به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی شرکت پتروشیمی غدیر(شغدیر)

محتوای این گزارش در خصوص تحلیل شرکت پتروشیمی غدیر به تنهایی برای انجام سرمایه‌گذاری کافی نیست. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار،  هیچ گونه تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری ارائه نکرده است. در این گزارش به هیچ وجه نباید به دنبال ارائه راه حل سرمایه‌گذاری, پیشنهاد معامله و یا ایجاب برای خرید و فروش هر گونه اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی بود. اطلاعات و فرضیات این گزارش ممکن است در هر لحظه تغییر کند بنابراین  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مسئولیتی در رابطه با بروزرسانی آنان نمی‌پذیرد. 

معرفی اجمالی

پتروشیمی غدیر با نماد شغدیر در زمینی به مساحت 15 هکتار در سایت 3 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در سال 1381 تأسیس شده و در دی‌ماه سال 1388 به بهره‌برداری رسیده است. نام محصول تولیدی آن وینیل کلراید مونومر (VCM) با ظرفیت تولید سالانه 150 هزار تن و پلی ونیل کلراید (PVC) با ظرفیت تولید سالانه 120 هزار تن در سال می­باشد.

روش تولید و کاربرد PVC

PVC یا پلی وینیل کلراید از خانواده پلیمرهای پایه است که به وسیله پلیمریزاسیون وینیل کلراید مونومر( (VCMدر حرارت ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد به دست می‌آید. PVC در دو نوع سوسپانسیون و امولوسیون تولید می‌شود. ۹۴ درصد از حجم اصلی تولید مربوط به نوع سوسپانسیون یا PVC بوده و نوع امولوسیون یا PVC-E با توجه به مصرف خاصی که دارد, تنها ۶ درصد از تولید را به خود اختصاص می‌دهد. از خواص PVC می‌توان به استحکام بالا,فرایندپذیری مناسب, عایق خوب بودن, سازگاری با افزودنی­ها, غیر محلول در الکل­ها, هیدروکربن ها و استون ها, مقاوم در برابر مواد شیمیایی, روغن ها و اسیدهای ضعیف و در نهایت ارزان بودن اشاره کرد. همچنین این محصول در لوله کشی آب و فاضلاب, صنعت ساختمان­‌سازی (کابینت, کمد, کف­سازی, دیوارپوش و000) صنعت خودروسازی و صنعت کشتی سازی کاربردهای فراوان دارد.

برای تولید PVC, ابتدا در واحد EDC-VCM, اتیلن دی کلراید(EDC) و سپس وینیل کلراید مونومر(VCM) تولید می‌شود که این دو محصول خوراک تولید PVC هستند. در این واحد, ابتدا کلر با اتیلن در راکتور کلریناسیون واکنش داده و EDC تولید می‌شود. سپس EDC تولید شده, تصفیه و خالص سازی شده و به واحد کراکینگ پمپ می شود. در واحد کراکینگ, VCM تولید شده در اثر انجام واکنشهای کراکینگ به واحد تصفیه و خالص سازی می‌رود.  در آنجا تصفیه شده و برای مصارف واحد PVC ذخیره می‌شود. در واحد S-PVC ,خوراک VCM دریافتی از واحد ECM-VCM به همراه یوتیلیتی و مواد شیمیایی و کاتالیست به ناحیه پلیمریزاسیون ارسال میگردد. در بخش پلیمریزاسیون PVC به روش سوسپانسیون و در راکتورهای پلیمریزاسیون تولید شده, محلول سوسپانسیون خروجی از راکتور به بخش خشک کننده ها وارد شده و در آنجا آبگیری و به وسیله هوای داغ خشک می شود. در نهایت پودر PVC تولیدی به بخش بسته‌بندی و انبار منتقل می‌شود.

صنعت PVC  در جهان

در دنیا بیشترین سهم تولید مربوط به منطقه آسیا-اقیانوسیه است که منظور از این منطقه بیش از همه کشورهای چین, هند, ژاپن و کره‌جنوبی می باشد. در رتبه‌های بعدی آمریکای شمالی, اروپا, آمریکای لاتین و خاورمیانه قرار دارند. حدود ۶۰ درصد از PVC تولید شده در آسیا و اقیانوسیه میباشد. آمریکای شمالی با ۱۶ درصد, اروپا با ۱۴ درصد و آمریکای لاتین و خاورمیانه هرکدام با ۵ درصد در رتبه های بعدی تولید قرار دارند. بزرگترین صادرکننده این محصول در جهان نیز آمریکاست.

در بخش مصرف نیز, بیش از ۶۵ درصد از تقاضای PVC مربوط به منطقه آسیا و اقیانوسیه است که سهم عمده آن مربوط به چین و هند است. همچنین هند, آفریقا, خاورمیانه, جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی اصلی‌ترین واردکننده ها هستند و در این بین, هند بزرگترین وارد کننده PVC در جهان است.

در سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید این محصول حدود ۵۵ میلیون تن و میزان تولید و مصرف آن برابر با ۵۰ میلیون تن بوده است .پیش‌بینی می‌شود که تولید و مصرف در سال ,۲۰۲۲ به ۵۴ میلیون تن و ظرفیت تولید این محصول به ۵۷ میلیون تن افزایش یابد.

عوامل موثر بر قیمت PVC

عوامل موثر بر قیمت PVC را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد. دسته اول عواملی است که مربوط به وضعیت بازار محصول است که عبارت است از تغییرات قیمت بالادستی که نفت محصول بالادستی PVC است. تغییرات قیمت خوراک که EDC و VCM است که پیش تر معرفی شدند و همچنین تغییرات در صنایع پایین دستی که مربوط به تغییرات در سمت تقاضاست که بر روی مصرف PVC  تاثیرگذار است.

دسته دوم عواملی هستند که در ارتباط با وضعیت اقتصادی کشورها هستند, که مهمترین آن تغییرات تولید ناخالص داخلی کشورها است. از آنجا که PVC در صنعت ساختمان و کشاورزی مصرف دارد ,  بهبود صنایع تولیدی و زیرساختی کشورها و رشد تولید ناخالص داخلی, به معنای بهبود تقاضای PVC و رشد قیمت آن است. با توجه به اینکه پیش بینی می شود رشد اقتصادی کشورهای دنیا در سال‌های آتی و بعد از بحران کرونا با شیب ملایم افزایش یابد, احتمال تداوم قیمت مناسب PVC بالاست.

حال به روند قیمتی این محصول طی سالهای اخیر می پردازیم. در بین سالهای ۹۳ تا ۹۵ به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و کاهش سرعت رشد اقتصادی چین, قیمت PVC کاهش داشت و به حدود میانگین ۸۰۰ دلار رسید. سالهای ۹۶ تا ۹۷ به دلیل سیاستهای چین, شاهد رشد نسبی قیمت ها بودیم, اما در سال ۹۷ و بعد از شروع جنگ تجاری آمریکا علیه چین, شاهد کاهش قیمت کامودیتی ها از جمله PVC بودیم. این روند تا انتهای سال ۹۸ ادامه داشت و بعد از کاهش شدت جنگ تجاری بین دو کشور, شاهد رشد قیمت بودیم. اما در اواخر سال ۹۸ و با شیوع کرونا در جهان, سطح تقاضا پایین آمد و باعث کاهش قیمت کامودیتی ها از جمله PVC شد. کرونا باعث کاهش عرضه در برخی کشورها از جمله آمریکا و اروپا نیز شد اما رفته‌رفته تقاضا تقویت شد و توانست کاهش قیمت ناشی از کرونا را جبران کند.

افزایش  قیمت نفت و همچنین تقاضای زیاد بعد از بحران کرونا, باعث ادامه دار شدن قیمت مناسب در PVC خواهد شد.

تولید و تقاضا در ایران

چهار پتروشیمی اروند, بندر امام, غدیر و آبادان در ایران به تولید PVC می پردازند. پتروشیمی اروند با ظرفیت اسمی ۳۴۰ هزار تن در سال سهم ۴۶ درصدی ظرفیت تولید PVC را دارد. بعد از اروند, پتروشیمی بندر امام با 23 درصد, پتروشیمی غدیر با 16 درصد و پتروشیمی آبادان با 15 درصد, به ترتیب بیشترین ظرفیت تولید را دارند. نکته مهم اما اینست که پتروشیمی غدیر تنها پتروشیمی در کشور است که با 100درصد ظرفیت اسمی در حال تولید است و تولید واقعی آن حدود ۱۲۰ هزار تن در سال است که برابر با ظرفیت اسمی آن است. پتروشیمی اروند با 75 درصد ظرفیت اسمی به تولید می پردازد. پتروشیمی آبادان بسیار کمتر از ظرفیت اسمی تولید دارد و  حدود 50 درصد از ظرفیت اسمی خود را تولید میکند, پتروشیمی بندر امام نیز با حدود ۹۰ درصد ظرفیت اسمی خود به تولید PVC می پردازد

همانطور که مشخص است, تنها پتروشیمی غدیر است که با تمام ظرفیت به تولید می پردازد. میزان تولید پتروشیمی غدیر نسبت به کل تولید PVC در کشور حدود ۲۱ درصد می باشد. از منظر حاشیه سود نیز پتروشیمی غدیر بیشترین حاشیه سود را در بین پتروشیمی های تولید کننده دارا میباشد و تنها پتروشیمی است که محصول تولیدی آن فقط PVC است. الباقی پتروشیمی‌ها محصولات دیگری را نیز تولید می­کنند.

بین 70 تا 75 درصد PVC تولید شده در کشور, در داخل مصرف می‌شود و حدود 25 تا ۳۰ درصد نیز صادر میشود. پتروشیمی غدیر در سال 99 حدود ۲۵ درصد از محصول تولیدی خود را صادر کرده است و ۷۵ درصد را در داخل فروخته است.

نرخ صادراتی PVC شرکت در مرداد ۱۴۰۰ حدود ۱۴۵۰ دلار و نرخ فروش داخلی آن در بورس کالا, ۱۲۷۰ دلار مطابق آنچه در گزارش ماهانه مرداد آمده است, می­باشد. این در حالی است که آخرین قیمت فروش داخلی شرکت در 29 شهریورماه در بورس کالا, بیش از 1600 دلار است.





 
 
 

مفروضات

مقروضات برای پتروشیمی غدیر در سال 1400 به شرح زیر است.


صورت سود و زیان

تحلیل حساسیت سود شغدیر در سال 1400

توضیح جدول : خانه بالا سمت راست, سود هر سهم شرکت با مفروضاتی است که در قسمت بالا در نظر گرفته شده است. ردیف اول میانگین قیمت دلار است. ستون اول نیز تغییراتبه صورت هم زمان قیمت PVC  و اتیلن نسبت به مفروضات بالا را نشان می­دهد. به طور مثال اگر میانگین قیمت دلار در سال 1400برابر با 26 هزار تومان باشد و قیمت PVC  و اتیلن به صورت هم زمان 10 درصد افزایش یابند, سود سال 1400 همانطور که در جدول نیز هایلایت شده است, 20227 ریال به ازای هر سهم خواهد شد. به دلیل اینکه بخشی از تغییرات قیمت محصول شرکت تحت تاثیر بهای تمام شده آن است, تغییرات قیمت PVC و اتیلن را در یک راستا و به یک مقدار در نظر گرفتیم و جدول تحلیل حساسیت را بدست آوردیم.

ارزیابی نهایی

با توجه به چشم انداز مناسب قیمت PVC در دنیا و بازارهای جدیدی که برای این محصول در حال شکل گرفتن است, سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی غدیر دارای ریسک پایین و بازده مناسبی می باشد. پی بر ای فوروارد پایین سهم دلیل دیگری بر موقعیت مناسب سهم جهت سرمایه گذاری است.

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید