به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۶ خرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

کاهش بهای طلا با تقویت شاخص دلار

روز پنجشنبه قیمت طلا در بازار جهانی حدود 6 دلار کاهش داشت در حالی که تقویت شاخص دلار به عنوان دلیل آن مطرح می شود. به دنبال انتشار جزئیات نشست سیاست گذاری فدرال رزرو آمریکا برخی از سرمایه گذاران اقدام به فروش طلا و تحقق سود خود کردند زیرا به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا قصد دارد به افزایش نرخ بهره دلار ادامه دهد.

ساعت 13:20 روز پنجشنبه طلای نقدی با 0.32 درصد یا 6 دلار نزول به 1848.12 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1843.31 و 1856.11 دلار بود.

مدیر شرکت گلد سیلور سنترال می گوید که تعهد فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره باعث شده طلا مقداری تحت تاثیر قرار گیرد و با انتشار این خبر برخی اقدام به فروش و شناسایی سودهای اخیر خود کردند. به عقیده او احتمال دارد قیمت طلا تا حدود 1820 دلار کاهش داشته باشد.

روز چهارشنبه جزییات نشست ماه مه فدرال رزرو آمریکا نشان داد که احتمال دو نوبت افزایش نرخ 0.5 درصدی برای ماه های ژوئن و ژوئیه وجود دارد که هدف آن مقابله با تورم فزاینده می باشد. البته در بلندمدت برخی از سرمایه گذاران بر این باورند که رکود اقتصادی در پیش خواهیم داشت. در چنین شرایطی طلا از جمله دارایی هایی است که می تواند ارزش ثروت را حفظ کند. اما فعلا افزایش نرخ بهره و رشد بازده اوراق خزانه آمریکا هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا برده و از جذابیت آن می کاهد.

تحلیل گر شرکت کارگزاری تایگر در استرالیا معتقد است که در مجموع رویکرد فدرال رزرو برای طلا چندان بد نیست زیرا بعد از دو نوبت افزایش نیم درصدی نرخ بهره ، تصمیمات بیشتر پس از مشاهده نتایج آن اتخاذ خواهد شد که مدتی زمان می برد.

در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 1 درصد نزول به 21.74 دلار و پلاتین با 0.4 درصد کاهش قیمت به 939.59 دلار رسید. پالادیوم با 0.5 درصد کاهش قیمت در 1996.70 دلار معامله شد.

تقویت یورو در مقابل دلار و اثر مثبت بر بازارهای سهام و طلا

روز دوشنبه بازارهای سهام در اروپا و آمریکا صعودی بود و شاخص S &P 500 مقداری از منطقه نزولی فاصله گرفت در حالی که با توجه به احتمال افزایش نرخ بهره یورو، یورو در مقابل دلار آمریکا تقویت شد. بانک مرکزی اروپا اخیرا اعلام کرد که احتمالا تا سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و نرخ بهره سپرده های بانکی را از محدوده منفی خارج خواهد کرد.

ساعت 10:50 صبح سه شنبه طلای نقدی در بازار جهانی با 0.14 درصد یا 2.4 دلار نزول در سطح 1851.23 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1849.37 و 1857.19 دلار در اونس بود.

اخیرا با تضعیف شاخص دلار قیمت نفت و طلا در بازار جهانی افزایش پیدا کرد اما سرمایه گذاران هنوز هم امیدوار هستند که بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را با سرعت بیشتری افزایش دهد و از این طریق به تقویت شاخص دلار کمک کند. روز گذشته شاخص های سهام در وال استریت بیش از 1 درصد جهش داشتند در حالی که شاخص ترکیبی نزدک ابتدا عقب تر از سایرین و در محدوده قرمز حرکت می کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز 1.98 درصد و شاخص S&P500 به میزان 1.86 درصد افزایش داشت. شاخص ترکیبی نزدک هم پس از معاملاتی پر نوسان موفق شد 1.59 درصد افزایش را به ثبت برساند.

سرمایه گذاران در بازارهای سهام آمریکا بر این باور هستند که فدرال رزرو نهایتا به کمک بازار خواهد آمد و با توقف سیاست های پولی انقباضی یا کاهش شدت روند آن مانع از سقوط بیشتر بازار خواهد شد. یکی از تحلیل گران در این رابطه می گوید: “در آینده فضای رشد بسیار آهسته خواهد بود و فدرال رزرو سر راه آن نخواهد ایستاد. بازده اوراق قرضه کاهش داشته که این امر مستلزم تعدیل متناسب در بازار سهام می باشد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید