به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

تقویت بازار طلا با توقف رالی شاخص دلار

صبح سه شنبه 6 سپتامبر (15 شهریور) قیمت طلا در بازار جهانی مقداری تقویت شده و از توقف رالی طلا و نگرانی از کاهش رشد اقتصادی بهره برده است. البته بحث افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا به منظور کنترل تورم همچنان رشد بازار طلا را محدود می کند.

ساعت 11 صبح سه شنبه طلای نقدی با 0.25 درصد یا 4.23 دلار صعود به 1718.26 دلار رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1708.80 و 1724.82 دلار بود. شاخص دلار با 0.06 درصد صعود به 109.60 واحد رسیده است.

تحلیل گر ارشد بازار کامودیتی در بانک ANZ می گوید: “بحران انرژی در اروپا باعث شده که افزایش خرید در کف را برای طلا شاهد باشیم. اما با توجه به رویکرد فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره احتمالا رشد بیشتر طلا با دشواری همراه خواهد بود.”

تقریبا بطور قطع می توان گفت که منطقه یورو دچار رکود اقتصادی خواهد شد. نظرسنجی رویترز در روز دوشنبه نشان داد که بحران مخارج زندگی در اروپا بسیار جدی است و افق تاریکی در پیش دارند که باعث می شود مصرف کنندگان این منطقه مصرف خود را کاهش دهند. اخبار جدید مبنی بر توقف عرضه گاز روسیه از خط لوله نورد استریم 1 نگرانی از تشدید رکود اقتصادی را افزایش داده و مصرف کنندگان منطقه اروپا از افزایش بی رویه قیمت ها آسیب خواهند دید.

سرمایه گذاران اکنون منتظر نشست بانک مرکزی اروپا و مشخص شدن مقدار افزایش نرخ بهره یورو هستند. انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا نیز در نشست 20-21 سپتامبر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره را به تصویب برساند. اگرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم از ارزش پول حفاظت می کند اما در شرایطی که نرخ بهره بالا باشد، هزینه فرصت نگهداری طلا بالا می رود زیرا بهره ای به طلا تعلق نمی گیرد.

منبع:tsetmc

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید