به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۸ دی ۱۴۰۰

اولفین ها و واسطه‌های فیبری – ۱۷ دسامبر۲۰۲۱

اتیلن- Ethylene

مذاکرات در بازار قراردادی اتیلن ادامه داشت و مبادلات بازار نقدی را محدود کرده بود/17 دسامبر 2021

آسیا:  فعالیت های بازار نقدی اتیلن آسیا محدود ماند زیرا بیشتر فعالان مشغول مذاکرات قراردادی بودند. شاخص فروش بشدت بدون تغییر در هفته باقی ماند زیرا قیمت نفتا عموما بیشتر از 700 دلار/تن در طول هفته ارزیابی میشد.  شخص های خرید ثابت بودند و بیشتر خریداران از کاهش مارجین و سود تولید در بخش های پایین دستی صحبت میکردند. گفته میشد در بازارهای پایین‌دستی بخصوص در بازارهای مونومراستایرن غیز ادغامی، مونواتیلن‌گلایکول و پلی‌اتیلن‌سنگین تمایل به خرید بسیار افت کرده بود زیرا سود این بازارها منفی شده و بازه های تولید در آنها کاهش داده شده بود.

مشکلات لجستیک همچنان  ادامه داشت و بر بازار فشار کاهشی وارد می آورد و در بازارهای نقدی مذاکرات کمیاب شده بود. در بازارهای بالادستی، نفتا در مبنای سی‌اند‌اف ژاپن با 0.50 دلار/تن رشد در 707 دلار/تن در روز 17 دسامبر ارزیابی شد.

اتیلن در مبنای سی‌اف‌آر شمال شرقی آسیا با 5 دلار افت در روز و در هفته ، در 1055 دلار/تن در روز 17 دسامبر ارزیابی شد و سطح مبادلاتی این بازار 1050 تا 1060 دلار/تن بود. سطح خرید این بازار بین 1000 تا 1030 دلار/تن بود.

در بازار سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا با 5 دلا رافت اتیلن در 1040 دلار/تن ارزیابی شد در حالیکه 5 دلار افت هفتگی نیز داشت.

در مبنای فوب کره اتیلن بدون تغییر در 1030 دلار/تن متوقف مانده بود. سطح این بازار 1060-1080 دلاری بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

مونواتیلن‌گلیکول- MEG

ام‌ایی‌جی در نبود عرضه کافی با رشد قیمت همراه شد/ 17 دسامبر 2021

آسیا: مونواتیلن‌گلیکول (اختصاراً ام‌ایی‌جی) آسیا روز 17 دسامبر با 10 دلار رشد ارزیابی شد زیرا عرضه برای ورودهای ژانویه به تدریج کم شه بود و آهنگ تولید در کارخانه ها بخاطر نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چینی کندتر شده بود.

در چین تمایل بازار بخاطر اخبار اقتصادی نه چندان خوب و کاهش عرضه از کارخانه ها در شمال کشور در طول المپیک پکن، متنوع بود. هرچند برخلاف ضعف مصرف داخلی و کاهش صادرات، قیمت های ام‌ایی‌جی، در سایه حمایت هزینه های بالای مواد اولیه و اختلال در چرخه عرضه، قرار داشت. تقاضا برای حمل های ماه آتی قوی نبود زیرا تعطیلات سال نو چینی در اواخر ژانویه شروع میشود. تعدادی از معامله گران به دنبال باقی مانده های مواد خارج از چین بودند مخصوصا در کشورهای غربی که قیمت ها بالاتر بودند.

نگرانی ها در مورد سطح مارجین تولید ادامه داشت و افزایش ظرفیت های تازه و بالا رفتن قیمت ها در بازار بالادست بر روند بازار تاثیر گذاشته بود. در خاورمیانه و امریکا هزینه تولید ام‌ایی‌جی از اتان کمتر بود و انتظار میرفت این کف قیمت در بازار را تعیین کند. منابع میگفتند تولید ام‌ایی‌جی بر پایه اتان در امریکا در سال 2022 نیز جزو ارزانترین ها در این بخش می ماند در حالیکه ناظران در مورد عرضه ام‌ایی‌جی از واحدهای تولیدی بر پایه زغال، شک و تردید داشتند زیرا تولید بر پایه زغال ماهیت تولید آلودگی دارد و شهرت خوبی در خصوص محیط زیست ندارند.

انتظار میرفت بازه تولید و مارجین تولید ام‌ایی‌جی بر پایه نفتا در سال 2022 نیز مانند قبل باقی بمان و فرض بر آن است که قیمت نفت خام در سال آینده روند کاهشی بگیرد.

بنا به اخبار کارخانه ها، شرکت ام‌ایی‌گلوبال قیمت قرارداد آسیایی ام‌ایی‌جی خود برای ژانویه به 850 دلار/تن انتخاب کرد که 50 دلار/تن نسبت به ماه قبل کاهش یافته بود. شل قیمت قرارداد آسیایی ام‌ایی‌جی خود را 860 دلار/تن برای ژانویه انتخاب کرد که تغییری نسبت به ماه قبل نداشت.

ام‌ایی‌جی در مبنای سی‌اف‌آر چین با 10 دلار رشد در روز 17 دسامبر در 650 دلار/تن برای محموله های 15-30 روز آینده با حجم استاندارد 1000 تن ارزیابی شد.

در بازار داخلی چین قیمت ام‌ایی‌جی با 25 یوان رشد در روز 17 دسامبر در 4999 یوان/تن درب تانکر برای تحویل های فوری تا ده روز ارزیابی شد و عرضه ای در 5000 یوان/تن درب تانکر در این بازار وجود داشت.

در جنوب شرقی آسیا قیمت با 10 دلار رشد به 655 دلار/تن رسید که 5 دلار بیشتر از قیمت بازار چین بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

پروپیلن- Propylene

بازار پروپیلن در چین با تمرکز بر مذاکرات قراردادی بدون تغییر ارزیابی شد/17 دسامبر 2021

آسیا: بازار وارداتی پروپیلن چین بدون تغییر در هفته ارزیابی شد زیرا فعالان این بازار بر مذاکرات قراردادهای 2022 متمرکز بودند و فعالیت های مبادلاتی چندان رونق نداشت.

روز 17 دسامبر قرارداد فوریه نفت برنت در بازار آتی با 14 دلار افت نسبت به ارزیابی قبلی در 74.43 دلار/بشکه در ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور ارزیابی شد.

در بازارهای داخلی در چین، قیمت پروپیلن در شاندانگ با 25 یوان رشد نسبت به ارزیابی قبلی در 7400 یوان/تن درب تانکر ارزیابی شد. بنا به اخبار کارخانه ها، پتروشیمی ژجیانگ واحد شماره یک اکریلونیتریل 260 هزار تنی خود در جواشان در شرق چین در استان ژجیانگ را از 15 دسامبر برای 35 تا 45 روز تعمیرات متوقف کرده است. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد این کارخانه شماره یک را زمانیکه کارخانه شماره دو اکریلونیتریل خود از اواخر جولای بازگشایی شد را برای تعمیرات تعطیل کند. این شرکت اخیرا تنها محموله های اکریلونیتریل خود را فقط به مشتریان قراردادی خود در چین فروخته است. زمانیکه هر دو کارخانه اکریلونیتریل این شرکت با افزایش ظرفیت فعالیت کنند این شرکت محموله های مازاد خود را در بازار نقدی بین المللی میفروشد.

بنا به اخبار دیگر، شرکت ایندین اویل کورپ هند، مناقصه هایی برای خریدهایی با حجم 2350 تن به جمع کل 7050 تن پلیمر پروپیلن برای ورودهای فوریه تا مارس 2022 ثبت کرده است. تحویل اولین محموله درخواستی در تاریخ 10-14 فوریه، دومی در 24-28 فوریه و سومی در 10-14 مارس بود. قیمت این خریدها بر مبنای ارزیابی میانگین هفتگی پلتز در مبنای فوب کره بود. این شرکت پیش از آن دو محموله 2350 تنی پروپیلن را از ژاپن خریداری کرده بود.

پروپیلن در مبنای سی‌اف‌آر چین روز 17 دسامبر بدون تغییر در 990 دلار/تن ارزیابی شد و سطح مبادلاتی این بازار 950-990 دلار/تن بود.

در مبنای فوب که قیمت بدون تغییر در 965 دلار/تن ایستاد در حالیکه سطح خرید این بازار 930 دلاری بود.

در بازار داخلی چین قیمت در بازار نقدی شاندانگ با 25 یوان رشد در 7400 یوان/تن ارزیابی شد. در شرق چین قیمت بدون تغییر 7300 یوان/تن ارزیابی شد.

مبنای سی‌اف‌آر تایوان بدون تغییر هفتگی در 995 دلار/تن متوقف ماند و شاخص فروش 1000 دلار/تن و بیشتر بود.

مبنای فوب ژاپن نیز بدن تغییر هفتگی در 955 دلار/تن ارزیابی شد و سطح خرید این بازار 950 دلار/تن عنوان شد.

مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا نیز در 900 دلار/تن متوقف مانه بود و سطح مبادلاتی این بازار 910 دلار/تن عنوان میشد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

بوتادین- Butadiene

بوتادین در چین با افت هفتگی ناشی از عرضه مازاد ارزیابی شد/ 17 دسامبر 2021

آسیا: بوتادین آسیا در بازار نقدی روند افت قبل را ادامه داد و در مبنای سی‌اف‌آر شمال شرقی آسیا با 50 دلار افت هفتگی ارزیابی شد زیرا عرضه مازاد بر تقاضا بود و تقاضا در بازار پایین دستی ضعیف شده بود.  قیمت بوتادین در چین از آغاز هفته روند کاهشی داشت و از رکود این بازار خبر میداد و خریداران بطور چشم گیری نسبت به بازار و خرید بی تمایل شده بودند. این هفته عمدتا قیمت به کمتر از 600 دلار/تن میرسید و بازار داخلی چین عمدتا روند کاهشی داشت. دریافت محموله های سی‌اف‌آر چین ریسک آور بود زیرا فقط سه هفته تا تعطیلات سال نو چینی باقی بود. تمایل خرید در کره جنوبی و تایوان نیز کم شده بود و بازارهای پایین دستی نیز عمدتا راکد بودند. سطح ذخایر در حال بالا رفتن بود زیرا تقاضا در بازارهای پایین دستی امریکا و اروپا نیز کاهشی شده بود.

فعالیت های مبادلاتی در بازار داخلی چین برای محموله های فوری تقریبا تمام شده بود و قیمت در بازار داخلی با توجه به اختلال در تولید تقریبا متوقف شده بود.

منابع بازار میگفتند مذاکره برای انجام مبادلات با قیمت های ثابت با تولیدکنندگان بوتادین دشوار شده بود زیرا بازار نقدی بوتادین بشدت به سطح کمتر از ارزش نفتا، نزول کرده بود.

بیشتر تولیدکنندگان بوتادین قیمتهایی نزدیک به 700 دلار/تن را حفظ میکردند و در تلاش بودند تا بر این اساس مذاکرات را پیش ببرند. تولیدکنندگان در شمال شرقی آسیا به دنبال حمل محموله ها به امریکا بودند زیرا بازار در آسیا ضعیف شده بود.

برخی فروشندگان چینی نیز به دنبال صادرات محموله ها به خارج از این کشور با مبنای فوب چین بودند. معاملات با قیمت های شناور تخفیف های قابل توجهی را در بر میگرفت که برای مبنای سی‌اف‌آر شمال شرقی آسیا در حدود 50-60 دلار/تن و برای فوب جنوب شرقی آسیا تا بیش از 200 دلار/تن نسبت به سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا بود.

کرایه حمل برای جنوب شرقی آسیا گران توصیف میشد زیرا با توجه به شرایط کووید مشکلات لجستیک همچنان وجود داشت و همین موجب اختلاف عمیق میان قیمت در مبنای فوب جنوب شرقی آسیا با قیمت های دیگر در مبنای سی‌اف‌آر شده بود.

مارجین پایین‌دستی برای رزین مصنوعی با افت قیمت در بازار بوتادین اندکی بهتر شده بود و دورنمای تقاضای این بازار ثابت و رو به رشد بنظر میرسید هرچند هنوز محدودیت هایی در بخش تولید اتومبیل وجود داشت. بازه تولید بازار پایین دستی اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن در چین در حدود 70-80 درصد بود.

بوتادین در مبنای سی‌اف‌آر چین با 10 دلار افت در روز 17 دسامبر در 630 دلار/تن ایستاد و بازه مبادلاتی این بازار 600 تا 650 دلار/تن سی‌اف‌آر چین بود.

سی‌اف‌آر شمال شرقی آسیا با 20 دلار افت در روز در 630 دلار/تن ایستاد و افت بازار چین و تایوان را پیگرفت.

بوتادین در مبنای فوب کره با 10 دلار افت در روز 17 دسامبر در 600 دلار/تن ارزیابی شد.

در بازار داخلی چین قیمت با 100 یوان رشد در روز 17 دسامبر در 4550 یوان/تن ارزیابی شد و سطح این بازار 4500 تا 4700 یوان/تن بود.

در مبنای سی‌اف‌آر تایوان قیمت بوتادین با 50 دلار افت هفتگی به 630 دلار/تن رسید و سطح مبادلاتی این بازار 600-650 دلاری بود.

مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا نیز با 50 دلار افت هفتگی در 580 دلار/تن ارزیابی شد و شاخص خرید این بازار 500-550 دلاری بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR    

اسید ترفتالیک- PTA

اسید ترفتالیک در بازار چین با افت ارزیابی شد/17 دسامبر 2021

آسیا: اسید ترفتالیک در بازار سی‌اف‌آر چین با 3 دلار افت در هفته و 3 دلار رشد در روز 17 دسامبر در 662 دلار/تن ارزیابی شد زیرا سطح مبادلات بازار بالادستی پارازایلین و نفت خام متنوع و مختلف بودند و بازار نفت خام در واپسین ساعات روز آخر بازار، بهتر شد. قرارداد فوریه نفت برنت روز 17 دسامبر ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور با 1.15 دلار رشد بعد از افت اواسط هفته از 73.28 در 74.43 دلار/بشکه ارزیابی شد این قیمت نشان دهنده 17 سنت/بشکه رشد هفتگی است.

در بازار بالادستی، پارازایلین با 4 دلار رشد هفتگی در 836.33 دلار/تن سی‌اف‌آر تایوان/ چین ارزیابی شد. عرضه اسید ترفتالیک در بازار چین با افت هفتگی همراه بود زیرا برخی از کارخانه همچنان در حال انجام فرآیند تعمیرات بودند. بازه تولید اسید ترفتالیک در چین در حدود 62 درصد در روز 17 دسامبر برآورد شد در حالیکه هفته قبل 71.9 درصد بود زیرا یکی از کارخانه های منطقه بدون برنامه و بطور ناگهانی متوقف شده بود. اما انتظار میرفت این توقف کوتاه مدت باشد در حالیکه تقاضای پلی‌استر در سطح متوسط توصیف میشد.

در هند، تقاضا برای اسید ترفتالیک نقدی پایین آمده بود و هیچ عرضه ای از آن سوی آب در بازار مطرح نبود. هرچند، پیشنهادهای حرید نیز با کاهش تمایل در بازار افت کرده بود زیرا محموله های کانتینری گرانتر از تحویل های بالک بودند. کرایه حمل های بالک (فله) در حدود 70-90 دلار/تن برای بارهای دسامبر و ژانویه برآورد میشد اما نرخ حمل هر کانتینر از چین به هند از طریق بنادر اصلی 3500 دلار بود. خریداران در هند سیاست انتظار در پیش گرفتند زیرا قیمت ها در چین نوسانی شده بود و برخی از کارخانه‌های اسید ترفتالیک در شمال شرقی آسیا بطور غیرمنتظره متوقف شده بودند. در بازار نگرانی از شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا پیچیده بود. برخی از منانبع میگفتند صادرات کالاهای تمام شده به اروپا بخاطر شیوع سویه اومیکرون ضربه خورده است. در حال حاضر تقاضا در بازار داخلی در سطح خوبی بود اما هنوز در بازار ترس از بدتر شدن اوضاع شیوع کرونا وجود داشت.

اسید ترفتالیک در مبنای سی‌اف‌آر چین روز 17 دسامبر با 3 دلار رشد در این روز در 662 دلار/تن ارزیابی شد و رشد بازار داخلی چین و بازار بالادستی پارازایلین را دنبال کرد و عرضه این بازار 715 دلار/تن بود. مبنای سی‌اف‌آر چین 3 دلار نیز افت هفتگی داشت.

محموله ای موسوم به عرضه سفر یک روزه در 700 دلار/تن سی‌اف‌آرچین متوقف مانده بود.

در بازار داخلی چین اسید ترفتالیک با 15 یوان رشد در روز در 4630 یوان/تن درب کارخانه ارزیابی شد و عرضه این بازار حدود 4630 یوان/تن بود. نرخ بازار داخلی معادل 630 دلار/تن وارداتی محاسبه شد.

در بازار سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا، اسید ترفتالیک با 3 دلار افت هفتگی در 712 دلار/تن ارزیابی شد و مبنای سی‌اف‌آر هند نیز با 3 دالار رشد در روز 17 دسامبر در 792 دلار/تن ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

نظر خود را بنویسید