به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار یازدهم مهرماه ۱۴۰۱

بازار امروز کمی بهتر از بازار دیروز اما مطابق با انتظارات همچنان منفی ظاهر شد نقشه بازار بیانگر این موضوع می باشد که فعالین بازار از کلیت بازار ناامید شده و مشغول هدایت منابع خود به سمت صندوقهای بادرآمد ثابت می باشند. این موضوع به دلسردی سایر معامله‌گران نیز خواهد افزود و اگر اینگونه پیش برود باید نگران آینده بازار بود .

در شرایطی که همه ریسک ها اعم از ریسکهای سیاسی و فروش‌های با برنامه ریزی بازارگردان ها در جهت منفی سازی بازار و عدم رشد بازار سرمایه علیرغم رشد اسمی دلار که بر شرکتهای بورسی و نمادهای آن سایه افکنده ، ۹ هزار واحد منفی ماحصل کار شاخص کل و نزول آن به عدد یک میلیون ۳۲۲ هزار واحد بود.

 شاخص هم وزن امروز هم به نسبت سنگین ریخت و سهام های کوچک هم میل به مثبت شدن خود را از دست دادند و بازیگرانشان فعلاً روندی علیه بازار سرمایه را پیش گرفتند که باعث ۴ هزار واحد ریزش در این شاخص و افت آن به عدد ۳۸۲ هزار واحد شد .

تاثیرگذاران بازار امروز و پاسار، میدکو و فارس بودند که روی هم نزدیک سه هزار واحد تاثیر منفی بر روی شاخص کل داشتند ،یعنی بیش از ۳۰ درصد تاثیر.

 حجم معاملات نسبت به دیروز تقریباً بی تغییر باقی ماند و همچنان در کانال ۱۰ میلیارد برگ سهم قرار دارد.

 ارزش معاملات هم کماکان ضعیف و حتی نسبت به روز گذشته خود نیز افت داشته و عدد ۲۲۹۰ میلیارد تومان را از خود به جا گذاشت .

تنها محرک برای بازگشت سهامداران به این بازار اعتماد سازی آنان نسبت به حفظ سرمایه آنها در مرتبه اول و ایجاد یک چشم انداز مطلوب برای سرمایه‌گذاری آنان در مرحله بعد‌ی در این بازار و ونه در بازارهای موازی تورم زا رقیب مانند دلار می باشد.

 در روزی که توجه اکثریت بازار به صندوق‌های با درآمد ثابت بود و ۲۹ میلیارد تومان پول وارد آنها شد باز هم همانند دیروز شاهد خروج سنگین پول از بازار سرمایه توسط سهامداران حقیقی بودیم که این میزان ۴۲۴ میلیارد تومان به ثبت رسید.

 در بازارهای موازی نیز همچنان در سایه ریسکهای سیاسی موجود در کشور تمرکز سهامداران بر روی دارایی‌های کم ریسک تری مانند سکه و طلا معطوف است و این افزایش تقاضا باعث ورود سکه به کانال ۱۵ میلیون تومانی شد .

دلار نیز که در ابتدای معاملات امروز به کانال ۳۲ هزار تومانی بازگشته بود در پایان مجدداً از این کانال عبور کرد و ۳۳ هزار تومان را به خود دید.

 در رابطه با نوسانات قیمت نفت، اوپک پلاس به دلیل نگرانی های موجود در جهت احتمال کند شدن رشد جهانی، کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه را در دستور کار خود قرار داد. این تصمیم به واسطه پدید آمدن کمبود عرضه از کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت که صنعت پتروشیمی و پالایشی در داخل کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد جلوگیری می کند.

 در گروه فلزات نیز احتمالات، ناشی از کاهش قیمت مس در پی تقویت بی سابقه شاخص دلار می باشد. تقویت شاخص دلار موجب افت قیمت کامودیتی ها خواهد شد.

 در رابطه با چشم انداز بازار روز آینده نیز با وجود اینکه کارشناسان معتقدند در پی ریزش های چند هفته اخیر و از دست رفتن کف های حمایتی در بسیاری از سهم های موجود در بازار ، شاهد ارزندگی می باشیم ، اما روی برگردانی سهامداران از این بازار مهمترین عاملی است که این فضا را تهدید می کند و از رشد آن جلوگیری می‌کند 

و از این رو بازاری متعادل را برای فردا در بهترین حالت متصور خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید