به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۲ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز هرچه تلاش کرد که خود را به شاخص ابتدای سال برساند نتوانست! مقاومت اصلی شاخص یک میلیون و 309 هزار واحد است که معاملات امروز به آن واکنش نشان داد و کمی هم از حداکثر مقدار رشد شاخص امروز عقب نشست. معاملات فردا بسیار مهم است و می تواند روند کوتاه مدت فعلی را شکل دهد، ولی روند میان مدت و بلندمدت بازار همچنان رو به بالاست.
نرخ بهره بین بانکی در روزهای گذشته به زیر 18 درصد رسیده است که عامل مهمی در رشد این روزهای بازار است. به طور کلی نرخ بهره یعنی قیمت پول. شما پولی را می گیرید و در ازای پول گرفته شده و مدت زمان نگهداری آن باید علاوه بر اصل پول، هزینه و قیمت آن را هم بپردازید. طبیعتا هرچه از یک کالا در بازار بیشتر باشد، قیمت آن نیز کمتر است.کاهش نرخ بهره بین بانکی نیز به دلیل زیاد بودن پول در بانکها و افزایش منابع پولی آنهاست که آنها را از قرض گرفتن از بانکهای دیگر بی نیاز می کند. افزایش بعضا بی حساب و کتاب نقدینگی که منجر به کاهش نرخ بهره بین بانکی شده است، بازی خطرناکی برای رونق ظاهری به بازارهای مالی است که در رکود به سر می برند و سرانجام خوشی ندارد. ولی این رونق با استفاده از عوامل پولی تا کجا می تواند ادامه داشته باشد؟ آیا فکری به حال تورم شده است؟ آیا صرف گفتن اینکه انتظارات تورمی کاهش یافته و یا منطقی شده است، تورم واقعی را کاهش می دهد؟ متاسفانه باید گفت که افزایش بی محابای پایه پولی و به تبع آن رشد نقدینگی، چیزی جز تورم واقعی بالاتر از برآورد و انتظارات برخی عزیزان در آینده را در پی ندارد.
بازار سهام در این دو روز نشان داد که تورم را کاملا درک کرده است و می خواهد مطابق با آن پیش رود.
بگذریم!


کم‌کم باید منتظر گزارشهای فصل بهار شرکت‌ها باشیم. گزارشاتی که انتظار سودسازی قابل قبولی از آنها با توجه به گزارشات ماهانه و سایر اطلاعاتی که از عملیات و فروش و مواردی از این دست در شرکت‌ها به گوش فعالان بازار می رسد، می رود.


بسیاری از شرکت‌ها و صنایع به دلیل افزایش نرخ‌هایی که در این مدت داشته‌اند، مبلغ فروش قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت. حال می‌توان آنها را نیز جزو سهام سودساز و EPS محور بازار قلمداد کرد. این اتفاق غالبا در بین صنایع و شرکت‌های کوچک بازار رخ داده است. سیمانی‌ها، دارویی‌ها، روغن‌های خوراکی، لیزینگ ها، لوازم خانگی، کاشی و سرامیک و برخی صنایع دیگر گزارشات خوب و قابل ملاحظه ای را خواهند داشت. اما همانطور که در مطالب قبلی نیز اشاره شده باید به سهامی در این صنایع توجه شود که وضعیت سودسازی مناسب‌تری دارند و نسبت‌های بازاری در آنها بهتر است.
در صنایع بزرگ مانند صنایع پتروشیمی و فلزی ریسک افزایش نرخ گاز کمی بالاست. در حال حاضر نرخ گاز در چهار هاب بین المللی در حال افزایش است و با شروع فصل سرما عامل محرک دیگری برای افزایش نرخ بوجود می‌آید. از طرف دیگر نرخ گاز داخلی نیز مطابق قانون افزایش خواهد داشت و با توجه به نرخ گذاری خوراک و سوخت برای این شرکت ها بر مبنای ضریبی از نرخ های گفته شده، در برخی پتروشیمی ها به ویژه اوره ای ها و متانولی ها به دلیل اینکه خوراک گاز آنها بخش مهم بهای تمام شده را تشکیل می‌دهد، این مسئله بسیار حائز اهمیت خواهد بود. اما از طرف دیگر شاهد کاهش فاصله نرخ فروش محصولات این شرکت ها با قیمت‌های جهانی هستیم که می‌تواند تا حدودی زیادی ریسک ناشی از افزایش نرخ گاز را کاهش دهد و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، این فاصله قیمتی هرچه بیشتر کم خواهد شد.
این ریسک در شرکت‌های فلزی که هزینه انرژی و سوخت بخش مهمی از بهای تمام شده شان را تشکیل می‌دهد بیشتر است. در زنجیره فلزی‌ها، آنهایی که وابستگی بیشتری به سوخت دارند با ریسک بیشتری مواجه هستند و آنهایی که در ابتدا و انتهای زنجیره قرار دارند، به دلیل تاثیرپذیری کمتر از سوخت در بهای تمام شده شان با ریسک کمتری مواجه اند.به طور مثال سنگ آهنی‌ها که در ابتدای زنجیره تولید فولاد هستند و یا فجر که فرایند تبدیل مواد اولیه به فولاد خام را ندارد، تاثیر کمتری می‌گیرند. اما فرضا فخوز که در زنجیره تولید و تبدیل مواد اولیه به فولاد خام از انرژی زیادی استفاده می‌کند، با ریسک بیشتری دست به گریبان است. همچنین فاصله نرخ فروش محصولات فولادی در مقایسه با نرخ‌های جهانی، مانند فاصله نرخ محصولات پتروشیمی از نرخ‌های جهانی نیست و این فاصله در محصولات فولادی کمتر است و نمی‌توان پوشش ریسک ناشی از افزایش نرخ صادراتی محصولات که در پتروشیمی‌ها اتفاق می‌افتد را در فولادی‌ها انتظار داشت.

در مورد بازار فردا باید گفت که بازار در نقطه‌ی حساسی ایستاده است. عبور پرقدرت از شاخص یک میلیون و 309 هزار واحدی می تواند رشدهای بیشتری را در پی داشته باشد، ولی در صورتی که شاخص نتواند در مقادیر فعلی پایدار شود، انتظار کاهش مقطعی و کوتاه‌مدت را داریم. ولی همانگونه که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، بازار سهام تورم را مدنظر دارد و خود را با آن تطبیق می‌دهد. بنابراین حتی اگر فردا شاهد معاملاتی کم‌رمق‌تر از دیروز و امروز باشیم نیز، مقطعی و کوتاه است و بعد از کاهش جزیی، دوباره روند صعودی را پی خواهیم گرفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید