به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۷ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار هشتم مرداد ۱۴۰۱

بازار بورس تهران روز چهارشنبه، هفته اول مرداد را در حالی به پایان رساند که شاخص کل روندی مثبت داشت و با حدود 5 هزار واحد رشد در ارتفاع 1 میلیون و 443 هزار واحدی بکار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز همراستا با شاخص کل‌ حرکت کرد و حدود 1 هزار واحد رشد داشت. هنوز نمی‌توان از رشد مقطعی و کوتاه مدت بازار و حرکت مثبت برخی از نمادها به عنوان پایان اصلاح بازار یاد کرد. ارزش معاملات خرد بازار چهارشنبه نیز مهر تأییدی بر روزهای رکودی بازار دارد و به زحمت خود را به بالای 2 هزار میلیارد تومان رساند. میزان ورود و خروج پول حقیقی به بازار نیز، نشانه‌ی دیگری از روی برگرداندن حقیقی‌ها نسبت به بازار است و شاهد قطع خروج پول حقیقی از بازار هستیم.
عملکرد مثبت و مقطعی بازار سرمایه در روزهای گذشته و پس از ریزشی که در ابتدای هفته تجربه کرد، تا حدود زیادی مربوط به خروجی مثبت جلسه سازمان بورس و بانک مرکزی و وعده کاهش نرخ بهره از محدوده 21.3 درصدی فعلی است. باید در ادامه عملکرد بانک مرکزی را در راستای این موضوع بررسی کرد که در صورت تحقق این موضوع بازار سهام واکنش مثبت خود را نشان خواهد داد. موضوع مهم دیگری که باعث رشد بازارهای جهانی در یکی دو روز اخیر شد، اعلام رشد 0.75 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو بود؛ انتشار داده‌های شاخص CPI در روزهای گذشته باعث افزایش سطح انتظار اهالی بازار در مورد رشد درصدی نرخ بهره شده بود که پس از اعلام رشد 0.75 درصدی، شاهد واکنش مثبت بازارها به این موضوع بودیم. اغلب کامودیتی‌ها توانستند درصد کمی از ریزش خود را جبران کنند. در کنار وجود ریسک‌های بازارهای جهانی و عملکرد کامودیتی‌ها به تاثیر از جنگ روسیه و اوکراین، بهتر است نگاهی به آخرین وضعیت بنیادی برخی از گروه‌های مهم بازار بیاندازیم؛
آیا گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌ها در کنار روند بازارهای جهانی، به کمک وضعیت فعلی بازار خواهد آمد؟
از گروه فولادی شروع می‌کنیم؛ در کنار موضوع تخفیف‌های روسیه و قبضه‌ی بازار صادراتی ایران در ماه‌های اخیر و افت صادرات این محصول، نباید از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها غافل بود؛ فولاد مبارکه از لحاظ مقدار فروش، 34 درصد نسبت به ماه قبل و 23 درصد کمتر از متوسط ماهانه عملکرد داشته است. در حال حاضر آخرین برآورد از سود برآوردی فولاد بصورت محافظه کارانه، محدوده 250 تومان را برای سال مالی جاری نشان می‌دهد. وضعیت فخوز هم در گزارش‌های ماهانه خود به همین صورت است و از افت میزان فروش حکایت دارد. ارفع هم در تیرماه نسبت به خردادماه، 18 درصد کاهش فروش و نسبت به متوسط ماهانه، 12 درصد کاهش فروش داشته است. در میان سنگ‌آهنی ها نیز وضعیت به همین صورت است، افت میزان فروش این شرکت‌ها عمدتاً ناشی از افت میزان تولید و به دلیل محدودیت‌های مصرف برق صنایع است.
در رابطه با اوره سازان؛ پتروشیمی پردیس در تیرماه نسبت به ماه قبل خود، حدود 40 درصد کاهش فروش داشته است این میزان در عملکرد صادراتی شرکت نیز به چشم می‌خورد، اما روند مقدار تولید این شرکت‌ نسبت به ماه قبل حدود 2 درصد رشد داشته است. با نگاهی به عملکرد تولید و فروش شرکت‌های این گروه، به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد روسیه در بازار صادراتی این محصول و همچنین افت قیمت‌ جهانی اوره، به نظر می‌رسد رویکرد این شرکت‌های بیشتر افزایش سطح موجودی انبارهای خود باشد تا افزایش فروش در نرخ‌های پائین.
در نهایت برای بازار فردا؛ به نظر می‌رسد بازار فردا با توجه به روند معاملات بازار چهارشنبه، شروعی مثبت داشته باشد و در ادامه باید دید روند عرضه و تقاضا بازار را به کدام سمت خواهد برد. ضمن اینکه باید دید با اعلام نرخ بهره بین بانکی، صحبت‌های روسای بانک مرکزی و سازمان بورس، تا چه میزان با واقعیت همخوانی دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید