به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

عدم موفقیت طلا در عبور از مقاومت 1770 دلار

روز جمعه در پایان معاملات هفته قیمت طلا در بازار جهانی نوسان زیادی داشت و موقتا از 1770 دلار در اونس عبور کرد اما در نهایت همه صعود روزانه خود را واگذار کرد و زیر 1760 دلار در اونس بسته شد.

در پایان معاملات روز جمعه طلای نقدی با 0.41 درصد یا 7.21 دلار نزول به قیمت 1756.94 دلار در اونس بسته شد. دامنه تغییرات قیمت بین 1753.57 و 1780.62 دلار در اونس بود.

تضعیف شاخص دلار از جمله عواملی بود که به صعود مقطعی طلا کمک کرد. همچنین برخی شایعات از احتمال نکول شرکت اورگراند چین از بازپرداخت بهره وام ها حکایت دارد.

تحلیل گر StoneX می گوید: “طلا در دامنه محدودی نوسان دارد. در کف این دامنه و نزدیک 1750 دلار افزایش خرید را شاهد هستیم اما این خریداران تمایلی ندارند به صورت تهاجمی خرید داشته باشند به خصوص که انتشار آمار اشتغال غیرکشاورزی نزدیک است.”

رئیس فدرال رزرو اخیرا گفت که یک نوبت دیگر آمار بازار کار خوب کافی است که اقدام بانک مرکزی برای کاهش خرید اوراق قرضه را کلید بزند. اگر آمار اشتغال بهتر از انتظارات باشد احتمالا طلا نزولی خواهد شد و بازده اوراق خزانه افزایش می یابد. اما “اگر آمار اشتغال کمتر از انتظارات اعلام شود احتمالا بازار طلا حمایت می شود زیرا به مرور کلمه “رکود تورمی” بیشتر و بیشتر به گوش می رسد.”

نظر سنجی رویترز نشان می دهد که احتمالا آمار اشتغال غیر کشاورزی در ماه سپتامبر 500 هزار واحد افزایش خواهد داشت. البته بعضی از تحلیل گران معتقدند که در هر صورت بازار طلا نزولی است زیرا بالاخره تحت هر شرایطی فدرال رزرو مجبور خواهد بود نرخ بهره را افزایش دهد. کاهش محرک های اقتصادی و افزایش نرخ بهره به معنای افزایش هزینه فرصت نگهداری طلا است زیرا بهره ای به طلا تعلق نمی گیرد.

اثر منفی تقویت شاخص دلار و بازده اوراق خزانه بر بازار طلا

صبح چهارشنبه 6 اکتبر (14 مهر) قیمت طلا در بازار جهانی نزولی است در حالی که تقویت شاخص دلار و افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا به عنوان دلایل این روند مطرح می شود. سرمایه گذاران منتظر هستند که آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه سپتامبر اعلام شود. وضعیت اشتغال می تواند گام های بعدی فدرال رزرو برای کاهش محرک های اقتصادی و یا افزایش نرخ بهره را تحت تاثیر قرار دهد.

ساعت 9:45 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.39 درصد یا 6.94 دلار نزول به قیمت 1752.59 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1751.20 و 1763.12 دلار بود.

شاخص دلار به بالاترین سطوح خود در سال 2021 نزدیک شده و این امر خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران تر می کند. در عین حال افزایش بازده اوراق خزانه ده ساله آمریکا هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داده و از جذابیت آن می کاهد.

تحلیل گر  IG Market می گوید که بازار طلا روند نزولی پیدا کرده و علت آن عمدتا انتظارات مربوط به تغییر سیاست های پولی آمریکا است. او می گوید: “هنوز اقتصاد جهان با فشار افزایش بهای تمام شده مواجه است و این موضوع می تواند حرکت به سمت سیاست های پولی انقباضی را تسریع نماید.”

طلا معمولا به عنوان ابزاری برای گرفتن پوشش در مقابل تورم کاربرد دارد اما کاهش محرک های اقتصادی و افزایش نرخ بهره با افزایش بازده اوراق قرضه و تقویت شاخص دلار مانعی برای پیشرفت بازار طلا است.

تحلیل گر کارگزاری OANDA می گوید: “آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی که قرار است منتشر شود نقش مهمی در تعیین مسیر آینده طلا خواهد داشت. فعلا احتمال دارد قیمت طلا بین 1745 و 1775 دلار در اونس نوسان داشته باشد. پس از لحاظ کردن کاهش محرک های اقتصادی، بازار جهانی باید توجه خود را به ریسک های اقتصادی سال 2022 معطوف کند.”

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید