به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز سه‌شنبه 10 خردادماه متعادل مثبت آغاز بکار کرد. با محرکی به نام رشد قیمت نفت و ثبت اعداد بالای 122 دلار، پالایشی‌ها خودی نشان دادند و در همان ابتدای بازار با لیدری شپنا شاهد رشد این گروه بودیم. شاخص کل با رشد حدود 5 هزار واحدی توانست خود را به بالای 1 میلیون و 542 هزار واحد برساند اما با نزدیک شدن به پایان معاملات شاهد عقب‌نشینی نسبی خریداران بودیم. در کل نوع رفتار خریداران در بازار امروز نشان می‌داد به بازگشت روند صعودی بازار امیدوار هستند. خریداران بازار امروز بیشتر از گروه‌های قند و شکر، غذایی و پالایشی استقبال کردند. در نتیجه معاملات بازار امروز، ارزش معاملات بازار امروز به عدد قابل توجه 4 هزار و 349 میلیارد تومان رسید.

در رابطه به یکی از پارمترهای مهم موثر بر سودآوری شرکت‌های بورسی، خصوصاً صادراتی‌ها، نرخ دلار است. بد نیست نگاهی به نمودار روند نرخ دلار بیاندازیم:

 نرخ دلار با پشت سرگذاشتن محدوده روانی 30 هزار تومانی و ورود به کانال 31 هزار تومانی به سقف سال 1400 خود نزدیک شده است و دو محدوده مقاومتی را در 31200 تومان و 32100 تومان  مقابل خود دارد،  به نظر می‌رسد در این محدوده شاهد افزایش عرضه در معاملات دلار باشیم. بنابراین خرید دلار برای کوتاه مدت پرریسک می‌باشد. در رابطه با افزایش نرخ دلار در چند وقت اخیر علاوه بر رشد انتظارات تورمی و همچنین تاریک شدن فضای مذاکرات برجام، می‌توان به کاهش درآمدهای ارزی بواسطه قبضه کردن بازار نفت و تا حدودی فولاد ایران توسط روسیه با فروش محصول با نرخ پایین اشاره کرد.

 همانطور که اشاره شد از گروه‌های مثبت بازار امروز، پالایشی‌ها بودند هر چند نوسان‌هایی داشتند اما تا انتهای بازار امروز مثبت ماندند. رشد قیمت نفت برنت به بالای 122 دلار، بدلیل موافقت رهبران اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم 90 درصدی نفت خام روسیه به این محدوده رسید که با توجه به ادامه دار شدن جنگ روسیه و اوکراین به‌نطر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت نباید انتظار افت شدید قیمت نفت را داشت.

در رابطه با معاملات بازار فردا، به چند مورد اشاره می‌کنیم؛ اولاً روند متعادل شاخص قدرت خریداران حقیقی و شاخص کل در معاملات خرد سهام و حق تقدم که تقریباً در وضعیتی متعادل منفی قرار دارد. مورد دوم افت ارزش معاملات خرد و رسیدن به محدوده 4 هزار میلیارد تومانی که سیگنال منفی برای بازار فردا می‌باشد. مورد سوم ورود و خروج پول حقیقی در بازار امروز بود که عدد منفی 6 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. در نهایت با توجه به روند متعادل شاخص کل در بازار امروز و همچنین موارد گفته شده، احتمالاً بازار فردا نیز متعادل دنبال شود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید