به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۱

چشم انداز بازار ۱۲ ام مهرماه ۱۴۰۱

 بازار دیروز کمی بهتر از روز قبل ظاهر شد و شاهد تحرکات مثبتی در گروه‌های خودرویی ، فراکابی فلزات ، غذایی و سیمانی بودیم . در این بین شاخص کل سه هزار واحد ریزش داشت و به یک میلیون و ۳۱۸ هزار واحد رسید . شاخص کل در پی ریزش های اخیر در حال نزدیک شدن به عدد مهم یک میلیون و سیصد هزار واحدی می باشد که حمایت مهمی برای آن محسوب می‌شود که تکنیکالیست ها انتظار برگشت بازار از این نقطه را دارند .
میدکو به تنهایی ۷۰ درصد در منفی سازی شاخص تاثیر داشت و با ۲۳۰۰ واحد منفی باعث حرکت بازار از تعادل به سمت تعادل منفی شد که اگر این نماد وضعیت خوبی را داشت می‌توانستیم به تغییر رنگ بازار از قرمز و سبز امیدوار باشیم. البته اینکه منفی بازار نسبت به دیروز کمتر بود را می‌توان کم رونق شدن بازار به واسطه خروج سهامداران نیز بیان کرد که باعث افت شدید ارزش معاملات شده است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
 شاخص هم وزن نیز که سهام های تاثیر گذار بر آن هم دیگر موثر واقع نمی‌شوند هزار واحد ریزش داشت و عدد ۳۸۱ هزار واحد را در نهایت تجربه کرد.

 آن کم جانی که در رابطه با آن صحبت کردیم به وضوح در آمار و ارقام حجم معاملات و ارزش معاملات امروز قابل درک می باشد.
 حجم معاملات هشت و نیم میلیارد برگ سهم را تجربه کرد که نسبت به روزهای گذشته خود که اعداد ۱۰ میلیارد و بالاتر از آن را به ثبت می‌رسانید افت محسوسی را تجربه کرد.
 اما آمار ناامید کننده تر مربوط به ارزش معاملات می باشد که به کف سه ماهه خود رسیده است عدد نگران‌کننده ۱۸۷۶ میلیارد تومان نتیجه تمامی معاملات امروز در بازار سرمایه بود .
محرک های جدی تر از صندوق تثبیت که تاکنون هیچ نتیجه مطلوبی بر بازار نداشته اند برای  جان گرفتن و بازار نیاز است . در گذشته و ریزش سال ۹۹ که حقوقی ها با عرضه‌های سنگین خود باعث منفی شدن هر چه بیشتر بازار می شدند ، امروز نیز همان اشخاص و نهادها تحت عنوان بازارگردان مسئولیت را عهده دار شدند. در چنین روزهایی بهترین تصمیم اعمال محدودیت در طرف فروش این اشخاص حقوقی در جهت جلوگیری از افت پیاپی بازار است.

 با توجه به نقشه بازار دیروز هم توجه به صندوق‌های با درآمد ثابت و خرید واحدهای آنها توسط اندک سهامداران باقی مانده در این بازار بود و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پول وارد این نوع صندوق‌ها شد . ۳۳۱ میلیارد تومان هم در ادامه خروج های پی در پی پول از بازار سرمایه خارج شد که سهم بیشتر آن خروج از سهم های با ارزش بازار بیشتر و به اصطلاح سهم های بزرگتر بازار سرمایه بود.

 در رابطه با چشم انداز بازار امروز نیز باید گفت در کنار ارزندگی بازار سرمایه در موقعیت فعلی، عامل اصلی که از رشد آن جلوگیری کرده است ریشه در محقق نشدن وعده ها و نگرانی های پیش رو دارد.
 دلار هم که در حال نزدیکی به کانال ۳۴ هزار تومان میباشد اما همچنان بازار میلی به رشد ندارد.
 در گروه مواد غذایی هم دلیل سبزپوشی برخی سهم های این گروه را می توان رشد بیش از ۱۲ دلاری قیمت گندم در مقیاس جهانی دانست.
 نفت هم در سایه نگرانی کاهش تولید در آینده توسط اوپک پلاس به دلیل احتمال کند شدن رشد جهانی ، ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.
 از این رو میتوان برای بازار امروز تحرکاتی در برخی گروه‌ها را شاهد بود اما کلیت بازار را برتری عرضه ها متصور خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید