به گزارش اشتغال بهتر از انتظارات، فعالان بازار انتظار دارند که فدرال رزرو در جلسه ماه نوامبر نیز 0.75 درصد افزایش نرخ بهره را به تصویب برساند. اگر طلا موفق نشود بالای حمایت 1690 دلار باقی بماند، در این صورت احتمال آزمایش دوباره 1660 دلار وجود خواهد داشت. اکنون تمرکز فعالان بازار بر روی آمار تورم است که هفته آینده منتشر می شود و همچنین جزئیات نشست ماه گذشته فدرال رزرو آمریکا.”

آماری که روز جمعه منتشر شد نشان داد که در ماه سپتامبر کسب و کارهای ایالات متحده جذب نیروی کاری بیشتر از انتظارات داشتند و نرخ بیکاری این کشور به 3.5 درصد کاهش پیدا کرد. در این شرایط فدرال رزرو دست بازتری برای افزایش نرخ بهره به منظور کنترل تورم دارد. طلا به افزایش نرخ بهره بسیار حساس است زیرا بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و سرمایه گذار با نگهداری طلا از دریافت بهره محروم می شود.

تحلیل گر کیتکو متالز می گوید: “بار دیگر معامله گران طلا به این نتیجه رسیده اند که فعلا باید بیشتر بر روی تصمیمات فدرال رزرو تمرکز داشته باشند و اهمیت کمتری به تحولات ژئوپلیتیک بدهند.”  هفته گذشته قیمت طلای فیزیکی در بازار هند به کمتر از قیمت آتی تنزل پیدا کرد در حالی که کاهش شدید ارزش روپیه باعث شده تقاضای کمتری را برای طلا شاهد باشیم.

ثبات طلا و بهترین عملکرد هفتگی از ماه مارس امسال

صبح جمعه 7 اکتبر ( 15 مهر) قیمت طلا در بازار جهانی پایدار است در حالی که سرمایه گذاران منتظر اعلام آمار جدید اشتغال در ایالات متحده هستند. در مجموع به نظر می رسد بهترین عملکرد هفتگی طلا از ماه مارس به بعد ثبت خواهد شد.

ساعت 8 صبح جمعه طلای نقدی تقریبا بدون تغییر در سطح 1711 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1709.5 و 1715.06 دلار بود. شاخص دلار با 0.13 درصد نزول به 112.11 واحد رسیده است.

سرمایه گذاران اکنون منتظر انتشار گزارش اشتغال در بخش غیرکشاورزی آمریکا هستند. پیش بینی می شود در ماه سپتامبر 250 هزار شغل ایجاد شده باشد در حالی که رقم مشاغل ایجاد شده در ماه آگوست 315 هزار بود. لازم به ذکر است که بانک مرکزی آمریکا همچنان بر لزوم افزایش نرخ بهره با هدف کنترل تورم تاکید دارد. روز پنجشنبه یکی از مقامات جدید بانک مرکزی آمریکا موافقت خود را با تداوم روند افزایش نرخ بهره اعلام کرد.

هفته گذشته تعداد آمریکایی هایی که متقاضی استفاده از مزایای بیمه بیکاری شدند به بیشترین سطح در چهار ماه اخیر رسید اما بازار کار این کشور همچنان با کسری مواجه است زیرا با افزایش نرخ بهره فرصت های شغلی کاهش پیدا خواهد کرد.

دولت آلمان پیش بینی کرده که در شرایط فعلی اقتصاد این کشور سال آینده وارد فاز رکود شود. افزایش قیمت ها و تنگنا در زنجیره عرضه اثرات منفی بر رشد اقتصادی این کشور دارد.

در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 0.4 درصد نزول به 20.56 دلار در اونس رسید. پلاتین با 0.4 درصد کاهش قیمت در 918.38 دلار در اونس معامله شد. پالادیوم با 0.6 درصد نزول به 2247.62 دلار رسید.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید