به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۱ تیر ۱۴۰۰

شاخص کل بورس تهران در بازار امروز به افت نرخ بهره بین بانکی به کمتر از 18 درصد واکنش مثبتی نشان داد و با رشد 14 هزار و 538 واحدی در جایگاه یک میلیون و 285 هزار واحد قرار گرفت. نکته قابل توجه آن است که بازار کار خود را در پی خبر قطع برق صنایع سیمانی و فلزی با افت آغاز کرد اما در خیلی نمادها صف فروشی دیده نشد و فروشنده‌ها عجله‌ای برای فروش نداشتند و این رویکرد می‌تواند ادامه شکل‌گیری انتظارات مثبت را تداعی کند.
اما به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران پولی وارد بازار نشده است و آنچه بین صنایع در جریان است پول خود اهالی بازار می‌باشد چرا که برای ورود پول‌های خارج از بازار لازم است متغیرهای بنیادین بازار تغییر کنند که یکی از آنان، نرخ دلار است. حال آن که بازار ارز کاملا به خبر وابسته است و در حال حاضر در حالت ساید به سر می‌برد و زمانی که اخبار جدید مخصوصا در رابطه با برجام وارد بازار شود آنگاه می‌توان جهت بازار ارز را تعیین کرد و در مورد ورود یا عدم ورود پول‌های درشت بحث کرد اما در شرایط فعلی با وجود یک بازار نوسانی و ساید چه استراتژی می‌توانیم داشته باشیم؟ در بازار سهام دو نوع افراد وجود دارند، دسته‌ای به دنبال خرید سهام با پتانسیل رشد هستند و آینده را خریداری می‌کنند که سرمایه‌گذار نام دارند، به آنان توصیه می‌گردد در هلدینگ‌ها سرمایه‌گذاری کنند. دسته دوم تریدرها هستند ک برای خود حد سود و ضرر تعیین می‌کنند. در بازار با شرایط فعلی می‌توان اذعان داشت که افراد هر چه به سمت ترید کردن پیش بروند بازده بیشتری نصیب شان خواهد شد و از سویی توصیه می‌گردد سراغ نمادهایی بروند که ارزش بازار پایین دارند چرا که در بازاری که پول چندانی وجود ندارد و در بازارهای جهانی نیز رشد محسوسی انتظار نمی‌رود نمی‌توان امید به رشد چندانی در سهام بزرگ داشت و بهتر است نمادهای کوچکی را جست که افت سنگین کرده‌اند و گزارشات خوبی را ارائه می‌دهند.
از طرفی دیگر برای انتخاب سهام کوچک، سهام ریالی توصیه می‌شود. نرخ بهره بین بانکی به زیر 18 درصد افت پیدا نموده است و این امر نشان می‌دهد که عرضه پول منجر به چاپ پول و رشد پایه پولی گردد، این موضوع زنگ خطری برای افزایش تورم بوده و انتظارات تورمی کاهش نخواهد یافت و متناسب با نرخ تورم نرخ فروش سهام ریالی نیز تغییر خواهد کرد و این در حالی است که سهام کامودیتی محور با ثبات نرخ ارز و ثبات قیمت‌های جهانی رشد نخواهند کرد.
در این میان به صنعت سیمان می‌توان اشاره کرد که از نظر تکنیکی درگیر ابر کومو بوده و بنظر می‌رسد می‌تواند مقاومت ابر کومو را بشکند و گارد صعودی بگیرد. از نمادهای بنیادین این صنعت می‌توان به نماد سخوز اشاره کرد که در حال حاضر درگیر سقف تاریخی خود در محدوده 2700 تومان بوده است و با توجه به افزایش نرخ مجددی که در معاملات این هفته بورس کالا نسبت به هفته گذشته داشته است در صورت شکست مقاومت خود می‌توان انتظار بازده مناسبی از این سهم داشت. حال باید دید در صورت تداوم شرایط قطعی برق در روند صعودی این صنعت وقفه ایجاد خواهد شد یا خیر.
از سوی دیگر تیرماه فصل مجامع بوده و بازار سرمایه در این فصل تحرک مضاعفی را به خود می‌بیند و این اتفاق نه تنها آورده نقدی را برای سرمایه‌گذاران رقم می‌زند

بلکه سهامداران می‌توانند سؤالات خود را در این مجامع مطرح کنند، لذا این فصل یک استراتژیک برای بازار سرمایه محسوب می‌گردد و بنظر می‌رسد خبرهای خوبی در مجامع از نظر آمار تولید وفروش شنیده شود. از این رو می‌توان به صنعت پتروشیمی اشاره کرد که شرکت‌های فعال در این صنعت سود تقسیمی ایده آلی بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند و می‌توانند مورد توجه و استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرند و از نظر تکنیکال نیز با شکست مقاومت استاتیک خود روند صعودی را در پیش گرفته است، لذا سرمایه‌گذارانی که ریسک گریز هستند می‌توانند این صنعت را دنبال کنند و با توجه به اندیکاتور های rsi و sar در حال حاضر سیگنال‌های نزولی صادر نشده است. صنعت بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد صنعت سرمایه‌گذاری است، چرا که با توجه به اینکه در فصل مجامع قرار داریم و تأخیری که در رشد خود نسبت به کلیت بازار دارد و همچنین سودهای تقسیمی خوبی که نمادهای این صنعت شناسایی می‌کنند می‌توان P/NAV مناسبی برای آنان انتظار داشت و همچنین با توجه به حجم بالایی که معامله می‌شوند می‌توان امید داشت نمودار قیمتی این صنعت روند نزولی خود را بشکند.
در رابطه با پیش‌بینی بازار فردا به سیگنال‌های امروز بازار می‌پردازیم. امروز شاخص کل هم وزن بیش از 5 هزار واحد رشد را به همراه داشت که تارگت و پله اول شاخص در کوتاه مدت در محدوده 410،000 واحد قرار دارد، از طرفی امروز شاهد ورود پول حقیقی به مبلغ 122 میلیارد تومان بودیم و خالص ارزش معاملات با افزایش 12.8 درصدی به 6،010 میلیارد تومان رسید بنابراین روندهای امروز بازار خبر از افزایش تقاضا برای بازار فردا می‌دهد و با توجه به ورود پول حقیقی می‌توان برای صنایع خودرویی، چند رشته صنعتی و انبوه‌سازی روز پر رونقی را امید داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید