به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۳ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار چهارم خرداد ۱۴۰۱

معاملات بازار سرمایه در سوم خرداد ماه متعادل با نوسانات منفی در اکثر گروه‌ها اما بهتر از دیروز همراه بود و فشار فروشی در کلیت بازار به چشم نمی‌خورد تا بدین ترتیب شاخص کل با افت 1،496 واحدی به رقم 1 میلیون و 555 هزار واحد برسد. ارزش معاملات خرد سهام نیز کاهش 26 درصدی را نسبت به روز کاری قبل داشت و به 5،296 هزار رسید که خبر از مقاومت جدی 1.6 میلیون واحدی می‌دهد. از طرفی باید گفت که بازار برای شکست مقاومت به نقدینگی نیاز دارد چرا که در کوتاه مدت نقدینگی بازار عامل اصلی نوسانات است و حال با آمدن چند عرضه اولیه پشت سر هم نقدینگی در بازار کم شده است، لذا پیش‌بینی می‌شود بازار به اصلاح بپردازد.
علاوه بر کمبود نقدینگی، هم خریداران و هم فروشندگان در وضعیت ابهام قرار گرفته‌اند. با توجه به آنکه گزارشات حسابرسی نشده پالایشی‌ها کمی از انتظارات به دور بود و گروه فلزات با عوارض ابتدای سال و احتمال قطعی برق در ادامه سال جاری مواجه‌اند و گروه‌های پتروشیمی با نرخ گذاری گاز مخصوصا در شرکت‌های تک محصولی دچار فشار فروش شده‌اند و همچنین خودرویی با اظهارات مبهم دولتی‌ها به فروش بلوکی دو خودروساز مسموم شده‌اند و کماکان تکلیفشان مشخص نیست، خریداران در شک و تردید قرار گرفته‌اند تا به عبارتی 4 موتور محرک بازار در حال حاضر از کار بیفتند. لذا تا زمانی که ابهامات موجود به ثبات نرسد، با توجه به انتظارات بالای سرمایه‌گذاری‌ها از سود آوری شرکت‌ها و عدم برآورده شدن آن بازار کمی به عقب بنشیند.
در طرف مقابل نیز عواملی مانند رشد نقدینگی و انتظار تورم بالای 40 درصد در سال جاری همانند 3 سال گذشته و انتظار رشد دلار بیش از 30 هزار تومان در پی وضعیت مبهم برجام و انتظار بهبود نرخ دلار نیما در پی کاهش اختلاف خود با دلار بازار آزاد، باعث شده‌اند فروشندگان نیز در فروش سهام خود مردد باشند. لذا می‌توان گفت که بازار با فشار فروش یا فشار خریدی مواجه نخواهد شد و از اصلاح عمیق خبری نباشد و شیب ملایم نزولی را در پیش بگیرد و نهایتا شاخص 5 الی 10 درصد اصلاح کند تا قیمت‌ها مجددا برای افراد در وضعیت ارزندگی قرار بگیرد. در نتیجه برای بازار فردا انتظار می‌رود که معاملات بورس فردا متعادل باشد اما با توجه به بهبود قدرت خریداران و کاهش سرانه فروش حقیقی، بازار سبزتری را نسبت به بازار امروز شاهد باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید