به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۶ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۷ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، روز چهارشنبه نیز همانند روز معاملاتی دوشنبه، شاخص‌ها مثبت بسته شدند. شاخص کل و هم وزن به ترتیب 3هزار و 640 واحد و 1هزار 790 واحد با رشد همراه بودند و شاهد یک بازار متعادل و سبز رنگ بودیم اما همانند روزهای گذشته بازار حجم و ارزش معاملات بالایی نخورد که با توجه به آینده سیاسی مبهم، مشخص نبودن دید اقتصادی دولت جدید، نوسانات نرخ ارز و… کاملا منطقی بنظر می‌رسد. رشد قیمت‌ های جهانی در چند وقت اخیر تأثیر خود را بر سودآوری شرکت‌ها خواهد گذاشت. از طرفی در دو هفته آتی روند انتشار گزارشات افزایش خواهد یافت و سهامی که بعد از انتشار گزارشات 6 ماهه عملکرد خوبی داشته‌اند رشد خواهند نمود و خوب‌ها و بدها از هم جدا می‌شوند ولی با توجه به ابهامات مذکور انتظار رشد شارپ نمی‌رود و به این نکته نیز سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که کشور نیوزیلند به عنوان اولین کشور از قاره اروپا نرخ بهره خود را افزایش داد که می‌تواند سیگنالی برای افزایش نرخ بهره در دیگر کشورها باشد. در صورت وقوع این اتفاق، تمامی بازارها از جمله کامودیتی‌ها با خطری جدی مواجه می‌شوند.
در همین حین دلار پس از بازگشت در محدوده کانال 27 هزار تومان، منتظر جهت‌گیری اخبار سیاسی در خصوص برجام است و امروز شاهد انتشار خبری مبنی بر لغو تحریم های چند شرکت مرتبط با ایران توسط آمریکا بودیم که می‌تواند به از دست دادن کانال 28 هزار تومان و کاهش انتظارات تورمی قوت ببخشد. عراق نیز خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است که می‌تواند تاثیر منفی بر صنعت خودرو و کلیت بازار بگذارد.
در روز شنبه بازار می‌تواند متأثر از اهرم‌های منفی، نوسان منفی داشته باشد و فعالان بورسی در موقعیت‌های خرید همچنان در صف انتظار بنشینند، که همین امر می‌تواند سمت عرضه قوت ببخشد و اگر چه شاخص کل دوباره توانسته از مرز مقاومتی 1 میلیون و 480 هزار واحد عبور کند حال در ادامه با توجه به اخبار منتشر شده احتمال بیشتری می‌رود که از کانال 1 میلیون 500 هزار واحدی دور شود و برای هفته آینده احتمالا همچنان ارزش معاملات محدودی را پیش رو خواهیم داشت و تغییرات شاخص کل نیز محدود خواهد بود. و به منظور بررسی جزیی‌تر می‌بایست به لیدر بازار یعنی گروه پالایشی و نماد شپنا توجه نمود، نماد شپنا از محدوده جذاب 1200 تومان حدودا 20 درصد رشد داشته و به طور کلی پالایشی‌ها درگیر زون مقاومتی شدیدی هستند که باید دید در هفته آینده به عنوان لیدر بازار چه خواهند کرد. در همین حال انتظار می‌رود معاملات گروه فلزات در نمادهای بزرگ، همچنان کم‌رمق دنبال شود چرا که انتظار می‌‌رود گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی این گروه در میانه ماه ضعیف باشد.
در مورد خرید سهام شرکت معیار توصیه می‌کند، صبر کنید تا در منفی‌های بازار وارد شوید و از رشد نامتوازن بازار فرصت‌های خوبی بدست خواهد آمد که در منفی‌های بازار سبدی از جا مانده‌ها تشکیل دهید.
در پایان به دید میان مدت نمادهای شپترو و خبهمن و سپید می‌توانند از نمادهای مناسب سرمایه‌گذاری باشند. شپترو با توجه به گزارش جذابش در شهریور ماه و موقعیت تکنیکال نسبتا مناسب و خبهمن با استناد به خبرهای مثبت برای صنعت خودرو و گزارش مناسب خدیزل که از زیر مجموعه‌های خبهمن می‌باشد می‌توانند از گزینه‌های کم ریسک به شمار آیند. نماد سپید نیز با توجه به بالا رفتن قیمت تخم مرغ و فاصله‌گیری از نرخ مصوب سهام شرکت‌های این گروه می‌تواند جهت سرمایه‌گذاری مناسب باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید