به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۱۵ ام شهریورماه ۱۴۰۱

بازار امروز شروع به نسبت خوبی داشت، هم شاخص کل و هم شاخص کل هم‌وزن، صعودی و البته با شیب کم آغاز به کار کردند. شروع مثبت شاخص‌ها و کلیت بازار، بعضی‌ از سهامداران را برای فروش مجاب کرد، بازار پس از شروع خوب امروز، افزایش فشار فروش را تجربه کرد و نماگرها دوباره وضعیت منفی بازار این چند وقت اخیر را تکرار کردند. ارزش معاملات خرد بازار امروز هم نشان دهنده‌ی تداوم وضعیت رکودی بازار است؛ روند بازار نشان این مورد را ثابت کرده است که تا زمانیکه ارزش معاملات در این محدوده باشد، انتظار نمی‌رود بازار وضعیت بهتری داشته باشد، حداقل برای بزرگان بازار.
یکی از موارد مهم در بازار امروز، توجه و ورود پول حقیقی‌ها به صنعت خودرو بود، جدای از معاملات و روند بد دو غول خودرویی این گروه، چه از لحاظ بنیادی و چه از لحاظ تکنیکالی در میان مدت، شاهد عملکرد بسیار خوب دیزلی‌ها و تجاری سازهای این گروه هستیم. بازدهی مثبت و حداقل 50 درصدی دیزلی‌ها در مقایسه با بازدهی منفی خودرو و خساپا در یکسال گذشته نشان از این موضوع دارد که سیاست‌های غلط حاکمیت چگونه می‌تواند یک شرکت و یا حتی یک صنعت را به مرز سقوط بکشاند. در دیگر صنایع نیز این موضوع وجود دارد؛ در زمانی که باید صادرات رونق بگیرد، شاهد وضع عوارض صادراتی بر محصولات داخلی هستیم، زمانیکه قیمت انرژی در بسیاری از نقاط جهان که تا حدود زیادی مصرف کننده و وارد کننده آن بودند، به شدت افزایش میابد، شاهد افزایش نرخ بهای گاز خوراک و سوخت بسیاری از شرکت‌های داخلی هستیم که نتایج آن را می‌توانیم در بازار و عملکرد میاندوره ای شرکت‌ها ببینیم.
در کنار موضوع عملکرد خوب دیزلی‌ها در این شرایط بازار، موضوعی که به عنوان یک خبر خوب و مهم برای بازار اهمیت داشت، نامه دیوان عدالت اداری راجع به تجدید ارزیابی دارایی‌هایی که فاقد سند هستند، بود. در گزارش‌های بعدی سعی می‌کنیم به تعدادی از نمادهایی که از این موضوع منتفع خواهند شد بپردازیم.
در رابطه با بازارهای جهانی؛ طلای سیاه همچنان تحت فشار سیاست کووید صفر در چین و همچنین سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا در رابطه با کنترل تورم قرار دارد و در میان مدت انتظار کاهش قیمت‌ها و ورود به کانال ۸۰ دلاری، بیش از افزایش قیمت آن است. هر چند که در خبرها، احتمال تصمیم به کاهش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در نشست امروز اوپک پلاس وجود دارد، که این موضوع باعث افزایش حدود ۳ درصدی قیمت نفت شد، باید دید این موضوع تا چه حد می‌تواند در رابطه با آینده قیمت نفت تأثیرگذار باشد.
در کنار موضوعات مطرح شده، نگاهی به بازار رمز ارزها نیز خواهیم داشت؛ مهمترین نماد بازار رمز ارزها یعنی بیت کوین، در تایم فریم روزانه و تقریباً از ماه جون، در یک کانال صعودی بین کف و سقف کانال نوسان داشته است که در این زمان در کف کانال صعودی خود قرار دارد و با توجه به روندهای گذشته، امکان رشد تا محدوده سقف کانال وجود دارد. البته این موضوع با توجه به وضعیت متغیرهای بنیادی بازار، دستخوش تغییراتی شود. در کلیت بازار رمز ارزها، با توجه به وضعیت متغیرهای بنیادی و کلان بازار، نگاه کوتاه‌مدت و با درنظر گرفتن حد ضرر، ( با توجه به سطح ریسک پذیری و همچنین رابطه بین بازدهی و ریسک ) امکان بازدهی بهتر را داشته باشد.
برای بازار فردا، به نظر می‌رسد کوچکترهای بازار وضعیت بهتری نسبت به بزرگان داشته باشند و جدال بین خریداران و فروشندگان در نمادهای کوچک و متوسط، در ادامه بازار و روند این نمادها تعیین کننده خواهد بود. در رابطه با بزرگان بازار همانطور که پیشتر ذکر شد، انتظار رشد و بازدهی از آنها را نداریم. هرچند که در گروه‌های مختلف این موضوع می‌تواند متفاوت باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید