به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

فشار نزولی در بازار طلا پس از رسیدن به محدوده 1870 دلار

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح دوشنبه 15 نوامبر قیمت طلا در بازار جهانی تحت فشار است و از قله پنج ماهه که در جلسه روز گذشته به ثبت رسیدن مقداری عقب نشسته است. سرمایه گذاران نگران هستند که رشد افسارگسیخته تورم در آمریکا به اقدامات تهاجمی بانک مرکزی این کشور و افزایش زودهنگام نرخ بهره منتهی شود.

ساعت 10 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.42 درصد یا 7.74 دلار نزول به قیمت 1857.6 دلار در اونس معامله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1856.74 و 1868.03 دلار بود.

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری SPI می‌گوید: “تا زمانی که طلا از مقاومت 1875-1880 دلار در اونس عبور نکرده، تقویت دلار مانعی بر سر راه پیشرفت بازار طلا خواهد بود. اگر فدرال رزرو به بالا بردن زودهنگام نرخ بهره گرایش نشان دهد احتمال افزایش بازده اوراق خزانه کوتاه مدت و اوراق بلندمدت تر زیاد است.”

در روزهای گذشته شاخص دلار به مقدار زیادی تقویت شد و از 95 واحد عبور کرد. تقویت دلار در مقابل سایر ارزها فاکتوری منفی برای طلا محسوب می‌شود زیرا خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها گرانتر می‌سازد.

روز یکشنبه رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپلیس گفت که پیش‌بینی می‌کند تورم آمریکا طی چند ماه آینده همچنان افزایش داشته باشد اما هشدار داد که بانک مرکزی نباید به رشد تورم واکنش بیش از حد نشان دهد زیرا ممکن است تورم موقتی و گذرا باشد.

صحبت‌های او مشابه موضع گیری بانک مرکزی اروپا است که روز جمعه گفتند این بانک مرکزی نباید محرک‌های اقتصادی را خیلی زود حذف کند هر چند که ممکن است تورم دیرتر از چیزی که قبلا تصور می‌کردند کاهش پیدا کند.

یکی از تحلیل‌گران می‌گوید: “آمار تورم باعث رشد قیمت طلا شده است. اما در سال 2022 احتمال دارد قیمت طلا دوباره به سمت 1700 دلار کاهش پیدا کند زیرا رشد تورم می تواند واکنش بیشتر بانک‌های مرکزی در جهت کاهش محرک‌های اقتصادی را به دنبال داشته باشد.”

بهترین عملکرد هفتگی طلا در شش ماه اخیر

روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی همچنان صعودی بود و در نهایت با بهترین عملکرد هفتگی از ماه مه امسال بسته شد. جهش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده و نگرانی از تداوم تورم باعث شده که تقاضای بیشتری را برای این فلز گرانبها شاهد باشیم.

در پایان معاملات روز جمعه 13 نوامبر ( 21 آبان) طلای نقدی با 0.85 درصد یا 15.74 دلار صعود به 1864.52 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1845.65 و 1868.03 دلار بود.

از 3 نوامبر قیمت طلا حدود 110 دلار افزایش داشته است. نگرانی از عمیق شدن تورم و اصرار بانک‌های مرکزی بر عدم افزایش نرخ بهره از جمله عواملی است که از بازار طلا حمایت می‌کند.

تحلیل گر و استراتژیست شرکت Blue Line futures در شیکاگو می گوید: ” پس از یک روند خوب صعودی برخی از معامله گران سود خود را شناسایی می‌کنند.”

افزایش قیمت طلا در یک هفته گذشته در حالی اتفاق می‌افتد که شاخص دلار نیز تقویت شده است. تقویت دلار معمولا تقاضا برای طلا را کاهش می‌دهد و هزینه خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها بالا می‌برد. مقدار افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده برای ماه اکتبر بسیار بالاتر از انتظارات بود. رشد تورم از یک سو به نفع طلا است زیرا طلا به عنوان سپری در مقابل تورم کاربرد دارد. اما از سوی دیگر رشد افسارگسیخته تورم می تواند واکنش بانک‌های مرکزی و افزایش نرخ بهره را به دنبال داشته باشد که عامل منفی برای طلا می باشد.

 تحلیل‌گران بانک سرمایه‌گذاری سوسیته ژنرال پیش‌بینی می‌کنند که در سه ماه اول 2022 قیمت طلا بطور متوسط 1950 دلار در اونس باشد. تعهد بانک مرکزی آمریکا به حمایت از اقتصاد و عدم افزایش نرخ بهره با وجود رشد تورم به عنوان دلیل این پیش‌بینی مطرح شده است.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید