به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار دهم مهرماه ۱۴۰۱

علیرغم ورود دلار به کانال ۳۲ هزار تومانی و داد و ستد در قیمت‌های بالاتر از ۳۲۰۰۰تومان، بازار سهام به روند منفی خود ادامه می دهد .

در روزی که ۹۰ درصد نمادهای بازار منفی معامله شدند برخی سهام ها همانند دانا از گروه بیمه‌ای و قثابت از گروه قند شکر صف خرید را تجربه کردند.

 در بازاری که میدان پیشتازی عرضه ها بود شاهد کاهش ۱۵ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن آن به عدد یک میلیون و سیصد و سی هزار واحد بودیم که نماد فولاد بیشترین تأثیر منفی را در روند شاخص در جهت ریزش آن اجرا کرد. البته صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تلاش خود را با ۱۱۰۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص نشان داد اما نتوانست به تنهایی از ریزش سنگین بازار جلوگیری کند.

 شاخص هم وزن هم با شاخص کل هم مسیر شد و با ریزش به نسبت سنگین ۶۰۰۰  واحدی خود به کارش پایان داد و در نهایت عدد ۳۸۶ هزار واحد را از خود به جا گذاشت.

 با اینکه برخی روزها شاهد مثبت های خوبی در طرف سهم های کوچک بودیم اما به نظر می رسد سهم های کوچک نیز از دیده بان بازار کنار رفتند .

ارزش معاملات نیز همچنان بی رمق در حال ادامه دادن می باشد و امروز نیز عدد ۲۵۴۰ یک میلیارد را از خود به جا گذاشت. حجم معاملات نیز ۱۰ میلیارد برگ سهم را از خود به جا گذاشت.

تمامی اعداد به وضوح بیانگر خسته جانی بازار سرمایه و شرکت‌های فعال در آن میباشد.

 امروز هم از آن روزهایی بود که شاهد خروج  پول سنگین از بازار سرمایه بودیم ، ۴۸۵ میلیارد تومان خروج پول از بازار سرمایه تصمیم سهامداران خرد بود که امروز باعث سرخی هر چه بیشتر نقشه بازار و نمادهای تابلو بورس و فرابورس شد. نقشه بازار نشان داد که تمرکز اصلی سهامداران به خصوص سهامداران حقیقی در این روزها و شرایط نامطلوب بازار سرمایه هدایت پول ها و منابع خود به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت جهت حفظ سرمایه خود و کسب سود تقریباً معادل سود بانکی است از این‌رو مبلغ چشمگیری به این صندوق ها در روز جاری تزریق شد که میزان آن ۳۸۶ میلیارد تومان بود.

 نکته قابل توجه دیگر در بازار امروز صف خرید طلا بود که بیانگر این نکته است که در شرایطی که ریسک سیاسی در کشور وجود دارد مردم منابع خود را به سمت دارایی‌های هدایت می‌کنند که امکان مداخله دولت در آنها حداقل می باشد که طلا و دلار از این قبیل دارایی ها می باشد. با این تحلیل رشد دلار هم توجیه پذیر می باشد.

 در رابطه با چشم انداز بازار روز آتی نیز تنها نکته مثبت که البته در کنار نکات منفی بسیار زیاد موجود قابل چشم پوشی است ، کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی است

 اما به طور واقع بینانه فشار فروش در معاملات را در کنار منع فروش بازارگردان ها و دلسردی هرچه بیشتر معامله گران نسبت به وضعیت ههبازار را متصور خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید