به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

افت 1 درصدی بهای طلا در بازار جهانی

روز چهارشنبه 1 ژوئن ( 11 خرداد) بهای اونس طلا در بازار جهانی نزولی است. از روز سه شنبه قیمت طلا حدود 1 درصد افت داشت و در مجموع یک ماه نزولی در بازار این فلز گرانبها رقم خورد.

ساعت 8:20 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.81 درصد یا 15.03 دلار نزول در سطح 1837.47 دلار در اونس معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت طلا تا این ساعت بین 1833.74 و 1846.02 دلار بود. تقویت شاخص دلار و افزایش بازده اوراق خزانه باعث شده که اثر تقاضای بهتر برای شمش طلا خنثی شود. افزایش شاخص دلار باعث می شود که خرید طلا برای سرمایه گذاران سایر کشورها گرانتر تمام شود. افزایش بازده اوراق خزانه نیز به عنوان رقیبی برای بازار طلا عمل کرده و هزینه فرصت نگهداری این فلز گرانبها را افزایش می دهد. صبح چهارشنبه شاخص دلار با 0.17 درصد صعود در سطح 101.92 واحد قرار دارد. این شاخص در یک ماه گذشته 0.65 درصد افت داشت اما طی 3 ماه اخیر 4.66 درصد تقویت شد. شاخص دلار در 1 سال گذشته 13.36 درصد افزایش داشت.

بحث افزایش نرخ بهره دلار و ارزش نسبی دلار در مقابل یورو و ارزهای خارجی دیگر در کنار نگرانی های ژئوپلیتیک از جمله مهمترین عواملی است که بر بازار طلا تاثیرگذار است. تاثیر این عوامل و اهمیت نسبی آنها وضعیت تعادل در بازار طلا را رقم می زند.

روز سه شنبه رئیس جمهور آمریکا با رئیس فدرال رزرو دیدار کرد و بحث افزایش تورم این کشور به بالاترین سطوح تاریخی را مورد بررسی قرار دارد. البته او به رئیس بانک مرکزی آمریکا اطمینان داد که در تصمیم گیری های این نهاد دخالت سیاسی نخواهد کرد.

اخیرا نیروهای روسی پیشروی های سریعی در شرق اوکراین داشتند و روز چهارشنبه شهر صنعتی سورودونتسک به طور کامل تحت کنترل روسیه در آمد. ایالات متحده سعی دارد با تامین تسلیحات نظامی بیشتر از جمله راکت اندازهای پیشرفته، روسیه را وادار به مذاکره برای پایان جنگ کند. جنگ روسیه و اوکراین و تنش های ژئوپلیتیک پیرامون آن از فاکتورهای مثبت برای رشد بهای طلا می باشد.

نوسان طلا حول 1850 دلار

صبح سه شنبه 31 مه قیمت طلا در بازار جهانی نوسانات جزئی حول 1850 دلار دارد در حالی که تعطیلی روز دوشنبه بازار آمریکا باعث شده حجم معاملات و عمق بازار کم باشد.

تضعیف شاخص دلار از جمله عواملی است که از بازار طلا حمایت می کند. اخیرا مقامات فدرال رزرو آمریکا موضع گیری خود برای افزایش نرخ بهره دلار را ملایم تر کردند و قرار است پس از حداکثر دو نوبت افزایش نرخ 0.5 درصدی، دست نگه دارند تا تاثیر این اقدامات بر اقتصاد مشخص شود.

ساعت 11 صبح سه شنبه 10 خرداد طلای نقدی با 0.1 درصد یا 1.76 دلار صعود به 1854.77 دلار رسید. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1846.46 و 1856.90 دلار بود.

تحلیل گر ارشد کارگزاری OANDA می گوید: “اگر نگرانی های اقتصادی فشار بیشتری بر بازده اوراق خزانه بیاورد، طلا می توند رشد بیشتری داشته باشد. از نظر تکنیکال 1870 دلار اولین مقاومت و پس از آن محدوده مهم برای آزمایش 1900 دلار است. جو بازارها به شدت شکننده است اما تا زمانی که تمرکز فعالان بازار بر خرابتر شدن اوضاع اقتصادی است و نه افزایش نرخ بهره، در این شرایط طلا می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.”

سرمایه گذاران پیش بینی می کنند پس از ماه های ژوئن و ژوئیه، سرعت حرکت فدرال رزرو به سمت سیاست های پولی انقباضی کاهش پیدا کند. گرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم استفاده می شود و در شرایط عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی ارزش ثروت را حفظ می کند اما حساسیت زیادی به افزایش نرخ بهره و بازده اوراق خزانه دارد زیرا سود ثابتی برای نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد. روز دوشنبه دفاتر دولت فدرال آمریکا همراه با بازارهای سهام و اوراق قرضه تعطیل و به همین دلیل حجم معاملات بازار و عمق نقدینگی فعال در بازار طلا پایین بود.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید