به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۹ مهر ۱۴۰۱

بهبود بازار جهانی طلا در آخرین روز هفته

با وجود افزایش قیمت طلا در معاملات روز جمعه، با به پایان رسیدن ماه سپتامبر عملا بدترین عملکرد فصلی طلا در یک سال و نیم گذشته رقم خورد. اصرار فدرال رزرو آمریکا بر کنترل تورم و افزایش نرخ بهره باعث شده که قیمت طلا تحت فشار باشد و بدترین عملکرد فصلی از اوایل سال 2021 به ثبت برسد.

در پایان معاملات روز جمعه 30 سپتامبر طلای نقدی با 0.25 درصد یا 4.09 دلار صعود به 1660.60 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1657.62 و 1674.45 دلار بود. شاخص دلار از قله تاریخی خود در 114.78 واحد عقب نشینی کرد و روز جمعه با 0.07 درصد نزول به 112.17 واحد رسید. دلار آمریکا در مقابل سبدی از شش ارز خارجی طی یک سال گذشته حدود 20 درصد تقویت شده است. تقویت دلار آمریکا فاکتور منفی برای طلا است و این فلز گرانبها را برای خریداران سایر ارزها گران می کند.

تحلیل گر سیتی ایندکس می گوید: “هم اکنون مومنتوم صعودی طلا رو به ضعیف شدن است. قیمت طلا در محدوده 1660-1680 دلار در اونس متوقف شد. توان صعود طلا محدود است مگر اینکه دلار آمریکا تضعیف شود.”

مقامات بانک مرکزی آمریکا در رابطه با افزایش نرخ بهره و کنترل تورم مصمم هستند و این موضوع ضمن تقویت دلار مانعی برای پیشرفت طلا است زیرا با افزایش تورم هزینه فرصت نگهداری طلا بالا می رود. با توجه به دو رقمی شدن نرخ تورم در آلمان، سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا از یک نوبت افزایش بزرگ نرخ حمایت می کنند.

یکی از فعالان بازار کالا در هند می گوید: “با نزدیک شدن به ماه های اکتبر و نوامبر تقاضای فیزیکی طلا در هند و چین بیشتر می شود. بنابراین من چندان به نزول عمده قیمت طلا اعتقاد ندارم احتمالا حمایت 1600 دلار پابرجا خواهد ماند.”

رالی اصلاحی طلا با توقف صعود شاخص دلار

روز چهارشنبه طلا در بازار جهانی موفق شد حدود 2 درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند در حالی که عقب نشینی شاخص دلار فرصتی برای نفس کشیدن به بازار این فلز گرانبها داد. البته انتظار برای تداوم افزایش نرخ بهره همچنان دارایی های بدون بهره را تحت فشار نگه می دارد.

ساعت 8:50 صبح پنجشنبه 29 سپتامبر ( 7 مهر) طلای نقدی با 0.41 درصد یا 6.86 دلار نزول به 1649.64 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1649.44 و 1662.27 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.57 درصد صعود به 113.24 واحد رسیده است. این شاخص دیروز به قله 114.78 واحد رسیده بود.

یکی از فعالان بازار در شرکت های ریج فیوچرز می گوید که عقب نشینی شاخص دلار باعث شده طلا از کف خود فاصله بگیرد. او می افزاید: “مباحث پیرامون روسیه و الحاق بخش هایی از اوکراین به روسیه تا حدودی از بازار طلا به عنوان یک دارایی ایمن حمایت می کند.” دلار پس از رسیدن به قله ای جدید در دو دهه گذشته مقداری اصلاح داشت. تقویت دلار آمریکا باعث می شود طلا برای خریداران سایر ارزها گرانتر تمام شود.

نتایج رفراندوم انجام شده در چهار منطقه از اوکراین نشان می دهد که این مناطق به روسیه ملحق خواهند شد. البته دولت اوکراین و کشورهای غربی این رفراندوم را نمایشی و غیر آزاد توصیف کرده اند.

اخیرا بازارهای سهام در جهان افت قابل توجهی داشتند اما طلا موفق نشد از این موضوع بهره ای ببرد. در این شرایط افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را برده و مانعی برای صعود آن به شمار می رود.

تحلیل گر بانک گلدمن ساکس می گوید: ” ترکیب فاکتورهای تقویت دلار و نگرانی از کاهش رشد اقتصادی می تواند تا مدتی طلا را در وضعیت نوسانی نگه دارد.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید