به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۹ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار نهم مهرماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران روز چهارشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۱، در ادامه روند مثبتی که روز دوشنبه شروع کرده بود، توانست این روند مثبت را ادامه دهد و نماگرهای بازار سرمایه وضعیت مثبتی را به ثبت رساندند؛ شاخص کل بازار بورس تهران در این روز با ثبت ۰.۹۱ درصد و حدود ۱۲ هزار واحد رشد در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی بکار خود پایان داد. ارزش معاملات بازار اما هنوز نشان از برگشت رونق به بازار را ندارد. تنها نکته مثبت این روزهای بازار، ورود پول حقیقی به بازار پس از مدت‌ها خروج از بازار بود، که تنها نکته مثبت بازار روز چهارشنبه بود.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به وضعیت بنیادی بازار سرمایه و مهمترین عوامل تاثیرگذار بر آن؛

در چند سال اخیر همواره یکی از مهمترین عواملی که بر بازار سرمایه اثر گذار بوده است، بحث مذاکرات هسته‌ای است، چند هفته‌ای می‌شود که این مذاکرات به نوعی به بن‌بست رسیده است این مورد را در صحبت‌های طرف آمریکایی و اروپایی به وضوح می‌توان مشاهده کرد. در همین راستا شاهد رشد آرام آرام نرخ دلار به بالای ۳۲ هزارتومان هستیم.

هرچند که بسیاری دلیل بزرگ مثبت این چند روزهای بورس را صرفا به نمودار شاخص گره می‌زنند- که در ادامه روند شاخص همین بحث تکنیکال می‌تواند یک چالش برای بازار باشد – اما در برخی از گروه‌ها وضعیت به صورتی است که هم شاهد بهبود گزارش های ماهانه نسبت به دو الی سه گزارش ماهانه اخیر هستیم و هم چشم‌اندازها، حداقل برای کوتاه مدت، بهبود اوضاع را نشان می‌دهد.

در گروه پالایشی شاهد بهبود نسبی کرک اسپرد محصولات هستیم، کرک اسپرد نفتا حدود ۴.۹ دلار، بنزین ۲.۳ و ۱.۳ دلار ی گازوییل در کنار افت قیمت سهام شرکت‌های پالایشی باعث جذابیت این شرکت‌ها برای سهامداران شده است هر چند که برای ادامه این روند چالش‌هایی خواهند داشت. 

برای گروه فولادی بهتر است نگاهی به گزارش‌های کدال داشته باشیم؛ فولاد مبارکه در گزارش‌های شهریور خود همانطور که انتظار می‌رفت و باتوجه به افت نرخ‌های فروش، شاهد افت فروش ریالی شرکت نسبت به ماه گذشته و همچنین میانگین ماه‌های گذشته هستیم. بررسی گزارش‌های این گروه نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت جهانی نرخ‌های فروش، نباید انتظار رشد درآمدهای این شرکت‌ها را داشته باشیم. هرچند که برخی از شرکت‌ها با توجه به عملکردشان در گزارش‌های ماهانه می‌تواند در صورت بهبود اوضاع کلی بازار مورد توجه قرار گیرد. در مورد وضعیت جهانی این محصول، همچنان نحوه رفتار روس ها در بازار صادراتی فولاد و دامپینگ قیمت‌های بین‌المللی فولاد باعث شده که قیمت‌های محصولات این گروه در کمترین میزان خود برای ۲۴ ماه گذشته قرار گیرد. 

برای جمع‌بندی موارد فوق و همچنین چشم‌انداز بازار برای روز شنبه ۹ مهرماه؛ با توجه به گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال، انتظار می‌رود در کوتاه مدت شاهد برتری نسبی تقاضا بر عرضه‌ها باشیم  اما در میان مدت همچنان ریسک‌های بازار مانعی بزرگ برای رشد بازار خواهند بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید