به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۶ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، امروز شاخص کل بورس تهران همانند دیروز رشد کرد. شاخص هم‌وزن نیز با افزایش ارزش به میزان 5،153 واحد ارتفاع خود را به عدد 391،623 واحد رساند. حال برای بررسی روند آتی ابتدا شرایط جاری و کلیت بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
کاهش سود بین بانکی و به نتیجه نرسیدن برجام از عوامل رشد بازار طی مدت اخیر بوده و نمی‌توان از نقش نرخ رشد دلار به سادگی گذر کرد. نرخ میانگین یکساله دلار آزاد و نیما به ترتیب در محدوده 24/5 و 22/5 هزار تومان بوده است و آمارها نشان می‌دهد که نرخ دلار آزاد و نیما هیچ‌گاه نرخ میانگین یکساله خود را از دست نداده‌اند و از طرفی با توجه به شرایط فنی، اقتصادی و تکنیکی می‌توان این اطمینان را داشت که بعید به نظر می‌رسد نرخ دلار از این نرخ‌ها پایین‌تر بیاید.


در بازارهای جهانی نیز روندهای آتی مثبت پیش‌بینی شده‌اند. به عنوان مثال یکی از بانک‌های جهانی به نام RBC دید خوشبینانه‌ای به بازار سهام داشته و اذعان کرده که شاخص S&P500 نیمه اول 2021 را با شکست سقف‌های تاریخی به پایان رسانید و هنوز فضای رشد بیشتر وجود دارد و سیاست‌های تسهیلی عظیم در اکثر کشورها منجر به جهش درآمدی شرکت‌ها و رشد اقتصادی آنان خواهد شد و همچنین متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهند که خبری از رکود در اقتصادهای بزرگ جهان نخواهد بود.
در بازارهای داخل نیز می‌توان گفت که توان خرید مردم در بخش مسکن کم شده؛ طوری‌که با سرمایه 1 و 2 میلیاردی قدرت مانور زیادی نمی‌توان داشت و برای فرار از تورم می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای بورس با توجه به اصلاحی که داشته، ترسیم کرد. البته باید توجه داشت که هر سهمی را نباید خرید و امکان قفل شدنش وجود دارد.


حال به بررسی جزئی‌تر بازار می‌پردازیم. با عبور شاخص از محدوده یک میلیون و 260 هزار واحد مقاومت بعدی در محدوده یک میلیون و 330 هزار واحدی پیش‌بینی می‌گردد، حال اگر شاخص به این محدوده برسد می‌توان گفت که با ایجاد سقف بالاتر روند نزولی شاخص تمام شده است. شاخص هم‌وزن نیز هنوز با مقاومت خود فاصله دارد و بهتر است از سهام بزرگ بازار فاصله گرفت. آمارها و پژوهشات نشان می‌دهند بازار در سال‌هایی که دور از تلاطمات مرتبط با ارز و نرخ‌های جهانی بوده، بیشتر تمایل به سمت شرکت‌هایی با اندازه متوسط و کوچک داشته و سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بازدهی کمتری از سهام کوچک و متوسط داشته‌اند.
در مورد صنایع نیز می‌توان گفت که صنعت فلزات با توجه به اصلاح 4،5 روزه و قرار گرفتن در محدوده حمایت ابر کومو و ورود امروز پول حقیقی به این صنعت می‌توان گفت که این صنعت مجددا در فاز صعودی قرار گرفته است. البته می‌توان به صنایع پالایشی و بانکی نیز چشم دوخت. طوری که صنعت پالایشی در محدوده حمایت خود قرار دارند و انتظار گزارشات مالی خوبی از آنان می‌رود و صنعت بانکی از دید تکنیکی ترند نزولی خود را شکانده و پولبک به خط روند شکسته شده انجام شده است و در صورت اخباری مثبت از توافق رشد مناسبی خواهد داشت.

در رابطه با پیش‌بینی بازار فردا به سیگنال‌های امروز بازار می‌پردازیم. امروز شاخص هم‌وزن بیشترین میزان افزایش در 95 روز گذشته را به همراه داشت و ارزش معاملات خرد مبلغ 7،330 میلیارد تومان را ثبت کرد که این مبلغ بالاترین رقم در سال 1400 محسوب می‌گردد. همچنین سرانه خرید حقیقی همانند دیروز از سرانه فروش حقیقی بیشتر بود و آخرین نشانه مثبت، مربوط به ورود پول حقیقی است که امروز برای 8امین روز کاری از 11 روز کاری تیرماه ورود نقدینگی حقیقی به بازار را داشتیم و ارزش مالکیت حقوقی به حقیقی به 414 میلیارد تومان رسید. بنابراین روندهای درونی بازار نشان می‌دهد که روند و آهنگ بازار به سمت بالا در حال شکل‌گیری است و می‌توان تابلوی بازار را برای فردا، روز چهارشنبه، سبز رنگ دانست. البته نباید با اخبار مثبت و منفی هیجان زده عمل کرد و انتظار رشدهای تند و سریع را داشت و سناریو محتمل‌تر آن است که با گزارشات مربوط به شرکت‌های پالایشی می‌توان به آینده بازار امیدوارتر بود و انتظار یک روند آرام و صعودی را داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید