به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۸ مرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

رالی طلا با اعلام 0.75 درصد افزایش نرخ بهره دلار

همانطور که انتظار می رفت بانک مرکزی آمریکا جلسه کمیته بازار باز فدرال را با اعلام 0.75 درصد افزایش نرخ بهره به پایان برد در حالی که پیش از این برخی گمانه ها از احتمال افزایش 1 درصدی نرخ بهره حکایت داشت.

ساعت 10:30 صبح پنجشنبه 6 مرداد طلای نقدی در بازار جهانی تقریبا بدون تغییر در سطح 1739.06 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1720.05 و 1741.18 دلار بود.

به گفته تحلیل گر کیتکو، اصولا برای اولین بار در سال جاری لحن رئیس فدرال رزرو از عدم تمایل به رشد سریع نرخ بهره حکایت داشت. البته او هنوز تاکید می کند که تصمیمات آتی به داده های اقتصادی بستگی خواهد داشت. اما برای اولین بار بود که رئیس فدرال رزرو گفت احتمالا باید در مقطعی از سرعت افزایش نرخ بهره بکاهیم. اما به چگونگی و برنامه افزایش نرخ بهره در آینده هیچ اشاره دقیقی نشده است.

درباره نرخ رشد سه ماه دوم سال که امروز اعلام می شود و احتمالا 1.6 درصد کاهش رشد اقتصادی را نشان خواهد داد، رئیس فدرال رزرو سعی کرد افق اقتصادی ایالات متحده را مثبت نشان دهد. او گفت: “به نظرم آمریکا هم اکنون در وضعیت رکود قرار ندارد زیرا بخش های بسیاری از اقتصاد عملکرد بسیار خوبی دارند. البته یقینا سرعت رشد اقتصادی کم شده است. سال گذشته رشد اقتصادی بطور غیرعادی زیاد بود و به 5.5 درصد رسید. طبیعی است که نرخ رشد اقتصادی کاهش پیدا کند. هم اکنون هم روند کاهش رشد اقتصادی ادامه دارد.”

پیش از انتشار خبر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا طلا در کف 1709 دلار معامله می شد. اما بلافاصله روند بهبود قیمت طلا آغاز شد و در مقطعی تا قله 1741 دلار پیش رفت.

تحلیل گر کیتکو نزدیک ترین حمایت و مقاومت طلا را به ترتیب در 1678 و 1746 دلار در اونس پیش بینی می کند.

تغییر جزئی بهای طلا در انتظار نشست فدرال رزرو آمریکا

صبح چهارشنبه 27 ژوئیه ( 5 مرداد) بازار طلا عمدتا پایدار است. سرمایه گذاران منتظر اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره دلار هستند که احتمالا در ماه جاری 0.75 درصد افزایش خواهد داشت.

ساعت 9:50 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.09 درصد یا 1.63 دلار نزول به 1717.94 دلار رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1714.44 و 1727.91 دلار بود.

پیش بینی بازارهای مالی این است که این هفته بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره دلار را 0.75 درصد افزایش دهد. هدف از این اقدامات کنترل تورم افسارگسیخته و در عین حال عدم ایجاد رکود اقتصادی می باشد. مدیر شرکت مشاوره AirGuide می گوید با توجه به اینکه 0.75 درصد افزایش نرخ بهره هم اکنون در قیمت ها لحاظ شده، پس از نشست فدرال رزرو احتمال ثبات طلا و یا روند کاهشی وجود دارد بسته به اینکه چه مقدار پوشش موقعیت های فروش استقراضی اتفاق بیوفتد.

افزایش نرخ بهره و رشد بازده اوراق خزانه هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می دهد. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا پایدار است در حالی که پس از صعود پرشتاب روز سه شنبه، شاخص دلار مقداری تضعیف شده است. تقویت دلار نیز عامل منفی برای طلا است.

این فعال بازار می افزاید: “افزایش نرخ بهره برای سه ماه آینده ادامه خواهد داشت که نتیجه آن فشار نزولی بر قیمت طلا خواهد بود. احتمالا حمایت 1700 دلار به پایین شکسته شود. علت اصلی این است که نقدینگی صندوق های سرمایه گذاری به سمت دلار هدایت می شود.”

لازم به ذکر است که شاخص اطمینان مصرف کننده در ایالات متحده به پایین ترین سطح در یک سال و نیم اخیر رسیده و نگرانی از افزایش تورم، افزایش نرخ بهره و کاهش مصرف می تواند رشد اقتصادی کندتری را در سه ماه سوم سال به دنبال داشته باشد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید