به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
پنجشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی شرکت سیمان خوزستان

محتوای این گزارش در خصوص تحلیل شرکت سیمان خوزستان به تنهایی برای انجام سرمایه‌گذاری کافی نیست. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار،  هیچ گونه تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری ارائه نکرده است. در این گزارش به هیچ وجه نباید به دنبال ارائه راه حل سرمایه‌گذاری, پیشنهاد معامله و یا ایجاب برای خرید و فروش هر گونه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی بود. اطلاعات و فرضیات این گزارش ممکن است در هر لحظه تغییر کند بنابراین  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مسئولیتی در رابطه با بروزرسانی آنان نمی‌پذیرد. 

نکات کلیدی

– از بزرگ کارخانجات تولید سیمان کشور با ظرفیت تولید ٢،۵٠٠،٠٠٠ تن در سال

– نزدیکی به بندر امام خمینی و خرمشهر و صادرات محصولات شرکت از این بنادر

– مالکیت ۶٠٪؜ کارخانه سیمان العماره با ظرفیت اسمی ۶٠٠،٠٠٠ تن در سال

معرفی شرکت

کارخانه سیمان خوزستان در زمینی به مساحت ١٠٠ هکتار در منطقه دشت دنا در ١٢٠ کیلومتری شرق شهرستان اهواز احداث شده و تحت پوشش هلدینگ شرکت فارس خوزستان و سیمان تامین شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) می باشد.
عملیات ساخت کارخانه در سال ١٣٧٢ آغاز شد و فاز اول آن با ظرفیت روزانه ٣٠٠٠ تن کلینکر در اسفندماه سال ١٣٧۶ به تولید رسید و فاز دوم نیز با ظرفیت روزانه ۵٠٠٠ تن کلینکر در دی ماه سال ١٣٨٨ مورد بهره برداری قرار گرفت. دسترسی آسان به آب های خلیج فارس، نزدیکی به مرزهای خاکی و آبی کشور عراق و وجود طرح های عمرانی در استان خوزستان به خصوص پروژه های کشاورزی صنایع نفت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آنها موقعیت استراتژیک و امتیازات ویژه ای برای این شرکت فراهم نموده است.
شرکت سیمان خوزستان در حال حاضر با تولید سالانه ٢/۵ میلیون تن کلینکر و سیمان شامل، تیپ های ١،٢،۵ و سیمان چاه نفت (کلاسG) و سیمان های پوزولانی و سرباره ای با کیفیت بسیار بالا یکی از بزرگترین کارخانه های سیمان کشور محسوب می شود.

معرفی محصولات شرکت

سیمان پرتلند نوع ۱( سیمان پرتلند معمولی):


این نوع سیمان در ساختمان های معمولی واسکلت بتن آرمه، قطعات پیش ساخته و بتنی مانند جدول خیابان ها، بلوک های سیمانی، کف سازی ها، دیوار سازی ، راه سازی، کانال های آب، مخازن آب، تراورس های راه آهن،پل های بتنی و پی ساختمان هایی که امکان حمله سولفات ها وجود ندارد مورد استفاده قراره میگرد. در نقشه های اجرایی چناچه نوع سیمان مشخص نشده باشد و یا زمانی که ویژگی خاصی از سیمان مشخص نشده باشد از سیمان پرتلند نوع ۱ استفاده می شود. به طور کلی این سیمان در همه موارد به جز موارد خاصی مانند حمله سولفات ها، حرارت زایی کم یا زیاد مقاومت زودرس و … مورد استفاده قرار میگرد.
سیمان پرتلند نوع ۲(سیمان پرتلند اصلاح شده): سیمان نوع ۲ یا سیمان پرتلند اصلاح شده در مواردی مصرف می گردد که اقدام حیاطی برای جلوگیری از گزند سولفات ها لازم باشد همچنین هنگامی که مسئله پایایی بتن در مقابل سولفات ها و حفاظت میلگردها و آرماتور در مقابل حمله نمک های کلر به طور همزمان مطرح باشد استفاده می گردد. این نوع سیمان در برابر خاک های سولفاته و خاک های شور نسبت به سیمان نوع ۱ مقاومت بیشتری دارد و در هنگام هیدراتاسیون حرارت زایی کمتری دارد به عبارتی در مناطقی که حمله خطر حمله سولفات ها و کلرید ها به صورت همزمان وجود دارد مانند سواحل جنوبی ایران باید از سیمان پرتلند نوع ۲ استفاده نمود یا در سازه هایی که به آب های زیرزمینی در تماس هستند باید از سیمان نوع ۲ استفاده کرد.


سیمان پرتلند نوع ۵( سیمان پرتلند ضد سولفات):

این نوع سیمان با هدف استفاده در جاهایی که در معرض حملات سولفاتی است ساخته میشود و ازآنجا که حرارت هیدارتاسیون این نوع سیمان بسیار کمتر از حرارت هیدارتاسیون سیمان پرتلند معمولی است. می توان از آن در بتن ریزی های حجیم استفاده کرد. تذکر این نکته ضروری است که سرعت کسب مقاومت این نوع سیمان کمتر از تیپ ۱است؛ به طوری که در ۲۸ روز، حدود۹۱٪ مقاومت ۲۸ روزه سیمان تیپ ۱ را بدست می آورد.لذا در برخی آیین نامه ها مقاومت ۴٢ روزه این نوع سیمان به جای مقاومت ٢٨ روزه آن لحاظ می شود.


سیمان پرتلند پزولانی:

پزولنها مواد سیلیسی یا سیلیس آلومیناتی هستند که خود قابلیت چسبندگی ندارند؛ اما به صورت پودر در کنار رطوبت با آهک ترکیب می شوند و ترکیبات سیلیکات کلسیم به وجود می آورند که خاصیت چسبندگی دارند. در تهیه سیمانهای پرتلند پزولانی،درصد مشخصی از مواد پزولانی را به سیمان پرتلند می افزایند و با سیمان حاصل،خواص جدیدی را تأمین می کنند. یکی از مهمترین خواص این سیمانها مقاومتشان در برابر حمله سولفاتها می باشد. حرارت هیدارتاسیون پرتلند پزولانی بسیار پایینتر از سیمانهای پرتلند معمولی است و لذا در بتن ریزیهای حجیم همچون سدسازیها کاربرد دارند. اما در زمستان که خطر یخ زدگی وجود دارد نباید از آنها استفاده کرد . همچنین مقاومت آنها تا بیش از یک سال کمتر از مقاومت سیمان های عادی می باشد و لذا از سیمانهای پرتلند پزولانی در قسمت هایی که نیاز به کسی مقاومت سریع است نمی توان استفاده کرد.


سیمان چاه نفت:

این سیمان ها برای درزگیری چاه های نفت به کار می روند. عمده این نوع سیمان ها دیرگیربوده و در برابر دماها و فشارهای بالا مقاوم می باشند.این سیمان ممکن است در حفر چاه های آب و فاضلاب نیز به مصرف برسد.

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید