به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۸ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۹ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار چهارشنبه، انگار حال و هوای چهارشنبه‌های بی قرار ماه های قبل را کرده بود. تب و تاب اینکه آخر هفته چه می شود. آیا قرار است توافقاتی صورت بگیرد یا خیر و صحبت‌هایی از این دست. از طرف دیگر با نامه ای که دیروز در مورد قطع کردن برق صنایع فولادی و سیمانی آمد و همچنین مثبت قدرتمندی که در روز سه‌شنبه شاهد بودیم، برای درجا زدن بازار چهارشنبه باید خدا را هم شاکر باشیم! و روزی بدتر از چیزی که رخ داد را انتظار می‌کشیدیم.
در هر صورت بازار چهارشنبه با توجه به ارزش معاملات و بن بست نشدن آن، بد نبود و امیدوارکننده پیش رفت.
در مورد شرایط اقتصادی و کلان نیز باید به موضوعی که بانک مرکزی در چند روز پیش اعلام کرد توجه کرد. طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای امسال مبلغ 5.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی با نرخ 4220 تومان صرف کالاهای اساسی شده است. طبق قانون بودجه، دولت تا سقف 8 میلیارد دلار حق دارد برای مصارف مشخص ارز ترجیحی 4220 تومانی اختصاص دهد که با این تفاسیر حتی باید قبل از شروع شش ماه دوم سال جاری انتظار حذف دلار 4220 تومانی را داشته باشیم. بعد از آن دولت باید به تدریج نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد تا نهایتا به دلار سامانه سنا برسد که این برنامه، مقدمه‌ای برای تک نرخی کردن قیمت ارز است. دولت موظف است مابه التفاوت این نرخ‌ها را خرج تامین معیشت، دارو، تجهیزات پزشکی و مواردی از این دست کند.
حقیقت امر این است که متاسفانه در شرایط حاضر نیز عده ای با دلار 4220 تومانی به پولهای کلان رسیده‌اند و بسیاری از کالاها که ارز 4220 تومانی می‌گیرند، با نرخی بسیار بالاتر از نرخ ارز 4220 تومانی به دست مصرف‌کننده می رسند و در این میان تنها دلالان و کاسبان منفعت می‌برند. بنابراین حذف ارز 4220 تومانی به معنای چند برابر شدن قیمت کالاهای اساسی نیست و دست دلالان کمی کوتاهتر می‌شود و به تولیدکنندگان و عوامل تولید سود بیشتری می‌رسد.
حذف دلار ترجیحی به نرخ فعلی، بیش از هر صنعتی بر روی صنایع دارویی و غذایی تاثیر مثبت دارد و می‌تواند حاشیه سود آنها را تا حدودی افزایش دهد. گمانه زنی‌ها در مورد افزایش قیمت برخی محصولات خوراکی را هم باید از همین منظر نگاه کرد و فعلا در حد گمانه زنی است تا به واقعیت بدل شود! البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که دولت اجازه نخواهد داد محصولات این صنایع زیادی گران شوند و حاشیه سود کنترل شده‌ای را برای آنها انتظار داریم.
حال به بازار روز شنبه می‌پردازیم. بازار روز شنبه در صورت رخ ندادن اتفاق خاص! در آخر هفته، همچنان در حالت گیجی که روز چهارشنبه داشت سپری خواهد شد و حتی ممکن است رنگ سرخ را هم به خود بگیرد، ولی حرکت کلی بازار به سمت بالاست. هر مقاومت پس از چندی به حمایت تبدیل می‌شود و نقطه‌ای امن برای ورود قلمداد می‌شود. شاخص یک میلیون و 260 هزار واحد که روزی مقاومت بود می‌تواند به حمایت بدل شود و دوباره به سمت بالا برویم و مقاومت‌های بعدی. بنابراین حتی در صورت کاهش شاخص در روز شنبه و یا روزهای پس از آن، خللی به حرکت روند وارد نمی‌شود. انتظار می‌رود طی هفته آتی غولهای بازار آرام بگیرند و رشد این مدت اخیر را نداشته باشند. اتفاقی که می‌تواند توجه ها را به سمت سهام کوچک بازار معطوف کند و اقبال مردم به سوی آنها باشد. تجربه نشان داده است که سهام کوچک سودساز در بازار متعادل بیشتر از بقیه سهم‌ها در بازار خوش درخشیده‌اند و شرایط حاضر نیز در صورت توافقات در وین چنین بستر متعادلی را برای آنها فراهم خواهد کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید