به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۳۰‌ام مرداد‌ماه ۱۴۰۱

بعد از کاهش هیجانات ناشی از مذاکرات برجام و رفت و آمدهای دیپلمات‌ها، بازار امروز متعادل منفی و با حجم پائین شروع به‌کار کرد. در نیمه اول معاملات بازار امروز، شاهد معاملات متعادل مثبت پالایشی‌ها بودیم که این مورد با توجه به وضعیت منفی بازار امروز، دوامی نداشت و به سمت منفی شدن پیش رفت. گروه خودرو پس از رشدی که در چند روز اخیر داشتند، امروز شاهد اصلاح و عملکرد منفی آنها بودیم، در میان فشار فروش و عملکرد منفی خودرویی‌ها، نماد خساپا . هرچه به پایان معاملات امروز بازار نزدیک می‌شدیم، روند منفی شاخص کل با شیب منفی بیشتری پیش می‌رفت. در نهایت شاخص کل با اصلاح حدود 12 هزار واحدی از ارزش خود، به محدوده 1 میلیون و 438 هزار واحدی بازگشت.
بازار امروز از چند جنبه قابل بررسی‌ست، مورد اول کاهش قابل توجه دلار و ورود به کانال 29 هزار تومانی؛ پس از رنجی که نرخ دلار در محدوده 30 هزار تومانی داشت بالاخره این محدوده را به سمت پائین شکست و باید دید اخبار مثبت برجام تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، در هر صورت با نهایی شدن و ادامه‌دار بودن این روند برای نرخ دلار، محدوده 26 – 28 هزارتومانی را متصور خواهیم بود.
مورد دوم، افت فلزات اساسی در بازارهای جهانی؛ آخرین قیمت فلزات در بازارهای جهانی نشان از وضعیت منفی کلیت بازار دارد، بیلت، اسلب، مس، سرب، نیکل، آلومینیوم همگی در بازه‌ی 1 تا 9 درصد تغییر منفی را تجربه کردند. این موضوع در کنار افت نرخ دلار، باعث وضعیت منفی نمادهایی که به نوعی از بازار صادراتی منتفع می‌شدند شده بود. در کلیت نمادهایی که به نوعی با صادرات محصولات خود در ارتباط هستند، برخی بیشتر و برخی کمتر، از افت دلار و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی متضرر خواهند شد و این موضوع خود را در قیمت سهام نشان خواهد داد.
مورد سوم وضعیت خودرویی‌ها؛ رشد قیمتی خساپا از محدوده 155 تومانی تا حدود 220 تومانی و کند شدن معاملات آن و همچنین وضعیت خودرو، به احتمال زیاد تا محدوده 205 تومان شاهد پولبک خساپا و رشد مجدد آن تا محدوده 230 تومانی باشیم.
مورد چهارم، گزارش تحقیق و تفحص فولاد؛ جمع‌بندی چهار سال تخلف شرکت فولاد در محدوده سالهای 1396 تا 1400 و انتشار آن در این محدوده زمانی، اولاً یادآور بازی سیاسی‌ است که دو جناح مقابل هم داشته‌اند، ثانیاً بخش عمده این تخلف ( حدود 54 هزار میلیارد تومان، معادل 59% از کل مبلغ ) مربوط به ” تفاوت ما بین قیمت فروش فولاد مبارکه اصفهان با بازار ” است که نشان از همان قیمت‌گذاری دستوری دارد که در بدنه اقتصاد و صنعت کشور رخنه کرده و هنوز هم این موضوع پابرجاست. ثالثاً، اگر این موارد در دیگر شرکت‌های مشابه فولاد، به خصوص هلدینگ شستا، انجام شود، به مواردی به مراتب بیشتر از این مبالغ خواهیم رسید. در نهایت لازم به ذکر است که نتیجه اینگونه تخلفات، تأثیر خود را در قیمت سهم نشان داده است و با بازگشایی فولاد نهایتاً یک الی دو روز شاهد واکنش منفی آن باشیم.
در نهایت بازار فردا به احتمال فراوان شروعی منفی خواهد داشت و در ادامه باید دید وضعیت عرضه و تقاضا، نرخ دلار، اخبار مثبت و منفی پیرامون بازار و دیگر موارد وضعیت بازار را به کدام سمت خواهد کشاند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید