به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۷ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز بیش از هر عاملی دیگری در بین عوامل درون بازاری تحت تاثیر گزارشات جدید پالایشگاه‌ها بود که تعدیل مثبت خوردند و صف‌های خرید ابتدای معاملات در این گروه نیز ناشی از همین موضوع بود. اما هرچه بیشتر به انتهای معاملات پیش رفتیم، عرضه‌ها در سهام این گروه و سایر سهام بازار بیشتر شد و در کل روند متعادلی را به خود گرفت. گزارشات پالایشی‌ها خوب بود ولی آنطور که تصور میشد نبود و شاید بیش از اندازه به آن آب و تاب داده شده بود .


با وجود اینکه امروز بالاترین شاخص سال جاری ثبت شد ولی معاملات متعادل پیش رفت و انتظار صعود در کوتاه مدت کمی بعید به نظر می‌رسد. اتفاقی که در بازارهای مالی دیگر نیز در حال رخ دادن است و در حالتی متعادل و شیبی بسیار ملایم به سمت بالا در حال حرکت هستیم.
انگار همه منتظر یک خبر هستند.


در بعد بین المللی نیز همه چیز در حالت تعلیق به سر می برد. مذاکرات به بعد از روی کار آمدن دولت جدید موکول شده است و به نظر نمی رسد که آنها نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به توافق برسند و شاید گاهی خبرهایی از آزاد شدن قطره چکانی دارایی‌هایمان را در کشورهای دیگر بشنویم.
به نظر نویسنده این مطلب، توافق احتمالا قبل از آغاز سال جدید حاصل می‌شود ولی مزایای توافق سال 95 را برای ایران ندارد و صادرات نفت به این زودی‌ها به سطح دو و نیم میلیون بشکه در روز در زمان اجرای برجام نخواهد رسید.
آنطور که طرف‌های غربی و به ویژه آمریکا گفته‌اند، هر توافق باید مسائل موشکی و منطقه‌ای را نیز در بر بگیرد و یا زمینه‌ای برای حل این مسائل باشد. موضوعی که ایران لااقل در ظاهر رد می‌کند و صرفا به دنبال احیای برجام است.
اما علائم و نشانه‌ها گاهی چیز دیگری را به ما می‌گویند. خبرهای ضد و نقیضی وجود دارد که حضور ایران در سوریه کمرنگ شده است و از طرف دیگر شاهد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و مذاکرات طرف ایرانی با طالبان هستیم که می تواند نشانه‌ی دیگری از برخی پیش زمینه‌ها باشد. همچنین مذاکرات ایران و عربستان که چند ماهی است آغاز شده نشان می‌دهد شانس توافق منطقه‌ای بیش از عدم توافق است. اما این موارد چه اثری روی بازار سرمایه خواهد داشت. قبلا گفته بودیم که قیمت دلار تمام اتفاقات ریز و درشت در ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد.اگر قیمت دلار در حال حاضر 24500 تومان است، یعنی تمام شاخص ها تاثیر خود را گذاشته اند و حالا به این قیمت دلار رسیده‌ایم. اما انتظار کاهش قیمت دلار در صورت توافق چقدر است؟ به نظر نمی رسد که قیمت دلار به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار روی بازار سهام، پس از روی کار آمدن دولت جدید و حصول توافق و احیای برجام، کمتر از مقادیر فعلی در انتهای سال جاری باشد. نباید به مسئله افزایش بی حد و حصر نقدینگی مخصوصا در ابتدای امسال بی توجه بود. درست است که عرضه و تقاضا در بازار ارز مانند هر بازار دیگری یک اصل اساسی است ولی مطابق نظریه مقداری پول، نقدینگی در بلندمدت یکی از عوامل اصلی در تعیین نرخ ارز است. به ویژه آنکه طرح های دولت جدید در ایجاد اشتغال و ساخت مسکن احتیاج به پول فراوان دارد و با توجه به کمبود منابع کافی در حال حاضر، چاپ پول و افزایش نقدینگی بدون پشتوانه، یکی از دم دستی ترین راه حل ها است که نتیجه قطعی آن در ایران با توجه به انتظاراتی که وجود دارد، افزایش تورم است. بنابراین اگر تاثیرات روانی کوتاه مدت در بعد از توافق احتمالی را نادیده بگیریم، کف قیمت دلار، همین قیمت های فعلی است.
بازار سرمایه ترکیبی از ریسک و بازدهی است و برخلاف بازار پول که بانک نماینده تمام و کمال آنست و در آنجا تقریبا ریسکی وجود ندارد و صرفا بازدهی و سود مشخص ملاک است، اما در بازار سرمایه ریسک باید به اندازه بازدهی و گاهی بیشتر از آن ملاک عمل قرار بگیرد.
در این مطلب سعی شد که به برخی قطعیت ها و عدم قطعیت ها و ابهامات درونی و بیرونی بازار سرمایه پرداخته شود. همانگونه که شما خوانندگان عزیز هم مستحضرید، همچنان ابهامات موثر بیش از ابهاماتی است که رفع شده است و در چنین فضایی، هر تصمیمی در مورد سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بازارهای دیگر باید با اولویت در نظر گرفتن ریسک باشد و بازدهی در درجه دوم قرار بگیرد.
در چنین شرایطی، متنوع سازی سبد سرمایه گذاری و صحبت و مشاوره با افراد حرفه ای تر، بیش از هر زمان دیگری می تواند راهگشا باشد و مطلوبیت مناسب را برای سرمایه گذار به وجود بیاورد.
طبیعتا در صورت توافق خوب، سهام ریالی ارجحیت دارند و در صورت عدم توافق یا توافق ضعیف، سهام دلاری موقعیت ممتازی خواهند داشت و البته بخشی از سرمایه نیز باید به صورت نقد نگهداری شود تا در صورت رخ دادن هر اتفاقی، تصمیم درست بر مبنای آن گرفته شود.

بازار فردا و روزهای دیگر نیز بیش از هرچیز به دنبال خبر می گردد و آمدن هر خبر می تواند محرکی برای تغییرات مثبت و منفی در سهام باشد.امروز نوبت پالایشی ها بود و شاید روزهای دیگر مثلا به دلیل تغییر نرخ فروش محصولات و مواردی از این دست، نوبت صنایع و سهام دیگر باشد، ولی کوتاه مدت بازار در حالت متعادل و نوسانی با دامنه کم پیش بینی می شود. گزارش فصل بهار در روند حرکتی برخی از سهم ها موثر است و بیش از هر زمان دیگری باید به آنها توجه داشت. افزایش نرخ ها عامل بسیار مهمی هستند که در گزارشات سه ماهه مورد توجه خواهد بود و احتمال می رود که این افزایش ها ادامه دار باشد. بنابراین هر تغییری در فروش محصولات و همچنین خرید مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است و باید نقش این عوامل در سودآوری شرکت ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید