به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۷ مهر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه، امروز مشابه با وضعیت روز معاملاتی گذشته در حالت تعادل به پایان رسید. شاخص کل بورس تهران امروز سه‌شنبه با 708 واحد رشد در ارتفاع 1 میلیون و 425 هزار واحد آرام گرفت. بازار امروز ابتدا با لیدری گروه پالایشی متعادل و مثبت آغاز بکار کرد و عمده نمادهای این گروه از پر تقاضاهای امروز بودند. گروه پالایشی هم در ابتدای معاملات به سمت صف خرید حرکت کردند، و نمادهای شبندر، شتران و شپنا خریداران خوبی داشتند. هر چند که شاخص کل حرکت خوبی را آغاز کرده بود اما شاخص هم وزن، تقریبا جهش خاصی نداشت. هر چقدر به انتهای بازار نزدیک شدیم قدرت فروشندگان بر خریداران پیشی گرفته که عرضه در خودرویی ها و بانکی ها کاملا مشهود بود. نمادهای اوره‌ای هم امروز سبزپوش بودند که خبر افزایش نرخ فروش اوره‌ای ها می‌تواند نمادهای شیراز، پردیس، کرماشا و خراسان را مورد توجه قرار دهد. ارزش معاملات خرد در معاملات امروز بدون تغییر خاصی نسبت به یکشنبه حدود 5 هزار میلیارد تومان بود.
از مهمترین اتفاقات امروز، رشد نرخ دلار صرافی ملی بود. رشد حدود 400 تومانی نرخ دلار در صرافی ملی در واکنش به تهدیدهای بین‌المللی علیه ایران تا یک قدمی 28 هزار تومان می‌تواند سوخت دوباره بازار سرمایه باشد. دو سناریو توافق در مذاکرات برجامی در آینده‌ای نزدیک و تهدیدهای بین‌المللی و اختلاف دوباره ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند آینده دلار و بازار سرمایه را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. شاید محدوده تکنیکالی و روانی 28000 – 28300 تومان برای نرخ دلار، سد محکمی برای رشد آن باشد و با توجه احتمال از سرگیری مذاکرات در آینده ای نزدیک، از اشتیاق خریداران بکاهد. اما این سناریو را هم باید محتمل بدانیم که اگر دلار از این محدوده عبور کند، می¬تواند برای سال 1400 یک رکورد ثبت کند و شاهد قیمت‌های جدیدتری برای آن باشیم.


از دیگر اتفاقات مهم، صعود قیمت نفت برنت به 80 دلار بود. همانطور که پیش‌بینی می‌شد قیمت نفت برنت، به دلیل بهبود اوضاع همه‌گیری کرونا و عبور از بحران طوفان آیدا و نزدیکی به فصل سرما و تقاضا برای فرآورده های نفتی باعث افزایش قیمت طلای سیاه شده است.

چه با وجود مذاکرات و توافق در برجام جدید و چه عدم توافق، در هر صورت به زودی باید تکلیف برجام مشخص شود با این حال همانطور که در گزارش های پیشین اشاره شد، کشور با کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی و وضع نقدینگی موجود، مواجه است. اگر 6 ماه دوم سال تا حدی از ریسک تصمیمات یک شبه ارکان دولت جدید، در امان باشیم، نباید خیلی نگران رشد شرکتهایی با پتانسیل بنیادی شد. در رابطه با بازار فردا، با توجه به جهش 400 تومانی قیمت دلار و گزارش برخی شرکتها و همچنین افزایش قیمتهای جهانی، احتمالا بازار فردا کمی سبزتر از شرایط امروز باشد. ضمن اینکه تعیین قیمت اوره صادارتی در کارگروه سیاستگذاری هلدینگ پارسیان، میتواند این گروه را مورد توجه قرار دهد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید