به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۷ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۸ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران این روزها در شرایطی کاملا نوسانی سپری میکند. در ابتدای بازار امروز شرایط متعادلی را در عموم بازار شاهد بودیم. در گروه خودرویی چندین مرتبه شاهد رنج کشی های مثبت بودیم بطوریکه در نماد خودرو هر چند که در شروع معاملات در صفر تابلو قرار داشت و حتی در دقایقی به کف قیمت روزانه هم برخورد کرد اما رفته رفته هر چه به پایان معاملات نزدیک شدیم، تحرکات مثبت در این نماد و این گروه، خود را نمایان میکرد بطوریکه رنگ سبز در نقشه بازار پایانی این گروه مشهود بود. پالایشی ها هم همچون خودرویی ها، ابتدای بازار از محدوده منفی شروع کردند اما رفته رفته اوضاع معاملات در این گروه بهتر شد و در نهایت در محدوده صفر تا یک درصد مثبت به کار خود پایان دادند. بزرگان بانکی هم در بازار امروز همچون وضعیت شاخص کل کاملا وضعیتی کاملا نوسانی داشتند اما در نهایت نتوانستند از قیمت اولین معامله خود تغییر محسوسی داشته باشند. در نهایت شاخص کل با اندکی افت به کار خود پایان داد.
برای تحلیل این روزهای بازار، بررسی چند مورد لازم است:

  • بعد از اینکه بازار بورس درگیر یک شوک بزرگ به نام لایحه بودجه شد، جو یکپارچه منفی در میان تمامی صنایع کاملا مشهود بود این جو منفی گریبان گیر نمادهایی که از این شرایط متضرر نمی شدند هم شده بود، با اصلاحیه ها و اقداماتی که انجام شد، اعم از تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی ها و سوخت پتروشیمی ها و فولادی ها در بودجه که هفته گذشته از سوی انجام شد، باعث رفع نسبی نگرانی ها در مورد بودجه سال بعد شد و انتظار می رود با همیاری ارزش معاملات خرد و حجم معاملات شاهد بهبود نسبی اوضاع در میان صنایع باشیم.
  • نقل مباحث این روزهای اهالی بازار سرمایه بحث مذاکرات است، اینکه در سناریوهای مختلف چه در انتظار اقتصاد و بازار سرمایه ایران است. به نظر می رسد که محتملترین سناریو، این است که با توجه به اینکه مذاکرات در سطح کارشناسی در حال انجام است، تا حداقل دو ماه آینده همین روند فرسایشی را در مذاکرات داشته باشیم در اینصورت، بازار برای روند خود به محرک های دیگری نگاه خواهد کرد. در سناریو دوم، موضوع به تفاهم نرسیدن طرفین مطرح است. با توجه به اینکه این سناریو بدترین سناریوی موجود برای طرفین خواهد بود، لذا احتمال اینکه به یکباره اتمام مذاکرات و به تفاهم نرسیدن طرفین را اعلام کنند بسیار پایین است و در صورت عدم توافق این مسئله را به یکباره اعلام نخواهند کرد. در این صورت با توجه به رشد نرخ ارز، برای صنایع صادرات محور آینده بهتری را متصور خواهیم بود. در سناریو سوم، توافق در بلندمدت مطرح است؛ این سناریو به قطع یقین اتفاق خواهد افتاد و به احتمال فراوان حداکثر تا یکسال آینده باید شاهد آن باشیم که در اینصورت با توجه به رفع تحریم ها و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران، سرمایه گذاری شرکتهای خودروسازی، خصوصا فرانسوی ها، همچنین افزایش نرخ فروش برخی از محصولات شرکتهای پتروشیمی و رفع موانع شرکتهای زنجیره فولاد برای نوسازی ماشین آلات و خطوط تولید، باید منتظر رشد در این صنایع باشیم. بنابراین ذهنیت منفی سهامداران خرد نسبت به برجام و توافق و آینده ی منفی که برای بازار سرمایه در صورت توافق متصور هستند، کاملاً اشتباه است.
    در مورد بازار پول و سیاست های بانک مرکزی، یکی از مهمترین گزارشاتی که بانک مرکزی منتشر میکند وضعیت تزریق پول و عملیات بازار باز است. از ابتدای سال تا کنون، خالص میزان تزریق نقدینگی بانک مرکزی بیش از 53 هزار میلیارد تومان بوده است. آخرین آماری که از عملیات بازار باز منتشر شده است، نشان از تزریق 12 هزار و 400 میلیارد تومان پول به سیستم بانکی کشور را دارد. این عملکرد نشان از سیاست های انبساطی بانک مرکزی و به تبع آن رشد بازار سرمایه دارد، هر چند که باید این روند را برای ماه های آینده مورد بررسی و پایش قرار داد.
    بنابراین با توجه به موارد ذکر شده و شرایط نوسانی بازار و با توجه به جو متعادل مثبت و رنج کشی های مثبت شاخص سازها و به تبع آن دیگر نمادها، بازار فردا جوی متعادل منفی داشته باشد.
دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید