به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۹ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، برای پیش‌بینی بازار روز شنبه، ابتدا به شرایط بازار فعلی نگاه می‌کنیم. در روزهای هفته جاری شاهد اصلاح بازار بودیم که از دلایل آن می‌توان به اصول تکنیکال اشاره کرد، چرا که بعد از شکسته شدن یک مقاومت معتبر، اکثرا دوباره به سطح مقاومتی یک پولبک رخ خواهد داد، سپس به روند صعودی خود باز می‌گردد که این اتفاق طی روزهای اخیر با افزایش فشار عرضه صورت گرفت و با نزدیک شدن به سطح مقاومت شکسته شدهه شاهد کاهش فشار عرضه هستیم. از طرفی از لحاظ بنیادی سهام کوچک در چند وقت اخیر چشم انداز مثبت‌تری را دارا بودند که ریشه آن حذف نرخ دستوری و امکان گرفتن افزایش نرخ بود و با طولانی شدن این امر و عدم تحقق آن در گزارشات 3 ماهه و ماهانه از جذابیت این دسته از سهام کاسته شد و شاهد افت شاخص کل و شاخص هم وزن بودیم. اما به طوری کلی با نرخ ارز فعلی بازار در محدوده شاخصی مناسبی قرار دارد و حتی انتظار رشد نرخ ارز نیز می‌رود بنابراین این عقب نشینی به معنای روند نزولی نیست و با توجه به عدم واگرایی منفی در اندیکاتور RSI می‌توان نگرانی از این بابت نداشت.

 اما چرا انتظار کاهش نرخ ارز وجود ندارد؟

از علل آن می‌توان به رد تطبیق توافق در وین با قانون راهبردی و سیاست قطعی رهبری از سوی کمیته مربوط از سوی ایران اشاره کرد که نتیجه آن، شروع مذاکرات از نقطه صفر با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی خواهد بود. علل دیگر تشدید تحریم‌ها از سوی دولت بایدن طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال و توصیه مقامات آمریکایی به اعمال فشار حداکثری و خروج از احیای برجام در پی درخواست ایران برای ضمانت آمریکا از عدم خروج برجام می‌باشد. در این میان عده ای از سرمایه‌گذاران با توجه به عدم کاهش نرخ دلار و نرخ ‌های کامودیتی اعتقاد به سهامی کامودیتی محور و عده‌ای با توجه به افزایش نرخ تورم و کسری بودجه دولت اعتقاد به سهام تورمی محور دارند. که البته روند رو به رشد نرخ‌های کامودیتی در پی امکان افزایش نرخ بهره و نحوه تامین کسری بودجه دولت آتی با ابهام رو به رو است. در نتیجه تحلیل در بازار کمی سخت شده است و متغیرهای تأثیرگذار بسیار بیشتر شده‌اند.

در کنار این موارد، حاشیه‌های دیگری همچون قطعی برق، ترکیب کابینه دولت 13 ام و انتخاب تیم اقتصادی به این امور دامن زده‌اند و موجب سردرگمی و کاهش ارزش معاملات نسبت به میانگین دو هفته خود شده‌اند اما نکته مثبت این است که یک عقلانیت نسبی و تحلیلی بر بازار حاکم شده است و میانگین دانش بنیادی بین اهالی بازار افزایش یافته است. در کل می‌توان پیش‌بینی نمود که‌در کوتاه مدت بازار با درک نوسان و تعامل عرضه و تقاضا، بازار بیشتر با خوش‌بینی میل به صعود دارد و در میان مدت همه چیز بستگی به سرنوشت مذاکرات وین و سیاست‌های اقتصادی دولت آتی دارد چرا که سرنوشت دو مولفه حیاتی مذکور، جهت بازار را معلوم و مشخص می‌کند.

حال به بررسی برخی از گرو‌ه‌های بازار می‌پردازیم:

1) شاخص فلزات اساسی از کمند یک موج اصلاحی خارج شده و انتظار یه حرکت رو به بالا را داریم.

2) شاخص شیمیایی‌ به یک محدوده مقاومتی ریز برخورد کرده اما گزارشات شرکت‌ها، چشم انداز را به سمت رشد می‌برد هر چند که ممکن است یک مقدار ترس وجود داشته باشد.

3) شاخص گروه خودرو در حال تکمیل موج اصلاحی خود است و رشد انتظاری وجود ندارد و از طرفی مجامع خوبی نیز نداشتند.

4) شاخص کاانه‌های فلزی با توجه به عملکرد و وضع شرکت‌ها انتظار شکست سقف می‌رود ولی ممکن است یک استراحت کوچک داشته باشد.

5) پالایشی‌ها کف دو قلو تشکیل داده‌ و به خط گردن رسیده است اما با توجه به ابهام در قیمت‌گذاری شاخص یک مقدار محافظه‌کارانه عمل می‌کند و احتیاط شرط است.

6) شاخص گروه سیمان با توجه به بحث ورود و خروج به بازار بورس یک روند میانی در پیش داشت و اگر بتواند روز شنبه همانند روز چهارشنبه به رشد خود ادامه دهد خوش بینی نسبت به این گروه افزایش می‌یابد، در غیر این صورت اصلاح خواهد کرد.

7) گروه بانکی محصور یک مستطیل ساید است و با توجه به بازگشایی بانک‌ها، به کف در حال نزدیک‌ شدن است و در پایین خریدنی هستند.

8) شاخص غذایی از کمند موج اصلاحی خارج شده است.

9) شاخص انبوه‌سازی در حال کف‌سازی است.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که بازار پتانسیل رشد را دارا می‌باشد و با توجه به روند نزولی در روز چهارشنبه انتظار می‌رود شاخص روز کاری خود را با فشار فروش آغاز کند، اما با توجه به قرار داشتن شاخص در محدوده حمایتی انتظار افزایش تقاضا و رسیدن به تعادل در ساعات میانی بازار می‌رود و در هفته آتی رشد شارپ محتمل نیست و در این میان گروه‌های سیمانی پتانسیل رشد و پیش‌رو بودن را دارا می‌باشند.

سرمایه‌گذاری در پتروشیمی شیراز مناسب است:

سرمایه‌گذاری در این شرکت با توجه به افزایش نرخ اوره جهانی و عدم ریزش آن نسبت به سایر محصولات و با توجه به قرادادهای آتی این کالا در محدوده 500 دلار می‌توان آینده خوبی برای این گروه انتظار داشت و با توجه به نر:خ اوره فوب خلیج فارس در محدوده 390 دلار  قیمت به عایدی هر سهم در محدوده کمتر از 4.5 پیش‌بینی می‌گردد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید