به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۳ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز جریان متفاوت و جالبی را ثبت کرد در ابتدای شروع معاملات، شاخص کل در واکنش به مقاومت ۱ میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی کمی عقب نشست و فشار عرضه خصوصا در نمادهای بزرگ و شاخص ساز عمده معاملات را تشکیل می‌داد رفته رفته فشار عرضه کمتر شد بطوریکه بعد از کاهش عطش فروشندگان، و تنها پس از سی دقیقه از شروع بازار، شاخص ها شروع به حرکت به سمت پوشیدن لباس سبز کردند این انتهای مسیر حرکت شاخص نبود، در ادامه دیدیم که در محدوده‌ی مثبت اکثر نمادها، باز هم این فروشندگان بودند که اکثر معاملات را به ثبت رساندند و در نهایت شاخص با افت ۴۱۴ واحدی در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی آرام گرفت. اتفاق مهم معاملات امروز ، ثبت رکورد بالاترین ارزش معاملات خرد از ابتدای سال بود. در ادامه روند صعودی ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر، امروز شاهد ثبت یک رکورد جدید بودیم و ارزش معاملات خرد عدد ۷ هزار و ۳۲۸ واحدی را ثبت کرد. دیگر اتفاق مهم بازار امروز خروج ادامه دار پول از صندوق های با درآمد ثابت بود که با توجه به روند صعودی برآیند ورود و خروج پول حقیقی با بازار از ابتدای تیرماه در مجموع اتفاقات مثبتی را برای بازار رقم زد که باید دید آیا شاخص توان عبور از مقاومت خود را پیدا میکند یا خیر. هر چند که افت شدید قیمتی نمادها و کاهش P/E بازار و همچنین کاهش نرخ سود بین بانکی امید به رشد و رونق در بازار سرمایه را خصوصاً در نمادهایی که ارزش معاملات کمی دارند را بالا میبرد.
بازار دلار چند روزیست که در انتظار خبر در حال رنج زدن در محدوده ۲۵۰۰۰ تومان هست، به نظر می‌رسد تا زمانی که خبرهای موثقی از سیاست خارجی کشور که مصداق این روزهای آن برجام هست، مخابره نشود و همچنین کاهش شدید انتظارات تورمی در بازار شاهد ثبت نرخ ارز در همین حوالی باشیم.

صحبت از برجام به میان آمد، بهتر است به ذکر دو نکته در مورد آخرین گزارش وزارت امور خارجه دولت روحانی به مجلس بپردازیم؛


۱. طبق خبرهای منتشر شده از بندهای گزارش، به این مهم میرسیم که اگر پای توافقی در میان باشد، باید انتظار آن را حداقل بعد از استقرار دولت جدید داشته باشیم.
۲. طبق گفته ها، خواسته ایران رفع کامل تحریم ها و راستی آزمایی پس از آن می‌باشد هر چند که میتوان انتظار نرمش قهرمانانه هم داشت.
ضمن اینکه هم در نامه دکتر ظرف و هم سخنان طرفهای دیگر میتوان به این نتیجه رسید که دوطرف به توافق نزدیک شده اند.

اونس طلای جهانی هم در چند روز گذشته تغییر محسوسی نداشت و در محدوده ۱۸۰۰ دلار در حال ثبت معاملات است. محدوده ۱۷۹۰ تا ۱۸۰۰ دلار مقاومت خوبی برای اونس طلا بشمار می‌رود که اگر بصورت قدرتمند این محدوده را پشت سر بگذارد باید انتظار صعود تا ۱۸۳۰ دلار را داشت. در مجموع در بررسی کلی بازار های جهانی با توجه به رشد بسیار خوبی را که تجربه کرده است انتظار افت قیمت ها در آینده نزدیک چندان بی مورد نیست که همین امر بازارهای داخلی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در ادامه صحبت از ریسک‌ها و ابهامات بازار، بد نیست به ریسک جدید بازار یعنی قطعی برق اشاره کرد که باعث تحت تأثیر قرار دادن قیمت برخی از مواد اولیه و کالاهای اساسی شده است. امیدواریم با استقرار دولت جدید، که از زمان روشن شدن نتیجه انتخابات باعث ایجاد فضای مثبت در بازار شده است، این مورد هم مرتفع شود.
در رابطه با شرایط حال بورس تهران، با توجه به صحبت در مورد شرایط بازار جهانی و سیاست های داخلی و خارجی کشور، باید یک نکته را مد نظر قرار داد و آن هم ابهام در مورد نرخ خوراک پالایشی هاست که با توجه به نامه رییس سازمان بورس به وزیر نفت، همچنین نزدیکی به زمان درج گزارش شرکتهای پالایشی در سامانه کدال باید انتظار تعدیل در سود این شرکتها را داشته باشیم. در پایان برای روند شاخص کل مسیر صعودی را متصور هستیم و همانطور که اشاره شد، در نمادهایی که ارزش بازار پایینی دارند انتظار رشد بیشتری داریم. و برای بازار فردا هم همچنان انتظار می‌رود شاخص به مقاومت پیش روی خود واکنش نشان دهد و روند متعادلی را طی کند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید