به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۱۹ ام مهرماه ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، امروز دوشنبه 18 مهرماه شروعی متعادل منفی داشت رفته رفته و با نزدیک شدن به پایان زمان معاملات، شاهد رنج‌ کشی‌های مثبت در عمده نمادهای گروه پالایشی بودیم و برخی از نمادهای این گروه تا محدوده سقف قیمت روزانه صعود کردند. وضعیت معاملات گروه سنگ آهنی هم نسبت به روزهای گذشته بهتر بود و در محدوده صفر تابلو معامله می‌شدند. در نهایت شاخص کل با حدود 1 هزار و 160 واحد افت، در بالای محدوده روانی مهم 1 میلیون و 360 هزار واحدی قرار گرفت. همچنان ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی نشاندهنده وضعیت رکودی و بی‌اعتمادی فعالان بازار به آینده و چشم انداز بازار است. در ادمه سعی خواهیم کرد وضعیت کلی بازار و پارامترهای مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در رابطه با وضعیت اقتصاد جهانی؛ در ادامه سیاست‌های فدرال رزرو برای مهار تورم، نرخ بیکاری ایالت متحده در ماه سپتامبر به 3.5 درصد کاهش یافت، با توجه به اینکه این مقدار کمتر از مقدار مورد انتظار تحلیلگران بود، انتظار داریم شاهد ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای مهار تورم باشیم.

در رابطه با آمارهای منتشر شده در مورد بخش املاک و مستغلات کشور چین؛ سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات کشور چین در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 7.5 درصد کاهش داشته است که این مورد نشان از استمرار رکود و بحران‌های ناشی از آن در این کشور است. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه بخش املاک و مستغلات سهمی حدود 25 درصدی در اقتصاد چین دارد، کاهش یا افزایش آن باعث تغییر در میزان تقاضا در صنعت فولاد و به تبع آن صنعت سنگ آهن خواهد شد. در این راستا احتمال درگیری چین و تایوان نیز برای بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از تحرکات چند روز اخیر بازار، معاملات امیداوارانه‌ی نمادهای گروه‌ پالایشی‌ست، نوسانات مثبت قیمت نفت در بازارهای جهانی و ورود آن به کانال 90 دلاری پس از توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت و همچنین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه فشار عرضه را در این بازار بوجود آورده است. باید دید آیا قیمت نفت این روند را ادامه خواهد داد یا خیر.

در رابطه با وضعیت تکنیکال بازار؛ شاخص کل بازار سرمایه در ادامه روند نزولی خود، محدوده حمایتی 1 میلیون و 283 تا 1 میلیون 289 هزار واحدی را مقابل خود دارد باید دید وضعیت بازار و روند معاملات آن وضعیت شاخص را به کدام سمت خواهد برد.

در نهایت برای جمع‌بندی موارد فوق و در رابطه با چشم‌انداز بازار، به نظر می‌رسد همچنان سایه ریسک‌های بازار بر روند معاملات بازار سنگینی می‌کند و تا زمانی که از لحاظ بنیادی سیاست‌های دولت به نحو مطلوبی به سمت منفعت شرکت‌ها و رشد سود‌آوری آنها حرکت نکند، و نتایج آن را در روند معاملات بازار مشاهده نکنیم، وضعیت بازار به همین صورت ادامه‌دار خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید