به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۰ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار هفته گذشته، به توازن میان صنایع بزرگ و کوچک سپری شد به طوریکه هر دو شاخص کل و هم وزن بازدهی تقریبی 2 درصدی را تجربه کردند که این مقدار در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی عدد بهتری را به ثبت رساند. در صنعت نیروگاهی این رشد را میتوان مرتبط با جو احتمالی از کاهش یا حذف یارانه انرژی، از جمله برق دانست. بررسی روند تاریخی شاخص کل نشان داده است که هرگاه میانگین ارزش معاملات به طور قابل توجهی افزایش داشت، و به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسید، باید شاهد رشد شاخص کل هم باشیم. در روزهای اخیر، ارزش معاملات به طور میانگین عدد بیش از 5 هزار و 300 میلیارد تومان را ثبت کرد که در صورتیکه ابهام‌های موجود در بازار تا حدی برطرف شود باید شاهد افزایش این مقدار و رونق در فضای بازار باشیم.
از ابتدای تیر ماه هم شاهد ورود پول حقیقی حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومانی بودیم که این عدد نشان‌دهنده‌ی این است که سرمایه‌گذاران امید بیشتری به بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی دارند. همچنین روند ورود پول حقیقی را میتوان دلیل دیگری بر افزایش اعتماد از دست رفته سهامداران به بازار دانست. برای شاخص کل در روز آتی احتمالا شاهد استراحت شاخص باشیم، دلیل این مسئله را میتوان در معاملات روز چهارشنبه پیدا کرد، جایی که عمده حقیقی‌های بازار سهامی را خریدند که عرضه زیادی را شاهد بود . برای این هفته و احتمالا تا پایان تیرماه شاهد استقبال از شیمیایی‌ها باشیم، به دو دلیل: یکی نسبت تقسیم سود جذاب اکثر نمادهای این گروه و دیگری ریسک انرژی پایین سهام این گروه نسبت به باقی سهام شیمیایی‌ها.
برای روزهای آینده، سرمایه‌گذاری در شرکتهایی که ارزش بازار پایینی دارند و نسبت به کف قیمتی خود خیلی رشد نداشته‌اند را برای سرمایه‌گذرای مناسب میدانیم. چرا که ارزش معاملات بازار توان بالا بردن سهام بزرگ بازار را ندارد.
شاخص کل هم‌وزن پس از یک سیکل کامل نزولی در انتهای موج 5 با یک الگوی‌هارمونیک در مسیر قرار گرفت که با توجه به شرایط موجود احتمال توقف کوتاه مدت وجود دارد. در کل روند کلی شاخص کل را متعادل می‌دانیم.
در تحلیل بازار نفت باید به این نکته توجه کنیم، علی رغم تحلیل‌های پیشین و نظر کارشناسان در مورد قیمت نفت، همچنین واکنش قیمت نفت به اتفاقات اخیر، شاهد تلاطم قیمت نفت بودیم که عمدتا به موضوع بالاگرفتن اختلافات در اپک مرتبط دانست . هر چند که فعلا قراردادری امضا نشده است که این خود به معنی ماندن در توافق قبلی است. آمار هفتگی ذخایر هفتگی آمریکا هم از 6.7 میلیون بشکه حکایت دارد و این در حالیست که پیش بینی‌ها نشان از کاهش ذخایر نفتی آمریکا داشت. بازار نرخ ارز اما همچنان منتظر به اخبار جدید در حال رنج زدن در محدوده ی 25000 تومان قرار دارد. و منتظر این است که آیا برای برجام اتفاقی خواهد افتاد یا خیر.
گروه خودرویی یکی از صنایعی است که بسیار متاثر از توافق برجام خواهد بود. سهام گروه خودرویی در هفته گذشته عملکرد مثبتی را به ثبت رساندند . در صورتی که اخبار مثبتی از مذاکرات برجام مخابره شود باعث رونق در سهام ریالی از جمله سهام گروه خودرویی میشود. دو نماد بزرگ گروه خودرویی یعنی خودرو و خساپا، هر دو فروش خوبی را در خرداد ماه به ثبت رساندند. از دید نموداری، خساپا در حال تکمیل الگوی مثلث میباشد که احتمال فراوان در نزدیکی 190-200 تومان شاهد یک سقف باشیم.
گروه دارویی در هفته گذشته به نسبت، معاملات بهتری را شاهد بودیم. در این گروه پتانسیل حذف دلار 4200 تومانی و تبدیل آن به دلار نیمایی وجود دارد که در این صورت شاهد بازدهی مثبت در شرکتهایی که در گردش مثبتی دارند خواهیم شد. هر چند که تبدیل دلار 4200 تومانی به ارز نیمایی باعث افزایش ناگهانی هزینه های مالی شرکت‌های این گروه میشود لیکن در مجموع باعث رشد قیمتی نمادهای این گروه خواهد شد. داروسازی لقمان یکی از نمادهای این گروه میباشد که از ابتدای تیرماه بازدهی بسیار خوبی را به سهامداران خود داده است. در بررسی نموداری دلقما پس از تکمیل الگوی مثلث شاهد رشد شارپ هستیم، اندیکاتور RSI در محدوده اشباع خرید قرار دارد و سقف مثلث را شکسته است. دلقما حمایت 3100 تومانی و هدف 3900-4100 تومانی را دنبال میکند.
پس از نگاهی به صنایع بازار، یکی از گروه‌هایی که بیشترین سهم از ارزش معاملات هفته گذشته را به خود اختصاص داده بود، گروه فلزات اساسی بود. با توجه به کند شدن رشد شاخص PMI در چین و همچنین مشکلاتی که بر سر راه تامین برق مصرفی گروه فلزات اساسی وجود دارد، انتظار میرود قیمت فلزات اساسی با تعدیلات قیمتی همراه باشد. بررسی نمودار شاخص این صنعت نشان میدهد که RSI با یک روند صعودی همراه است.
در پایان این گزارش باید به کاهش نرخ بهره بین بانکی و ورود به کانال 17 درصد اشاره کرد که در صورت ادامه این روند شاهد رونق در بازار سرمایه خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید