به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۷ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار روز گذشته ، در ابتدای معاملات بیشتر تحت تأثیر تعدیل سود مثبت پالایشی‌ها پر قدرت شروع کرد، اما رفته رفته عرضه سهام بر تقاضای آن پیشی گرفت و در نهایت با رشد ۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد. هرچند که خبر خوب پالایشی‌ها در روز گذشته باعث شروع پرقدرت بازار شده بود اما به دید کارشناسان تعدیل مثبت این گروه کمتر از انتظارات بازار بود و شاید همین امر یکی از دلایل عرضه سنگین در این گروه باشد. تاثیر عرضه بازار دیروز را میتوان در معاملات امروز هم مشاهده کرد. جایی که در ابتدای معاملات با افزایش عرضه ها، شاخص کار خود را در مدار منفی آغاز کرد. در ابتدای معاملات شاهد نوسانات منفی در اکثر نمادهای خودرویی بودیم، در گروه بانکی هم معاملات متعادل و منفی پیش رفت . برخلاف روز گذشته موفق برای نفتی ها در این گروه شاهد افت قیمت بودیم. اتفاقات اخیر در رابطه با کمبود برق و به تبع آن کاهش عرضه سیمان موجب شد که قیمت هر کیسه سیمان به ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کند و همین امر باعث شد تا اکثر نمادهای گروه سیمانی سبز پوش باشند هرچند که ابطال معاملات روز گذشته بورس کالای سیمانی ها باعث تأثیر منفی بر روی معاملات این گروه نشد در هر حال بازار بسیار خوش بین به معاملات این گروه است. در دقایق پایانی شاهد تقویت دوباره بازار و واکنش مثبت به محدوده 1 میلیون و 300 هزار واحدی بودیم و شاخص دوباره شروع به رشد کرد .
دلار در بازار امروز در محدوده ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان قرار داشت در روز گذشته بازار ارز با تاثیرپذیری از خبر اقدام آمریکا جهت آزادسازی ارزهای بلوکه شده کشور، در کره جنوبی و ژاپن اندکی افت کرد اما این کاهش پایدار نماند علت این ناپایداری را می‌توان این مورد دانست که این خبر در حقیقت معافیت 3 ماهه برای انتقال ارز ایران ایجادکرده است هر چند که این اتفاق را می توان سیگنال مثبتی برای روند مذاکرات دانست. در مورد نرخ ارز در روزهای آتی همچنان معتقدیم تا زمانی که اخبار تاثیرگذار و موثقی از مذاکرات برجام و یا عوامل تاثیرگذار دیگر مخابره نشود، انتظار تغییر معنادار در نرخ ارز را نداریم . در صورتی که اتفاقات مثبت در مذاکرات برجامی را شاهد باشیم می توان به بررسی دو سناریوی پیش روی بازار ارز پرداخت سناریوی اول این است که برجام باعث رشد ارزآوری برای کشور به واسطه افزایش فروش نفت و به تبع آن کاهش نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان باشد و سناریوی دوم این است که مقاومت روانی و مصلحت اندیشی ها مانع از کاهش نرخ ارز باشد که سناریوی دوم را محتمل تر می دانیم. در مورد نرخ سود بانکی که چند روز گذشته روند کاهشی را نشان داده بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روند در روز گذشته دوباره به کانال ۱۸ درصد صعود کرده و باید دید که آیا نرخ سود بین بانکی که همیشه از آن به عنوان یکی از پیشران های محکم بورس یاد می شود مسیر صعودی خود را ادامه می‌دهد یا خیر به نظر با توجه به ابهام در انتظارات تورمی ترسیم این مسیر دور از انتظار نیست .
شیوع گونه دلتای ویروس کرونا باعث شده برخی از مناطق جهان به دلیل افزایش شمار مبتلایان به فکر بررسی محدودیت‌های سختگیرانه باشند بریتانیا و برخی از ایالت های آمریکا از جمله این مناطق بودند بنابراین قیمت نفت تحت تاثیر ویروس جدید و همچنین انتظار عرضه ی نفت از طرف اپک پلاس در اثر ترمیم روابط بین عربستان و امارات عملکرد ضعیفی را در هفته گذشته ثبت کرد با توجه به موارد ذکر شده در مورد قیمت نفت همچنان انتظار می رود در محدوده ۷۰ دلار باشد و تغییر چندانی را در معاملات این کالا شاهد نباشیم ، باید توجه داشت که مذاکرات برجامی ایران و طرف های دیگر هنوز آنقدر جدی نشده است که تأثیر مثبت یا منفی بر روی بازار نفت بگذارد.
به بررسی بازار بازار طلا می پردازیم. قیمت طلا در حالی که در هفته گذشته تا ۱۸۲۹ دلار برای هر انس صعود کرد تحت تاثیر اخبار مربوط به گونه‌ی جدید ویروس کرونا و همچنین تاثیر تقویت دلار شاهد کاهش قیمت تا محدوده 1812 دلار بوده است از لحاظ نموداری هم قیمت هر اونس طلا از ابتدای جولای وارد یک مسیر صعودی شده است که در صورتیکه از این محدوده مقاومتی عبور کند می توان انتظار رشد را متصور بود. ضمن اینکه با توجه به اعلام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر اینکه رشد سریع تورم موقتی است و تمایل به سمت به حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی ندارد شرایط را برای رشد قیمت طلا فراهم می داریم ضمن این که این تحلیل نیازمند به روز رسانی است.

با بررسی معاملات چند روز اخیر قصد بررسی و تحلیل موثر ترین صنایع در روند حرکتی شاخص کل را داریم.در چند روز اخیر گروه بانکی از لحاظ معاملات پر ارزش ترین گروه در میان صنایع بازار بودند میتوان مهمترین دلیل توجه به این گروه را پیش بینی بازار به آینده مذاکرات برجام می‌دانست هر چند که خبر آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و ژاپن بی تاثیر نبود. شاخص صنعت بانکی که از ابتدای خرداد ماه وارد یک کانال صعودی شده است و در حال حاضر نزدیک به کف کانال خود قرار دارد و آماده رشد مجدد است ضمن اینکه روند نزولی که برای این صنعت از ۲۰ مرداد سال گذشته ایجاد شده است باعث شده که شاخص این صنعت بارها به این خط روند واکنش منفی نشان دهد و هر بار هم عقب نشینی کند. با توجه به اینکه این بار هم از لحاظ تکنیکی و هم از لحاظ بازاری شرایط متفاوتی را شاهد هستیم پیش بینی میکنیم شاخص از این مقاومت عبور کند. ضمن اینکه این تحلیل نیازمند بروزرسانی در روزهای آتی ست. یکی دیگر از گروه هایی که از نظر ارزش معاملات مورد توجه قرار گرفت گروه خودرویی بود این گروه به شدت تحت تاثیر مذاکرات برجام است و در صورتی که توافقاتی انجام گیرد باعث رشد در اکثر نمادهای این صنعت می شود. شاخص این گروه از دهه اول مرداد سال گذشته وارد یک کانال نزولی شده است و در حال حاضر پس از برخورد به مقاومت خود در حال نوسان است در صورت عبور از این مقاومت می توان شاهد رشد در این شاخص باشیم، هر چند اندک . در این گروه وساپا با انتشار گزارش ۳ ماهه عملکرد خوبی را نشان داد هرچند تحقق سود با شناسایی درآمدهای غیر عملیاتی بوده است و مربوط به فروش دارایی است. شنیده می شود خبهمن تحولات خوبی را در انتظار دارد. خبهمن از ابتدای خرداد ماه بازدهی حدود ۴۰ درصد را به سهامداران خود داده است.
بازار سرمایه از ابتدای خرداد ماه روند صعودی خوبی را به ثبت رسانده است که به توجه به موارد و تحلیل های ذکر شده ، روند ارزش معاملات و ورود پول حقیقی، بازار نیاز به استراحت کوتاه مدت دارد. ممکن است که اخبار تاثیرگذار، انتشار گزارش های مثبت گروه ها و یا اعلام نرخ های جدبد، این دوره کوتاه را به تعویق بیاندازد اما بازار برای ادامه روند منطقی خود بر خلاف روند استثنایی سال گذشته، نیاز به کمی استراحت دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید